Rejestrowanie pojazdów – nowe kary i opłaty dla spóźnialskich
Od 1 lipca 2021 r., aby zarejestrować samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, sprowadzany z innego kraju UE, będziemy musieli przedłożyć w wydziale komunikacji odpowiedni dokument z urzędu skarbowego, który potwierdzi, że nie musimy zapłacić akcyzy od tego samochodu. Jest to nowy obowiązek.
Czasowa rejestracja dla celów wywozu uniemożliwia uzyskanie zwrotu akcyzy samochodowej przy sprzedaży samochodów osobowych za granicę. O zwrot może się starać sprzedawca, gdy sam wywiezie samochód na lawecie, nie wydając go w kraju kupującemu. Zwrot jest też możliwy, gdy nabywca zagraniczny samodzielnie odbiera samochód w salonie oraz ma zagraniczne, czasowe tablice rejestracyjne i jego ubezpieczenie
W ostatnim czasie dużo kontrowersji wzbudziła kwestia odliczania podatku naliczonego od zakupu samochodów osobowych przerobionych następnie na ciężarowe. Mając na uwadze rozbieżności w interpretacji obowiązujących w tym zakresie przepisów, Minister Finansów w piśmie z 29 stycznia 2002 r. dokonał urzędowej interpretacji tych przepisów.
Sprzedaż za granicę auta czasowo zarejestrowanego w Polsce nie pozwala podatnikowi na odzyskanie akcyzy. Dokonanie jakiejkolwiek rejestracji samochodu - również czasowej - wyklucza możliwość zwrotu zapłaconej akcyzy. To niekorzystne dla podatników z branży samochodowej stanowisko przedstawił Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.243.2017.1.JS).
Od 1 stycznia 2015 r. urząd skarbowy nie wyda nam VAT-25, który był dotychczas konieczny do rejestracji w Polsce samochodu sprowadzonego z UE. Od nowego roku, aby zarejestrować samochód, nie będziemy musieli dysponować takim dokumentem. Dlatego nie będzie potrzeby składania do urzędu wniosku VAT-24. Obowiązek składania informacji VAT-23 został jednak utrzymany.