Wakacje od składek ZUS – kto skorzysta, a kto nie?
Raz w roku przedsiębiorca będzie mógł sobie zrobić wolne od płacenia składek. Taki plan ma koalicja. Pomysł generalnie się podoba, ale eksperci widzą też pewne zagrożenia
Raz w roku przedsiębiorca będzie mógł sobie zrobić wolne od płacenia składek. Taki plan ma koalicja. Pomysł generalnie się podoba, ale eksperci widzą też pewne zagrożenia
W 2023 r. nie zmieni się podstawa odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Nadal będzie on naliczany od kwoty 4434,58 zł. Oznacza to, że w przyszłym roku odpis podstawowy na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wyniesie 1662,97 zł.
Obowiązek utworzenia zfśs zależy od wielkości zatrudnienia u pracodawcy. Zasada ta nie dotyczy jednostek sfery budżetowej, które z mocy prawa mają obowiązek utworzenia zfśs. Fundusz tworzy się z odpisu, który wzrósł w 2022 r. Obecnie odpis podstawowy wynosi 1662,97 zł na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach.
Pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe przysługujące pracownikom, którzy korzystali z wypoczynku w wymiarze co najmniej 14 dni. Czy bierzemy w tym przypadku pod uwagę dni robocze czy kalendarzowe?
Pracodawca prowadzący działalność socjalną może dofinansować letni wypoczynek pracownikom i ich rodzinom. Od rodzaju takiej wypłaty i źródła jej finansowania zależy obowiązek opłacenia składek i podatku. Świadczenie urlopowe jest zwolnione ze składek ZUS, ale należy od niego pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Z kolei tzw. wczasy pod gruszą dofinansowane ze środków zfśs mogą być zwolnione ze składek
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Zasady ustalania i wysokość odpisów na zfśs nauczycieli oraz nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne określa Karta Nauczyciela. W ww. zakresie regulacje tej ustawy mają pierwszeństwo przed ustawą o zfśs. Natomiast w pozostałym obszarze, pominiętym przez Kartę Nauczyciela, szkołę obowiązują przepisy ustawy o zfśs, m.in. co do
W 2020 r. wzrosła wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wysokość dobrowolnych zwiększeń na ten fundusz. Wraz ze zmianą odpisu zwiększyła się maksymalna wysokość świadczenia urlopowego. Odpisy, zwiększenia oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych obciążają koszty działalności pracodawców.
Pracodawcy spoza sektora budżetowego mogą zrezygnować zarówno z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak i wypłaty pracownikom świadczenia urlopowego. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, objęci układem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego zawierają w tym układzie. Jeżeli pracownicy nie są objęci układem zbiorowym
Zmiana wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, która nastąpiła od 1 sierpnia 2019 r., nie powoduje automatycznego podwyższenia przysługującego pracownikom świadczenia urlopowego. Decyzja o jego ewentualnym podwyższeniu należy do pracodawcy.
W 2019 r. wysokość świadczenia urlopowego nauczyciela wynosi 1229,30 zł lub 1639,07 zł, w zależności od charakteru pracy. Na wysokość tego świadczenia ma także wpływ wymiar zatrudnienia nauczyciela oraz okres zatrudnienia. Świadczenie urlopowe jest wypłacane do końca sierpnia danego roku.
Zatrudniamy kilkunastu pracowników, w tym 3 pracowników niepełnosprawnych: 2 w stopniu umiarkowanym, 1 w stopniu znacznym. Nie tworzymy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ale wypłacamy pracownikom świadczenie urlopowe. Czy możemy wypłacać pracownikom niepełnosprawnym świadczenie urlopowe w wysokości odpisu zwiększonego o 6,25% ze względu na niepełnosprawność? - pyta Czytelniczka z Poznania.
Wypłaciliśmy nauczycielom świadczenie urlopowe ze środków zfśs. Jeden z nauczycieli zwrócił się do nas o dodatkową wypłatę z funduszu na dofinansowanie wypoczynku dziecka. Czy jesteśmy do tego zobowiązani, skoro nauczyciel ze środków tego samego funduszu otrzymał już świadczenie urlopowe? - pyta Czytelniczka z Łodzi.
Nasza firma nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ale wypłaca świadczenia urlopowe. Mamy pracownika, którego zatrudniamy na podstawie dwóch umów o pracę przy dwóch różnego rodzaju pracach. W sumie pracuje na 1 i 1/4 etatu. Czy powinien dostać świadczenie urlopowe w wymiarze ograniczonym do jednego etatu, czy wyliczone proporcjonalnie do wielkości etatu, czyli 5/4 podstawowej kwoty
Mamy pracownika młodocianego na III roku nauki zatrudnionego tylko na część etatu. Czy jemu także należy się świadczenie urlopowe? A jeśli tak to w jakiej wysokości?
Udzieliliśmy pracownikowi 6 dni urlopu od 5 do 12 lutego 2018 r. Następnie zgłosił on zamiar wykorzystania jeszcze 4 dni urlopu na żądanie od 13 do 16 lutego 2018 r. Razem z weekendami będzie więc wypoczywał przez 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy w tej sytuacji należy mu wypłacić świadczenie urlopowe, a jeżeli tak, to do którego dnia najpóźniej powinna nastąpić wypłata - pyta Czytelniczka z Lublina
Od 1 grudnia 2017 r. zatrudniam osobę na zastępstwo pracownicy przebywającej na świadczeniu rehabilitacyjnym. Pracownik ją zastępujący zgodnie z planem urlopów chciałby wykorzystać urlop wypoczynkowy w lutym 2018 r. Moi pracownicy otrzymują świadczenia urlopowe. Czy będę musiał wypłacić mu takie świadczenie - pyta Czytelnik z Radomia.
Zatrudniamy 14 pracowników, więc nie tworzymy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jednak wypłacamy pracownikom świadczenie urlopowe. Jednym z warunków otrzymania tego świadczenia przez pracownika jest wykorzystanie 14 dni kalendarzowych nieprzerwanego wypoczynku. Czy warunek ten jest spełniony w przypadku pracownika, którego urlop trwa od 2 maja do 15 maja i w trakcie urlopu występuje Święto
Prowadzę niewielką firmę i zatrudniam kilkunastu pracowników. Dotychczas wypłacałem im świadczenie urlopowe, jednak ze względów ekonomicznych i organizacyjnych chciałbym z tego zrezygnować w 2017 r. Czy pracodawca nietworzący regulaminu wynagradzania może zrezygnować z wypłaty świadczenia urlopowego - pyta Czytelnik z Wrocławia.
Pracownicy udający się na urlop wypoczynkowy często otrzymują świadczenie urlopowe bądź dofinansowanie do urlopu. Świadczenie urlopowe jest opodatkowane podatkiem dochodowym, natomiast nie są od niego naliczane składki ZUS. Dofinansowanie do urlopu ze środków ZFŚS nie podlega składkom ZUS i do kwoty 380 zł nie jest opodatkowane. Z kolei dofinansowanie ze środków obrotowych pracodawcy w całości podlega
Nadanie świadczeniu nazwy "wczasy pod gruszą" czy "świadczenie urlopowe" nie przesądza o tym, jak je traktować, rozliczając składki ZUS i podatek. Ponadto nie wszystkie dopłaty do wypoczynku dzieci pracowników w kontekście obciążeń składkowo-podatkowych należy rozpatrywać tak samo. Obowiązek opłacenia składek i podatku od dofinansowania do wypoczynku zależy bowiem od rodzaju takiej wypłaty i źródła
Wypłaciliśmy nauczycielom świadczenie urlopowe ze środków zfśs. Jeden z nauczycieli zwrócił się do nas o dodatkową wypłatę z funduszu na dofinansowanie wypoczynku dziecka. Czy jesteśmy do tego zobowiązani, skoro nauczyciel ze środków tego samego funduszu otrzymał już świadczenie urlopowe - pyta Czytelniczka z Łodzi.
Udzieliliśmy pracownikowi urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni kalendarzowych. Przed jego rozpoczęciem wypłaciliśmy mu świadczenie urlopowe. Pracownik po wykorzystaniu 4 dni urlopu zachorował. Urlop został więc przerwany. Czy w takim przypadku pracownik powinien zwrócić wypłacone świadczenie urlopowe - pyta Czytelniczka z Kielc.