Większe uprawnienia dla fiskusa i nowe możliwości dla podatników
Z dniem 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie (w zasadniczym kształcie) ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Jej podstawowym zadaniem jest określenie zasad wymiany korespondencji w relacji między podmiotami publicznymi oraz w relacji między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.
W tym roku płatnicy mają nieco więcej czasu na przekazanie do US m.in. PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR, gdyż termin jest przesunięty na 1 lutego. Niestety mogą pojawiać się wątpliwości, gdzie należy je przesłać
Tarcza 1.0 wprowadziła wiele rozwiązań dotyczących m.in. zawieszenia czy wydłużenia terminów na spełnienie formalności przez podatników. Regulacje te odnoszą się nie tylko do podatników, ale również do organów podatkowych, które także otrzymały więcej czasu na dokonanie określonych czynności urzędowych. Jednak przepisy tarczy 3.0 uchylają większość tych rozwiązań, mimo że stan epidemii nadal obowiązuje
Nie sprawdziły się początkowe zapowiedzi resortu finansów dotyczące zawieszenia w okresie epidemii czynności kontrolnych prowadzonych wobec podatników. Obok problemów z płynnością finansową, a w perspektywie koniecznością zwolnień pracowników i likwidacją działalności, przedsiębiorcy w dalszym ciągu będą konfrontować się zatem z urzędnikami. Muszą zadbać o prawidłowość rozliczeń, jak również bacznie
Pierwszym rodzajem dowodów w postępowaniu podatkowym będą księgi podatkowe. Jeżeli są one prowadzone rzetelnie, stanowią dowód tego, co wynika z ich zapisów. Drugą kategorię dowodów stanowią dokumenty urzędowe. Popularnym rodzajem dowodów są również opinie biegłych.
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
Od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach skarbowych na terenie całego kraju obowiązują jednolite opłaty za sporządzenie kopii lub odpisu dokumentów. Wysokość tych opłat określił Minister Finansów w rozporządzeniu. Dzięki temu podatnicy poniosą jednakowe opłaty za tego samego rodzaju czynności, a nie opłaty ustalane dowolnie w poszczególnych urzędach.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Organ podatkowy przeprowadził w moim przedsiębiorstwie kontrolę podatkową, w której uznał, że deklarowałam mniejsze przychody niż te faktycznie osiągane, co spowodowało, że w podatku dochodowym od osób fizycznych powstały zaległości podatkowe. W związku z tym wydano decyzję określającą kwotę zaległości podatkowych. Według mnie ustalenia urzędu skarbowego są w zupełności bezzasadne, dlatego też złożyłam
Parlament znowelizował ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową. Zmiany dotyczą zasad kontroli dużych podmiotów, doręczania pism przez organy podatkowe oraz katalogu dowodów dopuszczalnych w postępowaniu podatkowym.
Otrzymałem wezwanie do stawienia się przed Urzędem Skarbowym w Krakowie. Mieszkam w Szczecinie. Czy organy podatkowe mają takie uprawnienie?
W ostatnim opracowaniu omówiono prawo kontrolowanego do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, przewidziane w art. 285 Ordynacji podatkowej. Jednak w Ordynacji zawarta jest także pewna kategoria czynności o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia postępowania dowodowego, a tym samym dla całego postępowania podatkowego. Należą do nich następujące czynności: przesłuchanie świadka, biegłego, dokonanie
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim numerze „Mk” tym razem omówię przepisy, które określają sposób zachowania się nie tylko samego kontrolowanego, ale również innych osób z nim związanych.
W poprzednich czterech odcinkach cyklu omówiłam prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, wynikające z przepisu art. 286 Ordynacji podatkowej. W tym numerze przedstawię czynności, do jakich jest zobowiązany kontrolowany, w celu ułatwienia przeprowadzania kontroli.
Omawiam kolejne prawa i obowiązki, jakie mają zarówno osoby kontrolowane, jak i kontrolujący w trakcie kontroli podatkowej, a więc prawo do zasięgnięcia opinii biegłego, prawo do żądania wydania próbek towarów oraz wydania akt, ksiąg i innych dokumentów.
Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Mnie i moich wspólników nękają częste kontrole z urzędu skarbowego, obejmujące ten sam okres podatkowy. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Kiedy kontrola może dotyczyć spółki, a kiedy poszczególnych wspólników? Czy upoważnienia do przeprowadzania kontroli powinny być wystawione na poszczególnych wspólników?