Czy od nowego roku można zmienić przyjętą stawkę amortyzacyjną
Podatniczka prowadząca salon optyczny zakupiła sprzęt do badania wzroku. Sprzęt został kupiony w ramach leasingu finansowego. Na fakturze wyszczególniono dziewięć pozycji, osiem z nich dotyczy zakupu urządzenia, zaś dziewiąta wyszczególnia odsetki za cały okres. Sprzęt jest sprzętem fabrycznie nowym, pomimo wyszczególnienia na fakturze tworzy jeden środek trwały, nie mają przydatności jako odrębne
Dokonaliśmy jednorazowego odpisu od wartości początkowej środka trwałego. Po kilku miesiącach okazało się, że trzeba go ulepszyć. Jak w takim przypadku potraktować wydatki związane z ulepszeniem tego środka trwałego?
Podatnik dostanie do bezpłatnego używania środek trwały od zaprzyjaźnionej firmy. W czasie korzystania z tego środka trwałego będzie ponosił koszty ubezpieczenia tej rzeczy. Czy w tej sytuacji mamy do czynienia z umową użyczenia?
Środki trwałe to podstawowe składniki majątku jednostek gospodarczych, często stanowiące kluczowy zasób w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Oznacza to, że im większe jest znaczenie majątku trwałego w aktywach przedsiębiorstwa, tym ważniejsze staje się prawidłowe ujmowanie tego majątku i zmian w nim zachodzących - z punktu widzenia zarówno prawa bilansowego (tj. zasad rachunkowości),
Często zdarza się, że jednostka otrzymuje dotację na sfinansowanie zakupu środków trwałych po wprowadzeniu środków do ewidencji środków trwałych i po rozpoczęciu dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
W praktyce mogą się zdarzać sytuacje, gdy jednostka ma w swoich księgach środek trwały, który w części został sfinansowany dotacją unijną, a w późniejszym okresie poddany ulepszeniu.
Podatnik, który nabył udział w nieruchomości na skutek zniesienia współwłasności, ustala jego wartość początkową na podstawie cen rynkowych z dnia zniesienia współwłasności, chyba że zawarta umowa określa tę wartość w niższej wysokości. Odpisy od tej części nieruchomości nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której
Podatnik w lutym zamortyzował jednorazowo fabrycznie nowy środek trwały o wartości poniżej 100 000 zł. W kwietniu dokonał ulepszenia tego środka trwałego. Jak rozliczyć taki wydatek?
Przy częściowej likwidacji środka trwałego wartość netto jest ustalana jako różnica między wartością początkową skorygowaną o wartość brutto odłączonej części a umorzeniem środka trwałego skorygowanym o wartość umorzenia dotyczącego odłączonej części.
Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez