Przyporządkowanie kosztów w czasie
Organizacje pożytku publicznego, które liczą na pozyskanie środków z 1% podatku, w ostatnich miesiącach organizowały w mniejszym lub większym zakresie swego rodzaju kampanie promocyjne i reklamowe, mające na celu zachęcenie podatników do przekazywania im środków. Kampanie te najczęściej przeprowadzane były środkami samych organizacji. W przypadku jednak, gdy organizacja zlecała przygotowanie kampanii
Akcje promocyjne i marketingowe mają zachęcić przyszłego klienta do zakupu towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorcę (podatnika). Towary przeznaczone do prowadzenia tego rodzaju działań są przekazywane klientom bez pobrania z tego tytułu wynagrodzenia, najczęściej w formie prezentów lub próbek do testowania. Podstawę rozliczenia VAT od nieodpłatnych świadczeń wykorzystywanych w akcjach promocyjnych
Nieodpłatne przekazanie nagrody rzeczowej klientowi przez organizatora konkursu, realizowane na zlecenie podmiotu trzeciego w ramach działań marketingowych tego podmiotu, stanowi dostawę towaru odrębną od części usługowej. W takim przypadku zleceniodawca usługi nie może odliczyć VAT z faktur wystawionych przez organizatora konkursu w części obejmującej dostawę towaru. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przekazanie
Podatnik wykonujący czynności opodatkowane może odliczać pełny VAT, gdy zakupy mają związek z działalnością. Wykazanie takiego związku jest trudne, szczególnie gdy jest on pośredni, tak jak w przypadku zakupów firmowych lub związanych z działalnością promocyjną firmy. Ograniczeniu podlegają natomiast wydatki tylko częściowo związane z działalnością opodatkowaną firmy.
Nieodpłatne wydanie nagrody rzeczowej w ramach konkursu organizowanego dla sprzedawców (pracowników kontrahentów), który ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów podatnika, nie podlega opodatkowaniu VAT - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 5 sierpnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 673/10).
Podatnicy organizują lub zlecają organizację różnego rodzaju akcji promocyjnych. Ich różnorodność jest duża – od tradycyjnych rabatów, po przekazywanie dodatkowych towarów czy voucherów. Organizowanie takich akcji może być zlecane również innych podmiotom. Skutki tych działań dla rozliczeń VAT są różne. Przedstawiamy je w niniejszym artykule.
Opakowanie ryżu w cenie 0,75 zł przy zakupach za minimum 299 zł albo za 0,95 zł przy zakupach za 149 zł lub za 1,45 zł przy zakupach za minimum 99 zł? Takie promocje pojawiają się ostatnio w sklepach. Mają zachęcać konsumentów do zakupów – szczególnie w soboty i niedziele handlowe, kiedy wiele osób robi zapasy na cały tydzień. Jednak organizując tego typu akcje promocyjne, przedsiębiorcy muszą pamiętać