Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – wrzesień 2024 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
W związku ze zmianami wprowadzającymi m.in. tzw. wakacje składkowe konieczne było dostosowanie do nowych regulacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych. Dlatego od 1 listopada 2024 r. będą obowiązywały nowe kody tytułu ubezpieczenia dla przedsiębiorców korzystających z tego zwolnienia składkowego.
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych w podmiotach, w których ten organ występuje, wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Inaczej jest z obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego. Jeżeli członek rady nadzorczej mieszka w Polsce, to obowiązkowo podlega składce zdrowotnej bez względu na
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje wiele zmian w zakresie przepisów kadrowo-płacowych. Najwięcej z nich wprowadził tzw. Polski Ład. Zmiany w zakresie rozliczania wynagrodzeń oraz nowe zasady ustalania prawa do zasiłków chorobowych to tylko najważniejsze z nich.
Umowa zlecenia powinna zawierać m.in. zapisy dotyczące wysokości wynagrodzenia dla zleceniobiorcy, z uwzględnieniem minimalnej stawki godzinowej oraz ustalenia co do sposobu potwierdzania przepracowanych przez niego godzin. Warto też wprowadzić do umowy zapisy dotyczące liczby godzin realizacji czynności będących jej przedmiotem. Umowa zlecenie co do zasady stanowi jednocześnie tytuł do ubezpieczeń
Obowiązek wypełniania przez płatników dokumentacji dla ZUS, mimo że trwa od lat, ciągle nastręcza wiele trudności. Przepisy dotyczące tej swoistej sprawozdawczości są rozbudowane i dość skomplikowane, dlatego często w raportach tych pojawiają się błędy. Poniższy tekst pokazuje, jak ustrzec się przed najczęstszymi z nich.