Czas już na stałe wprowadzić szczególne rozwiązania
To od podatników zależy, czy wystawiają faktury w formie papierowej czy elektronicznej. Jednak brak zgody kupującego na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej powoduje, że sprzedawca musi wystawić fakturę papierową. Nie dotyczy to zasadniczo zamówień publicznych. Sprzedawca może przechowywać wystawione faktury w formie elektronicznej. To samo dotyczy kupujących, którzy otrzymają fakturę papierową
Zamawiający będzie miał obowiązek przyjęcia przesłanych drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur oraz innych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Służyć do tego będzie specjalna platforma stworzona przez Ministra Gospodarki. To wykonawca będzie decydował, czy skorzysta z tego systemu
Od 1 lipca 2015 r. wykonawca, składając ofertę, powinien poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego w VAT. W przypadku już zawartych umów zamawiający będzie mógł żądać od wykonawców informacji o odwrotnym obciążeniu i będzie mógł obniżać kwoty wynagrodzenia o VAT.
W postępowaniu prowadzonym w trybie zamówień publicznych zamawiający żądał złożenia polisy ubezpieczenia OC na wysoką kwotę. Nasza spółka nie ma takiego ubezpieczenia, ma je natomiast spółka, z którą będziemy współpracować przy ewentualnym wykonaniu zamówienia. Czy przedłożenie tej polisy pozwoli spółce na ubieganie się o to zamówienie?
Określenie w treści oferty wykonawcy błędnej stawki VAT oraz obliczenie, na podstawie tej stawki, podatku VAT jako składnika ceny brutto stanowi błąd w obliczeniu ceny i jest podstawą do odrzucenia oferty - uchwała Sądu Najwyższego z 20 października 2011 r. (sygn. akt IIICZP 52/11, III CZP 53/11).
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 18.04-2.05.2011 r.
Spółdzielnia mieszkaniowa jako inwestor osiedla mieszkaniowego na terenie gminy przygotowała dokumentację projektowo-kosztorysową dla budowy drogi obszarowej. Wykonawca opracowania projektu budowlano-kosztorysowego został wyłoniony w trybie zamówienia publicznego. Z uwagi na wartość zamówienia zostało ono udzielone w trybie zapytania o cenę. Komisja przetargowa składała się z przedstawicieli zamawiającego
Od 11 maja 2011 r. do wykluczenia nierzetelnego wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia nie jest już niezbędne prawomocne orzeczenie sądu. W wyniku nowelizacji Prawa zamówień publicznych zamawiający uzyskali możliwość wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy, z którym doszło do odstąpienia od umowy o wykonanie zamówienia publicznego (jej wypowiedzenia lub rozwiązania).
Od 28 sierpnia 2015 r. umożliwiono stronom negocjowanie waloryzacji umów o zamówienia publiczne zawartych przed 19 października 2014 r., w chwili ogłoszenia zmian w podatkach, składkach lub kwocie minimalnego wynagrodzenia. Tym samym strony tych umów nie muszą czekać z negocjacjami na wejście w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń. Takie zmiany wprowadziła ustawa z 25 czerwca
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 18.12.2010 r.-3.01.2011 r.
Od 19 października 2014 r. przedsiębiorcy biorący udział w postępowaniu o uzyskanie zamówienia publicznego muszą udowodnić, że są w stanie zrealizować ofertę, jeśli jej cena jest rażąco niska. Dodatkowo to przedsiębiorcy muszą wykazać, iż określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli chcą zastrzec ich ujawnienie w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zamawiający będą mogli
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 12.11-2.12.2010 r.
29 marca 2016 r. do pierwszego czytania w Sejmie wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. W projekcie przewidziano także odejście od kryterium najniższej ceny, ułatwienia dla małych i średnich firm oraz preferencje dla wykonawców zatrudniających na umowy
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-17.12.2010 r.
Od 28 lipca 2016 r. obowiązuje zasadnicza część gruntownej nowelizacji Prawa zamówień publicznych (dalej: PZP). Znowelizowanych zostało prawie 200 przepisów. Aby umożliwić naszym Czytelnikom dogodne zapoznanie się ze zmianami i ich konsekwencjami, przedstawiamy je w tabeli.