Data publikacji: 28.06.2018
Rozliczenia VAT przy przeróbkach samochodów
Kratki dozwolone
W ostatnim czasie dużo kontrowersji wzbudziła kwestia odliczania podatku naliczonego od zakupu samochodów osobowych przerobionych następnie na ciężarowe. Mając na uwadze rozbieżności w interpretacji obowiązujących w tym zakresie przepisów, Minister Finansów w piśmie z 29 stycznia 2002 r. dokonał urzędowej interpretacji tych przepisów.
Joanna Roszkowska
W związku z wyrokiem Sądu Najwyższego z 9 listopada 2001 r., sygn. akt III RN 194/01, stwierdzającym m.in., iż o charakterze pojazdu decyduje wyłącznie świadectwo homologacji, sprawa odliczenia podatku naliczonego od zakupu takiego samochodu i ewentualnych konsekwencji z tym związanych była ostatnio wielokrotnie poruszana na łamach gazet. Również urzędy skarbowe podjęły stosowne działania - wzywano podatników do korekty deklaracji VAT-7 za lata 1998-2000 (korygując deklaracje podatnicy mieli także zapłacić zaległy z tego tytułu podatek wraz z należnymi odsetkami), a w wielu przypadkach wszczęto postępowania podatkowe. Nabywcy przerobionych samochodów znaleźli się więc w trudnej sytuacji - zostali obarczeni skutkami błędów popełnionych przez ustawodawcę, uchwalającego niejasne i nieprecyzyjne przepisy, a także przez organy administracji, które te przepisy interpretowały i stosowały.
Stan prawny
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn.zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika.