Większe uprawnienia dla fiskusa i nowe możliwości dla podatników
Z dniem 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie (w zasadniczym kształcie) ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Jej podstawowym zadaniem jest określenie zasad wymiany korespondencji w relacji między podmiotami publicznymi oraz w relacji między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.
W tym roku płatnicy mają nieco więcej czasu na przekazanie do US m.in. PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR, gdyż termin jest przesunięty na 1 lutego. Niestety mogą pojawiać się wątpliwości, gdzie należy je przesłać
Tarcza 1.0 wprowadziła wiele rozwiązań dotyczących m.in. zawieszenia czy wydłużenia terminów na spełnienie formalności przez podatników. Regulacje te odnoszą się nie tylko do podatników, ale również do organów podatkowych, które także otrzymały więcej czasu na dokonanie określonych czynności urzędowych. Jednak przepisy tarczy 3.0 uchylają większość tych rozwiązań, mimo że stan epidemii nadal obowiązuje
Nie sprawdziły się początkowe zapowiedzi resortu finansów dotyczące zawieszenia w okresie epidemii czynności kontrolnych prowadzonych wobec podatników. Obok problemów z płynnością finansową, a w perspektywie koniecznością zwolnień pracowników i likwidacją działalności, przedsiębiorcy w dalszym ciągu będą konfrontować się zatem z urzędnikami. Muszą zadbać o prawidłowość rozliczeń, jak również bacznie
Pierwszym rodzajem dowodów w postępowaniu podatkowym będą księgi podatkowe. Jeżeli są one prowadzone rzetelnie, stanowią dowód tego, co wynika z ich zapisów. Drugą kategorię dowodów stanowią dokumenty urzędowe. Popularnym rodzajem dowodów są również opinie biegłych.
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
Od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach skarbowych na terenie całego kraju obowiązują jednolite opłaty za sporządzenie kopii lub odpisu dokumentów. Wysokość tych opłat określił Minister Finansów w rozporządzeniu. Dzięki temu podatnicy poniosą jednakowe opłaty za tego samego rodzaju czynności, a nie opłaty ustalane dowolnie w poszczególnych urzędach.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Czy Spółka jest uprawiona do kontynuowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych po okresie obowiązywania umowy o utworzeniu PGK, biorąc jako podstawę do uzyskania prawa do wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek, istnienie podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym za 2011 r., złożonym w roku 2012?Czy wysokość zaliczki należnej za rok podatkowy rozpoczynający
wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
obowiązek przedkładania pełnomocnictwa
Czy, jeżeli Spółka zastosuje się do stanowiska organu podatkowego zawartego w indywidualnej interpretacji (doręczonej w odpowiedzi na niniejszy wniosek) i w związku z tym złoży korekty rocznych zeznań podatkowych CIT-8 za poprzednie lata podatkowe, to zastosowanie znajdzie art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, tj. w przypadku ewentualnej, późniejszej zmiany doręczonej Spółce interpretacji lub nieuwzględnienia
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Wnioskodawczyni składając wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, o ile czynność ta nie przekracza umocowania zawartego w pełnomocnictwie złożonym do akt danego urzędu skarbowego przy pierwszej czynności dokonanej przez pełnomocnika, nie rodzi obowiązku składania kolejnych pełnomocnictw. Zatem w takiej sytuacji jednorazowe złożenie pełnomocnictwa jest wystarczające do reprezentowania
Organ podatkowy przeprowadził w moim przedsiębiorstwie kontrolę podatkową, w której uznał, że deklarowałam mniejsze przychody niż te faktycznie osiągane, co spowodowało, że w podatku dochodowym od osób fizycznych powstały zaległości podatkowe. W związku z tym wydano decyzję określającą kwotę zaległości podatkowych. Według mnie ustalenia urzędu skarbowego są w zupełności bezzasadne, dlatego też złożyłam
Czy jednorazowe złożenie we właściwym rzeczowo i miejscowo organie podatkowym pełnomocnictwa dla wybranego pracownika Banku do występowania w imieniu Banku w zakresie występowania o wydanie zaświadczeń oraz ich odbierania, do występowania z wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnych oraz do udzielania wyjaśnień na wezwanie właściwego dla Banku organu podatkowego będzie upoważniało tego pracownika
Czy korekta deklaracji CIT-8 za rok 2008 powinna być sporządzona w odniesieniu do decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 5 marca 2009 r., w której określono wysokość poniesionej straty za lata 2006 i 2007?
Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007?
Wnioskodawcy przysługuje prawo wynikające z orzeczenia ETS z 22 grudnia 2008r. dotyczące złożenia korekty deklaracji VAT-7 i zwrotu nadpłaty podatku VAT od zakupionego w grudniu 2005r. paliwa, zatem podatek VAT wykazany w poz. 47 deklaracji VAT-7 za m-c 12/2005r. powinien zostać pomniejszony o kwotę wynikającą z decyzji i powiększony o kwotę wynikającą z tytułu zakupu paliwa.
1. Czy pełnomocnictwo zawierające wyraźne upoważnienie do reprezentacji Spółki na etapie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego za wskazany w nim okres, złożone na etapie kontroli podatkowej w urzędzie skarbowym jest skuteczne w momencie wszczęcia postępowania podatkowego? 2. Czy w sytuacji przedstawionej powyżej postępowanie kontrolne byłoby traktowane jako pierwszy etap postępowania kontrolnego
Czy były członek zarządu Spółki, któremu nie udzielono pełnomocnictwa, może skutecznie reprezentować Spółkę, składać wyjaśnienia i odbierać korespondencję skierowaną do Spółki w postępowaniu podatkowym i postępowaniu w zakresie kontroli podatkowej?