Jak rozliczyć w księgach rachunkowych utraconą zaliczkę
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
W praktyce zdarza się, że przedsiębiorca zakupi składnik rzeczowego majątku trwałego, którego wartości - ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok - nie zaliczy do środków trwałych, lecz ujmie bezpośrednio w kosztach. Jeśli jednak okaże się, że faktyczny okres używania tego składnika majątku będzie inny niż ten przewidywany, tzn. będzie dłuższy niż rok, i zostaną spełnione
Budżety ze względu na rodzaje dzielą się na dwie główne kategorie - budżety statyczne i budżety elastyczne. Budżet statyczny jest zazwyczaj przygotowywany na początku okresu budżetowego lub w końcowej fazie poprzedniego okresu budżetowego i opiera się na założonym z góry, określonym poziomie aktywności (np. wielkości rocznej produkcji, sprzedaży itp.). Budżety statyczne są dobrym narzędziem służącym
Prawo bilansowe nakazuje (co do zasady), by jednostki gospodarcze na koniec każdego roku obrotowego wyceniały posiadane składniki majątku (w tym należności handlowe) w wartości, według których wprowadzono je do ksiąg rachunkowych. Wartości te nie powinny jednak przekraczać korzyści ekonomicznych możliwych do uzyskania dzięki ich posiadaniu (sprawowaniu nad nimi kontroli). Zatem jeśli na dzień bilansowy
Każdy przedsiębiorca dąży do otrzymania pełnej zapłaty za dostarczone towary i wykonane usługi. Niestety, w praktyce ten cel nie zawsze udaje się osiągnąć. Niektóre należności są kwestionowane przez dłużników, a jeśli nawet nie są kwestionowane, to dłużnik po prostu nie dokonuje ich zapłaty. W takiej sytuacji pozostaje skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Wierzyciele mogą rozliczać wierzytelności nieściągalne w kosztach uzyskania przychodów oraz korygować podstawę opodatkowania VAT i podatek należny. W tym celu muszą spełnić warunki określone przepisami. Przepisy podatkowe odnoszą się również do sytuacji dłużników unikających regulowania wierzytelności. W raporcie przedstawiamy zasady rozliczania wierzytelności nieściągalnych w podatku dochodowym oraz
Często się zdarza, że klienci (kontrahenci) pomyłkowo nie dopłacają albo nadpłacają drobne kwoty (np. 1, 2, 3 grosze). Wówczas powstaje problem, czy należy utrzymywać te różnice na koncie rozrachunków, czy też odpisywać je w koszty/przychody. Wielu księgowych zastanawia się, czy jeśli odniesie się te różnice w koszty/przychody, to będzie można je uznać w rachunku podatkowym. Równie często zadawane
Jedną z podstawowych zasad rachunkowości jest zasada ostrożnej wyceny (art. 7 ust. 1 uor). Nakazuje ona wyceniać aktywa ostrożnie, a jednocześnie obiektywnie. Oznacza to konieczność uwzględniania przy wycenie bilansowej aktywów także zmniejszeń wartości użytkowej lub wartości handlowej składników aktywów (należności, zapasów, środków trwałych). Utworzone w ten sposób odpisy aktualizujące zmniejszają
Należności trzeba wyceniać w księgach rachunkowych nie rzadziej niż na dzień bilansowy w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożności. W praktyce należności wykazywane są w bilansie w kwocie realnej do wyegzekwowania, powiększone o należne jednostce odsetki i ewentualny zwrot kosztów postępowania sądowego orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu.