Jak rozliczyć wzajemne należności i zobowiązania przy połączeniu spółek
Wiele przedsiębiorstw w celu rozwoju działalności i zwiększenia ich potencjału decyduje się na proces połączenia. Dzięki temu mogą się zreorganizować, obniżyć koszty, rozszerzyć profil działalności albo zwiększyć swój udział w rynku. Jednak niezależnie od przyczyn rozpoczęcia tego procesu jest on złożony, wieloetapowy i sformalizowany, a przez to także długotrwały. Istnieje jednak możliwość, aby taką
Zgodnie z art. 492 § 1 pkt. 1 Kodeksu spółek handlowych połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Łączenie spółek przez inkorporację wiąże się z unicestwieniem podmiotowości prawnej spółki przejmowanej oraz przejściem
Podatnik, który likwiduje działalność, musi pamiętać o licznych obowiązkach, jakie przewiduje ustawa o VAT. To nie tylko spis z natury, ale również wyrejestrowanie kasy, gdy ją użytkował, zgłoszenie do urzędu likwidacji. Problemem jest również korekta rozliczeń VAT po likwidacji działalności. W aktualnym orzecznictwie sądy przyznają prawo do bieżącej korekty i składania deklaracji mimo likwidacji działalności
Zmiana formy prawnej prowadzonej działalności wpływa również na rozliczenie VAT. Sposób tych rozliczeń zależy od tego, czy nowo powstały podmiot jest następcą prawnym swojego poprzednika. Oceniamy to według przepisów Ordynacji podatkowej. Jednak odpowiedź na to pytanie nie rozwiązuje wszystkich problemów. Musimy ustalić, od kiedy na fakturze muszą pojawić się nowe dane, kto składa deklaracje. Czy jeszcze