Czy podatnik spoza UE, który świadczy usługi polskiej firmie, powinien naliczać podatek według zasad obowiązujących w jego kraju
Od 1 lipca 2021 r. wejdą w życie zmiany w zakresie rozliczania VAT od sprzedaży importowanych towarów. Zmienią się także zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej i świadczenia niektórych usług na rzecz konsumentów. Podatnicy dokonujący sprzedaży przez Internet, właściciele platform, dostarczający towary powinni przeanalizować, czy nie dotyczą ich te zmiany.
Z dniem 1 lipca 2011 r. weszło w życie unijne rozporządzenie wykonawcze nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE, zwane dalej rozporządzeniem nr 282/2011. Rozporządzenie to - inaczej niż przepisy unijnych dyrektyw - ma bezpośrednie zastosowanie w Polsce. W konsekwencji polscy podatnicy obowiązani są znać i stosować zasady określone przepisami rozporządzenia
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnicy często kupują bilety lotnicze. Czyniąc to, korzystają z usług przewoźników krajowych i zagranicznych. Zakup od przewoźnika krajowego nie nastręcza tak wielu problemów jak zakup od przewoźnika zagranicznego. W tym wypadku podatnicy często nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku lotów międzynarodowych po stronie polskiego podatnika
Firmy zajmujące się pośrednictwem w organizowaniu przelotów transportem lotniczym mają często wątpliwości, jak rozliczyć tę usługę w VAT. Niewątpliwie, kupując miejsca w samolocie od firm zagranicznych (z UE i spoza UE), pośrednik dokonuje importu usług. Sprzedając je następnie krajowym firmom turystycznym, świadczy usługi dla tych firm. Obie te transakcje muszą być odzwierciedlone w prowadzonej przez
Jestem właścicielem kilku stron internetowych. Za odpłatnością zamieszczam na nich oferty towarów lub usług świadczonych przez inne firmy. Należą do nich m.in. restauracje, kina, teatry. Jako nowość zamierzam wprowadzić usługę polegającą na dystrybucji kuponów wystawianych przez ww. firmy na rzecz klientów ostatecznych. Kupon będzie uprawniał jego nabywcę do zakupu po specjalnej cenie usług oferowanych