Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.269.2022.1.JS
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, uznanie Spółki za podatnika oraz prawo do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy i moment dokonania tego obniżenia
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, uznania Spółki za podatnika oraz prawa do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 23 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, uznania Spółki za podatnika oraz prawa do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłynął 29 listopada 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
(…)(dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalności jako operator logistyczny. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy akcyzowej (dalej: „skład podatkowy” lub „skład”).
Spółka magazynuje w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, w szczególności napoje alkoholowe i wyroby energetyczne, należące do klientów Wnioskodawcy (dalej: „Klient” lub „Klienci”), oraz świadczy na ich rzecz inne usługi. W ramach tych usług Wnioskodawca, jako prowadzący skład podatkowy, m.in. oznacza znakami akcyzy podlegające temu obowiązkowi wyroby, znajdujące się w jego składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane przez inny podmiot. Wyroby te należą do Klientów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Spółki, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA (dalej: „zezwolenie wyprowadzenia”).
Po oznaczeniu znakami akcyzy wspomniane wyżej wyroby wyprowadzane są ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu ich dystrybucji na terenie kraju.
Spółka otrzymała interpretację indywidualną (…), w której organ interpretacyjny potwierdził, że Spółka jako prowadzący skład podatkowy może oznaczać znakami akcyzy wyroby spirytusowe, winiarskie a także wyroby pośrednie znajdujące się w jej składzie podatkowym, będące własnością innych podmiotów, nieposiadających zezwolenie wyprowadzania ze składu podatkowego Spółki, które będą wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W Interpretacji potwierdzono także, że w opisywanej sytuacji to Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Spółka planuje rozszerzenie prowadzonej działalności poprzez świadczenie usług na rzecz Klientów w zakresie innych wyrobów akcyzowych niż wskazane w Interpretacji, w szczególności wyrobów nowatorskich i płynów do papierosów elektronicznych. W przyszłości Spółka nie wyklucza także dalszego poszerzenia oferowanych usług o inne kategorie wyrobów akcyzowych, które podlegają obecnie obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy lub dopiero zostaną objęte tym obowiązkiem.
W związku z powyższym. Spółka zwraca się o potwierdzenie zakresu jej obowiązków i uprawnień związanych z oznaczaniem znakami akcyzy wszelkich wyrobów akcyzowych, niezależnie od tego, do której kategorii wyrobów podlegających obowiązkowi oznaczania będą należały (dalej: „wyroby akcyzowe”), w tym m.in. napojów alkoholowych, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, oraz rozliczaniem podatku akcyzowego w związku z ich wyprowadzeniem poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Spółki.
Pytania
1)Czy Wnioskodawca będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w jego składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i będących własnością Klientów nieposiadających zezwolenia wyprowadzania z tego składu?
2)Czy Wnioskodawca będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze swojego składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych, o których mowa w pytaniu nr 1, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy przez Wnioskodawcę?
3)W którym momencie Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby akcyzowe, o których mowa w pytaniu nr 2 lub opakowania jednostkowe tych wyrobów?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Wnioskodawca będzie podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w jego składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i będących własnością Klientów nieposiadających zezwolenia wyprowadzania z tego składu.
2)Wnioskodawca będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze swojego składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych, o których mowa w pytaniu nr 1, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy przez Wnioskodawcę.
3)Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy następnego dnia po naniesieniu tych znaków na wyroby akcyzowe, o których mowa w pytaniu nr 2 lub opakowania jednostkowe tych wyrobów.
Ad. 1
Stosownie do art. 117 ust. 1 UPA, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Artykuł 116 ustawy akcyzowej wyznacza krąg podmiotów zobowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Zgodnie z art. 116 ust. 1 UPA:
„1. Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art 54 ust. 1”.
Z cytowanego przepisu wynika, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym podmiocie prowadzącym skład podatkowy, za wyjątkiem sytuacji, w których obowiązek ten spoczywa na podmiocie posiadającym zezwolenie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z tego składu podatkowego, który jednocześnie jest właścicielem wyrobów podlegających obowiązkowi oznaczania lub zamierza nabyć te wyroby.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że Spółka jest podmiotem zobowiązanym do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów będących własnością jej Klientów i znajdujących się w procedurze zawieszenia w prowadzonym przez nią składzie podatkowym, w sytuacji, gdy Klienci ci nie posiadają zezwolenia wyprowadzania obejmującego skład podatkowy Spółki.
Po prawidłowym oznaczeniu przez Spółkę ww. wyrobów podatkowymi znakami akcyzy, mogą one zostać na zlecenie Klientów wyprowadzone przez Spółkę, ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu ich dalszej dystrybucji na terytorium kraju.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 UPA, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje zasadniczo z dniem zakończenia tej procedury (art. 45 ust. 1 UPA). W sytuacji opisanej we wniosku jest to moment wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 UPA).
W świetle art. 13 ust. 1 UPA, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.
Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 3 UPA podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 UPA.
W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, wyroby akcyzowe znajdujące się w składzie podatkowym Wnioskodawcy, stanowią własność Klienta, który nie posiada zezwolenia wyprowadzenia z tego składu. Dlatego też, w opisanej sytuacji, podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest Spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy.
Ad. 3
Zgodnie z art. 21 ust. 2 UPA w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem obowiązania podatkowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 7 UPA, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
1) następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b; (...)
4) następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku: (...)
b) właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 i 2 ustawy akcyzowej, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Analogicznie jak w przypadku miesięcznego zobowiązania podatkowego, na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 UPA, wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe – w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze. (...)
c)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego – w przypadku: (...) właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy oraz wpłat dziennych akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy związane jest zatem ściśle z oznaczeniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W konsekwencji, korzystać z tego uprawnienia powinien ten podmiot, który w danych okolicznościach zobowiązany jest do oznaczenia wyrobów znakami akcyzy, na podstawie art. 116 UPA. Przepisy określające moment odliczenia zawarte w art. 21 ust. 7 oraz art. 23 ust. 4 UPA odnoszą się bowiem do tych samych podmiotów, które zostały wymienione w art. 116 ustawy akcyzowej.
Jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPP4 4513.329.2016.1.EK, takie rozwiązanie ma również ekonomiczne uzasadnienie. Wskazać bowiem należy, iż podmiot zobowiązany do oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy jest równocześnie podmiotem uprawnionym do otrzymania tych znaków na podstawie art. 125 ust. 1 UPA. Aby móc otrzymać znaki akcyzy podmiot ten musi najpierw wpłacić kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów ich wytworzenia (art. 126 ust. 3 pkt 1 UPA). Uprawnienie do odliczenia wartości podatkowych znaków akcyzy pozwala zatem podmiotowi zobowiązanemu do oznaczenia wyrobów akcyzowych odzyskać środki, które musiał zainwestować aby wywiązać się z obowiązków nałożonych na niego przez ustawodawcę. Odliczeniu nie podlega w takiej sytuacji jedynie kwota wpłacona na pokrycie kosztów wytworzenia znaków, która stanowi niewielką część wpłaconych środków.
Należy również zaznaczyć, iż Naczelny Sąd Administracyjny w swoim orzecznictwie nie wskakuje dodatkowych warunków obniżenia akcyzy należnej o wartość podatkowych znaków akcyzy. Przykładowo, w wyroku z dnia 4 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 451/13, wskazano: „Poza wymogiem prawidłowego naniesienia znaku akcyzowego na wyrób akcyzowy, brak jest natomiast innych warunków, których spełnienie byłoby konieczne do skorzystania z prawa obniżenia kwoty akcyzy. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, w szczególności, nie należy w rozpoznawanej sprawie, powiązywać prawa do obniżenia kwoty akcyzy, z faktem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego”.
W sytuacji opisanej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przepisy art. 21 ust. 7 pkt 4 lit. b oraz art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. c tiret drugie UPA nie znajdą zastosowania, ponieważ Klienci Wnioskodawcy, będący właścicielami wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym Wnioskodawcy, nie posiadają zezwolenia na wyprowadzanie tych wyrobów ze składu podatkowego Wnioskodawcy, a tym samym nie są podmiotami, o których mowa w art. 13 ust. 3 UPA.
Podsumowując, w przypadku, gdy podmiotem zobowiązanym do oznaczenia znakami akcyzy wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym Wnioskodawcy będzie Wnioskodawca, to Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia należnego podatku akcyzowego oraz wpłat dziennych akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy, które prawidłowo naniósł na te wyroby akcyzowe (lub na ich opakowania jednostkowe). Z uprawnienia tego Wnioskodawca może skorzystać nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na wyroby lub ich opakowania jednostkowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odpowiedzi na postawione pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 12 lutego 2023 r.):
•skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r., wprowadzonym ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427 ze zm.)):
•skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
•procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
•podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
•znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży;
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy:
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
W myśl art. 21 ust. 7 pkt 1 i pkt 4 lit. b ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
1)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b; (…)
4) następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
b) właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
W myśl art. 23 ust. 1-3 i ust. 4 pkt 1 lit. a i c ustawy:
1. Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
4. Wpłaty dzienne obniża się o:
1)kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:
a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze; (…)
c) następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
- zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
-właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Na podstawie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:
1)wyroby akcyzowe są:
a)w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający (…).
Z kolei stosownie do art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:
1)z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów wskazanych w Załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”.
Ponadto, na mocy art. 40 ust. 6 ustawy:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.
Jak wynika z art. 45 ust. 1 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 48 ust. 1 ustawy:
1. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
2)jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
3)jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
4)nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
5)złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
6)nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24), w zakresie wyrobów akcyzowych;
7)posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
Jak wynika z art. 48 ust. 4a, 4b, 4d i 7 ustawy:
4a. W przypadku operatora logistycznego, który ubiega się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia jest minimalna wartość rynkowa wszystkich towarów będących przedmiotem działalności tego podmiotu, jako operatora logistycznego, w tym wyrobów akcyzowych w jednym miejscu magazynowania w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym, wynosząca dla:
1) wyrobów tytoniowych - 350 mln zł;
2) napojów alkoholowych - 50 mln zł;
3) olejów smarowych lub preparatów smarowych - 10 mln zł;
4) płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich - 350 mln zł.
4b. Za operatora logistycznego uznaje się podmiot prowadzący działalność polegającą na kompleksowej obsłudze innych podmiotów w zakresie magazynowania, przeładowywania, przewozu i konfekcjonowania towarów należących do obsługiwanych podmiotów.
4d. W przypadku, o którym mowa w ust. 4a, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie przez operatora logistycznego oświadczenia, że minimalna wartość rynkowa wszystkich towarów będących przedmiotem działalności operatora logistycznego będzie osiągać w roku kalendarzowym minimalne poziomy określone w ust. 4a. W przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane w trakcie roku kalendarzowego, minimalną wartość rynkową oblicza się proporcjonalnie do liczby pozostałych, kolejnych miesięcy roku kalendarzowego.
7. W przypadku gdy zmiana zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego dotyczy zmiany grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym i powoduje, że po zmianie zezwolenia zabezpieczenie akcyzowe złożone przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie zapewniłoby pokrycia w należnej wysokości kwoty zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, warunkiem zmiany zezwolenia jest złożenie dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1.
Jak stanowi art. 54 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.
Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
W myśl art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Stosownie z kolei do art. 125 ust. 1 ustawy:
Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7.
Należy w tym miejscu zauważyć, że unormowania w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają na celu zapewnienie, że wyroby podlegające zgodnie z przepisami ustawy takiemu obowiązkowi, zostaną prawidłowo oznaczone tymi znakami, przed przeznaczeniem wyrobów do konsumpcji.
W art. 116 ust. 1 ustawy wskazany został zasadniczy katalog podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym również usługowy skład podatkowy, w którym podmiot ten magazynuje wyroby należące do innych podmiotów) – jest co do zasady zobowiązany do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Wyłączeniem od tej reguły może być m.in. sytuacja, o której mowa w art. 116 ust. 1 pkt 6 ustawy, tj. wówczas, gdy właściciel wyrobów akcyzowych magazynowanych w usługowym składzie podatkowym uzyska od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, będący podatnikiem na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność jako operator logistyczny i magazynuje w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, w szczególności napoje alkoholowe i wyroby energetyczne, należące do klientów, a także świadczy na ich rzecz inne usługi. W ramach tych usług Spółka jako prowadzący skład podatkowy m.in. oznacza znakami akcyzy podlegające temu obowiązkowi wyroby, znajdujące się w jego składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyprodukowane przez inny podmiot. Wyroby te należą do klientów nieposiadających zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Spółki, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Po oznaczeniu znakami akcyzy wspomniane wyżej wyroby wyprowadzane są ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu ich dystrybucji na terenie kraju.
Spółka planuje rozszerzenie prowadzonej działalności poprzez świadczenie usług na rzecz klientów w zakresie innych wyrobów akcyzowych, w szczególności wyrobów nowatorskich i płynów do papierosów elektronicznych. W przyszłości Spółka nie wyklucza także dalszego poszerzenia oferowanych usług o inne kategorie wyrobów akcyzowych, które podlegają obecnie obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy lub dopiero zostaną objęte tym obowiązkiem.
Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, uznania Spółki za podatnika w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym oraz prawa do obniżenia wpłat dziennych o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy i momentu dokonania tego obniżenia.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, należy zauważyć, że Spółka jest podmiotem prowadzącym usługowy skład podatkowy, w którym m.in. magazynuje wyroby akcyzowe należące do klientów znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie, klienci Spółki nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.
Tym samym, w świetle art. 116 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, Państwo jako podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym stosowana jest procedura zawieszenia poboru akcyzy względem wyrobów akcyzowych będących własnością innych podmiotów (klientów), którzy nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia na mocy art. 54 ust. 1 ustawy – będą zobowiązani do oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem tej procedury.
Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Należy dalej wskazać, że podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest co do zasady podmiot prowadzący ten skład, który jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest on właścicielem wyprowadzanych wyrobów czy też należą one do innego podmiotu.
Na zasadzie wyjątku, podatnikiem z tego tytułu może zostać również podmiot inny niż prowadzący skład podatkowy, który jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów – o ile uzyskał zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy akcyzowej (art. 13 ust. 3 ustawy).
W przedstawionej sprawie, jak już wskazano, klienci Spółki nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Tym samym, Państwa stanowisko w odpowiedzi na pytanie nr 2, zgodnie z którym to Spółka będzie podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze swojego składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych należących do klientów, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy przez Spółkę – należy uznać za prawidłowe.
Należy dalej wskazać, że – jak wynika z powołanych wyżej przepisów – prawo do obniżenia kwoty akcyzy na mocy art. 21 ust. 7 ustawy oraz prawo do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy na mocy art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy o wartość podatkowych znaków akcyzy, związane jest ściśle z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W konsekwencji, z uprawnienia tego korzysta ten podmiot, który w okolicznościach konkretnej sprawy zobowiązany jest do oznaczenia wyrobów znakami akcyzy na podstawie art. 116 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy określające moment obniżenia kwoty akcyzy oraz kwoty wpłat dziennych zawarte w art. 21 ust. 7 oraz art. 23 ust. 4 ustawy, odnoszą się bowiem do tych samych podmiotów, które zostały wskazane w art. 116 ust. 1 ustawy jako zobowiązane do oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Należy zaznaczyć, że obniżenia kwoty należnej akcyzy oraz wpłat dziennych podmiot dokonuje wypełniając obowiązek deklarowania, samoobliczania i zapłaty akcyzy. Z prawa tego korzystać może zatem wyłącznie ten podmiot, który jest podatnikiem akcyzy od tych wyrobów, tj. na którym spoczywa obowiązek otrzymania znaków akcyzy, oznaczenia wyrobów tymi znakami oraz obliczania i wpłacania należnej akcyzy oraz składania deklaracji podatkowych w zakresie tych wyrobów.
W sytuacji opisanej w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym podatnikiem akcyzy od wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym, należących do klientów nieposiadających zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, jest Spółka prowadząca usługowy skład podatkowy.
W konsekwencji, Spółka będąca podatnikiem akcyzy, zobowiązanym do oznaczenia znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w prowadzonym przez nią usługowym składzie podatkowym, będzie mieć prawo do obniżenia należnego podatku akcyzowego oraz wpłat dziennych o wartość podatkowych znaków akcyzy, które prawidłowo naniosła na te wyroby akcyzowe (lub na ich opakowania jednostkowe). Z uprawnienia tego Spółka może skorzystać nie wcześniej, niż następnego dnia po prawidłowym naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub na ich opakowanie jednostkowe.
Państwa stanowisko względem pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ pragnie podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytań i wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W szczególności, interpretacja nie odnosi się do praw i obowiązków klientów nieposiadających zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie, Organ zaznacza, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie było spełnienie przez Spółkę warunków dotyczących prowadzenia przez nią działalności jako operator logistyczny oraz prowadzenia usługowego składu podatkowego wskazanych w art. 48 ustawy o podatku akcyzowym. Kwestia ta została przyjęta jako element opisu sprawy i nie była ona przedmiotem analizy.
Na marginesie Organ wskazuje również, że stosownie do art. 48 ust. 7 ustawy, w przypadku gdy zmiana zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego dotyczy zmiany grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym i powoduje, że po zmianie zezwolenia zabezpieczenie akcyzowe złożone przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie zapewniłoby pokrycia w należnej wysokości kwoty zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, warunkiem zmiany zezwolenia jest złożenie dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 451/13 – Organ pragnie zauważyć, że sprawy będące przedmiotem tych interpretacji oraz ww. orzeczenia są osadzone ściśle w określonych okolicznościach stanów faktycznych/ zdarzeń przyszłych w nich przedstawionych. Tym samym, nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację, z uwagi na fakt, że nie stanowią źródła prawa i wiążą strony wyłącznie w konkretnych, indywidualnych sprawach (por. prawomocny wyrok WSA w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Należy również nadmienić, że w powołanej przez Spółkę interpretacji (…), rozstrzygana kwestia dotyczyła usługowej produkcji wyrobów akcyzowych (napojów alkoholowych) na zlecenie innego podmiotu, dokonywanej z wykorzystaniem materiałów powierzonych podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy (producentowi) oraz materiałów będących własnością tego podmiotu. Przedmiotem tego rozstrzygnięcia była zatem sytuacja odmienna od przedstawionych we wniosku okoliczności stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.