Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń marzec – 4 kwietnia 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 marca do 4 kwietnia 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 marca do 4 kwietnia 2022 r.
Od 1 maja 2021 r. wprowadzono radykalną podwyżkę mandatów za wykroczenia karnoskarbowe. Do końca kwietnia maksymalna wysokość mandatu nie mogła przekroczyć kwoty 5600 zł. Obecnie kwota ta wynosi aż 14 000 zł. Czyli wysokość mandatów może być obecnie 2,5 razy większa niż poprzednio?
Od 1 stycznia 2011 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1386 zł. W porównaniu z 2010 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia wzrosła o 69 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe. Minimalna płaca jest to bowiem wskaźnik wykorzystywany przy obliczaniu tych kar. Im wyższa jest
Od 25 maja 2011 r. funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej nie mają już prawa nakładania mandatów za wykroczenia karnoskarbowe. Mandaty takie mogą natomiast nakładać tylko inspektorzy kontroli skarbowej, upoważnieni pracownicy urzędów skarbowych oraz upoważnieni funkcjonariusze celni.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe numery rachunków bankowych do wpłat wynikających z grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego. Jeden z nich jest przeznaczony do wpłat dokonywanych przez ukaranych. Drugi jest przeznaczony do przekazywania wpłat przez organ, który wystawił mandat gotówkowy.
Wykroczenia przeciwko prawom pracownika zostały uregulowane nie tylko w Kodeksie pracy. W szerszym zakresie wykroczenia z zakresu prawa pracy wynikają także m.in. z ustawy o funduszu świadczeń socjalnych, o społecznej inspekcji pracy czy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Za spowodowane naruszenia pracodawca może zostać ukarany grzywną w wysokości do 30 tys. zł.
Można zaryzykować twierdzenie, że każda firma korzysta z samochodów w celach służbowych. Rozliczenia podatkowe związane z korzystaniem z samochodów będących własnością firm, leasingowanych oraz prywatnych, mają swoją specyfikę. W opracowaniu tym przedstawiamy rozwiązania podatkowych problemów podatników związanych z korzystaniem z samochodów do celów służbowych.
Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży paliwa. Choć posiadam kasę fiskalną, to jednak z niej nie korzystam, gdyż moimi klientami są wyłącznie przedsiębiorcy. Czy refakturując usługę monitoringu na osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, powinnam jednak zaewidencjonować sprzedaż w kasie, czy też wystarczające jest wystawienie faktury? Jakie są skutki karnoskarbowe niedopełnienia
Czy firma zewnętrzna wystawiająca i windykująca mandaty za jazdę bez biletu w komunikacji miejskiej słusznie nalicza i odprowadza VAT od zapłaconych mandatów? Czy zakład komunikacji miejskiej na podstawie tak wystawionej faktury przez firmę windykacyjną może ten VAT odliczyć?
Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?
W razie braku zgody na przyjęcie mandatu karnego inspektor pracy składa do sądu wniosek o ukaranie. Jednak gdy sąd ustali, że mandat był nałożony bezpodstawnie, nakaże jego zwrot - co ważne - bez odsetek.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy inspektor pracy może nie tylko wymierzyć sankcje przewidziane w ustawie o PIP, ale również kary przewidziane w innych aktach prawnych, np. w ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych.
Od 14 lipca 2010 r. funkcjonariusze Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają prawo karać pracowników, którzy palą wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem, oraz pracodawców, którzy dopuszczają na podległym im terenie do palenia tych wyrobów wbrew zakazowi. Zmieniono też kompetencję Sanepidu w zakresie karania za naruszenie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz zapobieganiu
Czy Urząd Wojewódzki powinien osobom, którym umorzono należności z tytułu mandatu karnego kredytowanego lub z tytułu kary budowlanej wraz z odsetkami, wystawić informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C?
Czy umorzenie mandatów karnych kredytowanych na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych stanowią przychód z innych źródeł i czy w związku z tym na organie umarzającym ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?
Czy faktura VAT może być wystawiona za mandat i czy podlega on wówczas opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22 %? PI/005-2489/04/CIP/01, informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Czy pobieranie dodatkowych opłat za nie uiszczenie opłaty za czas postoju lub postój ponad czas opłacony w strefie płatnego parkowania w przypadku gdy procedura windykacji tych opłat jest prowadzona bezpośrednio przez Urząd Miasta jest czynnością opodatkowaną czy zwolnioną do podatku od towarów i usług.Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku opodatkowania tych czynności. PP3/443-0108/05, postanowienie
dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwróconych pracownikowi wydatków na zapłacenie mandatów za przekroczenie przepisów o ruchu drogowym w czasie odbywania podróży służbowych