Data publikacji: 24.04.2002
Podatkowe konsekwencje promocji
Sprzedaż premiowa i konkursy z nagrodami
Nasycenie rynku zmusza firmy do sięgania po coraz skuteczniejsze formy promocji produktów. W artykule na przykładzie wydawnictwa omówione zostały skutki podatkowe sprzedaży premiowej i organizowania konkursów z nagrodami.
Paweł Szymanek, Kancelaria Adwokacka Pociej, Dubois i Wspólnicy
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży gazet. Przychody osiągane z tego tytułu dotyczą głównie należności uzyskiwanych ze sprzedaży gazet oraz należności z reklam zamieszczanych na jej łamach. Chcąc zwiększyć nakład gazety i, co jest z tym związane, zwiększyć przychody z tych dwóch tytułów, spółka zamierza podjąć działania mające na celu zwiększenie sprzedaży, poprzez uatrakcyjnienie sprzedawanych gazet. Uatrakcyjnienie to ma polegać na załączaniu do gazet dodatkowych towarów bez pobrania z tego tytułu należności, tzn. za cenę gazety spółka zamierza oferować gazety wraz z dołączonymi prezentami.
W obecnej chwili spółka sprzedaje gazety w drodze detalicznej oraz poprzez prenumeraty. Pierwszoplanowym celem jest zwiększenie sprzedaży gazet poprzez zwiększenie liczby prenumerat. Biorąc to pod uwagę spółka pragnie w pierwszej kolejności uatrakcyjnić sprzedaż gazet w prenumeracie.
Poniżej przedstawione zostały skutki podatkowe działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności oraz nakładu sprzedawanych gazet.
Reprezentacja i reklama kosztem uzyskania przychodów
Zgodnie z konstrukcją podatku dochodowego od osób prawnych przychody spółki pomniejsza się o koszty uzyskania przychodów. W myśl z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.), zwaną dalej ustawą o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie jednak do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.