Korekta faktury za energię a rozliczenie prewspółczynnika
Do redakcji „Prawa Przedsiębiorcy” stale napływają nowe pytania od czytelników. Poniżej przedstawiamy rozwiązania zgłaszanych nam problemów związanych z użytkowaniem kas fiskalnych.
W niniejszym opracowaniu zostaną omówione najczęściej występujące przypadki zwrotu różnicy podatku lub podatku naliczonego, z którymi podatnik może się zetknąć w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Zostaną przedstawione obowiązujące przepisy w zakresie zwrotów w VAT, poparte orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego i pismami Ministerstwa Finansów - stanowiącymi urzędową interpretację
Czy można uznać, że towary handlowe, które zostały skradzione, są związane ze sprzedażą opodatkowaną? Czy wydatki na te towary można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Jak sprawdzić, czy kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT? Jakie dokumenty musi udostępnić nabywcy sprzedawca-podatnik VAT?
Czy obrót opakowaniami podlega opodatkowaniu? Jak go dokumentować?
Czy niezapłacenie podatku wykazanego w fakturze nie potwierdzonej kopią u wystawcy musi skutkować brakiem możliwości odliczenia przez nabywcę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury?
Najnowsza zmiana ustawy o podatku od towarów i usług obowiązująca od 26 marca 2002 roku zakończyła trwające od dawna spory związane z prawem podatników VAT do korygowania deklaracji VAT-7 przez zwiększenie podatku naliczonego. Mając na uwadze ostatnie orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, będące wyrazem zaczynającej się kształtować linii orzeczniczej, nowelizacja ta nie jest dla podatników
Prowadzę hurtownię jednorazowych opakowań. Od maja 2002 r. użytkuję na podstawie umowy leasingu samochód ciężarowy. Opłaty z tytułu umowy leasingu w całości stanowią koszt uzyskania przychodów. W roku 2003 zmieniłem charakter prowadzonej działalności i zawarłem umowę użyczenia na ww. pojazd z moim bratem, który prowadzi skład budowlany. Zgodnie z umową użyczenia koszty związane z eksploatacją ponosi
W wyniku kolizji drogowej doszło do uszkodzenia samochodu ciężarowego będącego własnością naszej firmy (środek trwały). Powstałe uszkodzenia zostały przez nas naprawione. Otrzymane natomiast z tytułu umowy ubezpieczenia autocasco odszkodowanie wypłacone zostało w kwocie netto. Czy wypłacenie kwoty odszkodowania w takiej wysokości jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami?
Kiedy nierzetelność kontrahenta uniemożliwia odliczenia VAT z otrzymanych od niego faktur? Czy w takim przypadku VAT wynikający z korekty deklaracji VAT jest kosztem?