Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników - obowiązki pracodawcy
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. Jeżeli pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zapewnić mu możliwość skorzystania z urlopu szkoleniowego i zwolnić z całości lub części dnia pracy, żeby pracownik mógł uczestniczyć w zajęciach.
Od 4 maja 2019 r. zmianie uległy uprawnienia pracodawcy do pozyskiwania od kandydatów do pracy danych dotyczących ich wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu zatrudnienia. Obecnie takich danych można wymagać od tych osób, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Pomimo wejścia w życie tych regulacji kilka miesięcy temu wciąż stwarzają
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. W tym zakresie podmiot zatrudniający podejmuje swobodną decyzję i nie jest związany wnioskiem pracownika. Jeżeli jednak pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zagwarantować mu możliwość skorzystania z dodatkowych uprawnień urlopowych
Od 4 maja 2019 r. zmieniły się dane osobowe, jakich pracodawca może żądać od kandydata do pracy i pracownika. To spowodowało modyfikację treści kwestionariuszy osobowych, których pomocnicze wzory w formie elektronicznej udostępnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jeśli pracodawca stosował własne druki, też musi je dostosować do nowych przepisów.
Niezgodne z Konstytucją są przepisy ustawy o związkach zawodowych pozbawiające prawa do tworzenia i wstępowania do związków zawodowych osób wykonujących pracę zarobkową na innej podstawie niż umowa o pracę (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 czerwca 2015 r., sygn. akt K 1/13).
Od 1 stycznia 2015 r. rozszerzeniu uległy kompetencje pracowników zatrudnionych na stanowiskach administratora bezpieczeństwa informacji (ABI). ABI powołany przed 1 stycznia 2015 r. może pełnić tę funkcję zgodnie z nowymi przepisami do czasu wpisania go do rejestru GIODO, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2015 r. Zatem dotychczasowy ABI powinien zostać zgłoszony do rejestracji GIODO najpóźniej do