Fiskus rzadko płaci za swoje błędy
W latach 2020–2022 zapadły tylko dwa wyroki zasądzające wypłatę odszkodowania od Skarbu Państwa za wadliwe decyzje podatkowe, na łączną kwotę ok. 1,2 mln zł. Trzy kolejne pozwy sądy oddaliły
W latach 2020–2022 zapadły tylko dwa wyroki zasądzające wypłatę odszkodowania od Skarbu Państwa za wadliwe decyzje podatkowe, na łączną kwotę ok. 1,2 mln zł. Trzy kolejne pozwy sądy oddaliły
Jeżeli postępowanie podatkowe jest prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i za ich pomocą doręczana jest decyzja ostateczna (przez ePUAP), to w tej decyzji pouczenie o prawie do skargi do sądu administracyjnego powinno zawierać informację, że skarga do sądu musi być wniesiona w formie papierowej i odręcznie podpisana. Jeżeli takiego pouczenia brak, a podatnik wniesie skargę
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
W sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, w kolumnie „skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy na podstawie ustawy”, wykazuje się m.in. kwoty udzielonych przez organ podatkowy umorzeń w całości lub w części zaległości podatkowych. Kwoty te powinny być zgodne z rejestrem przypisów i odpisów. W związku z tym, w którym miesiącu należy wprowadzić
Od 15 sierpnia 2015 r. zmieniają się przepisy postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany mają bezpośredni wpływ na prawa i obowiązki podatników, którzy będą chcieli m.in. skarżyć interpretacje Ministra Finansów, decyzje fiskusa, inne działania organów podatkowych, czy ich bezczynność. Zmiany procedur mają na celu dostosowanie procesu sądowego do potrzeb praktyki. Dzięki nim podatnicy zyskają
Organy podatkowe mogą wydać decyzję określającą wysokość straty wyłącznie w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym podatnik złożył deklarację podatkową z wykazaną stratą. Nie ma znaczenia, w którym roku podatkowym podatnik stratę odliczył. Tak postanowił NSA w uchwale podjętej w pełnym składzie 29 września 2014 r. (sygn. akt II FPS 4/13). Jest to uchwała bardzo korzystna dla podatników. Stanowisko
Dopuszczalne jest przesłanie kilku decyzji organu administracji publicznej w jednej przesyłce (kopercie). Odbiór tej przesyłki, udokumentowany prawidłowo sporządzonym pocztowym potwierdzeniem odbioru, skutkuje doręczeniem wszystkich decyzji znajdujących się w tej przesyłce (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 lipca 2010 r., II FSK 372/09).
Jestem byłym wspólnikiem zlikwidowanej w 2002 r. spółki cywilnej. Już po jej rozwiązaniu zostało wszczęte postępowanie podatkowe w stosunku do spółki cywilnej za lata 2000-2003 w zakresie zaległości w podatku VAT. Czy taka praktyka urzędników jest zgodna z prawem?
Podstawowym uprawnieniem obywateli w demokratycznych państwach jest możliwość podważania rozstrzygnięć kreujących ich prawa i obowiązki. Współczesna administracja publiczna pełni rozmaite funkcje - m.in. orzeka w indywidualnych sprawach. Artykuł 78 Konstytucji RP stanowi, iż każda ze stron ma prawo do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w I instancji. Do końca grudnia 2003 r. polskie sądownictwo
Kiedy podatnik może żądać odszkodowania od organu podatkowego? Do kogo i w jakim terminie należy złożyć wniosek w tej sprawie?
Dzięki instytucji sprostowania i wyjaśnienia możemy skorygować braki postępowania podatkowego na etapie wydawania decyzji.