Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [88 z 7178]

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.222.2024.3.AN

Czy opisana we wniosku działalność w ramach realizacji Instalacji stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2024 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, która dotyczy ulgi badawczo-rozwojowej.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 12 czerwca 2024 r. oraz 24 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X S.A.  jest osobą prawną objętą nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71,12,Z). Wnioskodawca stawia sobie za cel, aby opracowane rozwiązania w jak największym stopniu sprostały indywidualnym potrzebom klienta. W związku z tym, Wnioskodawca ciągle podwyższa jakość swoich produktów i usług (…). Realizowane usługi obejmują wdrażanie ekologicznych systemów poprawy efektywności energetycznej (…).

Wnioskodawca realizuje wiele projektów związanych z budową innowacyjnych obiektów, które odpowiadają wymaganym warunkom technicznym i środowiskowym, a także indywidualnym potrzebom klientów. Projekty podlegają realizacji niejednokrotnie na podstawie składanych ofert w trybie przetargowym, w tym na rzecz podmiotów prywatnych.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia charakterystykę kolejnego projektu przez niego realizowanego, który stanowi przedmiot niniejszego wniosku, ze wskazaniem przebiegu etapów realizacji tego projektu, stawianych celów technicznych i technologicznych do opracowania przez Wnioskodawcę oraz problemów, jakie muszą zostać rozwiązane w czasie jego realizacji, stanowiących innowację na skalę przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca (…)  realizuje na podstawie wygranego przetargu projekt dotyczący inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wybudowaniu instalacji (…).

Zamawiającym jest spółka (…) sp. z o.o. Zamawiający uprzednio uzyskał finansowanie projektu z udziałem środków publicznych pochodzących z następujących programów:

1. (…),

2. (…).

Wnioskodawca bazując na zdobytym doświadczeniu realizacyjnym oraz nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych podjął się zatem realizacji projektu, którego dotyczy niniejszy wniosek.

Przedmiotem realizowanej inwestycji jest zaprojektowanie oraz wybudowanie instalacji (…) (całe opisane przedsięwzięcie dalej we wniosku określane jest także jako „Instalacja”). Przedmiotem projektu jest w szczególności:

(…).

Głównym elementem projektu jest zatem hybrydowa instalacja (…). Projekt dotyczy rozbudowy istniejącej instalacji pokrywającej zapotrzebowanie na ciepło (…).

(…).

Poniżej zamieszony został szczegółowy opis działalności Wnioskodawcy w zakresie realizacji projektu.

I. Etapy realizacji Instalacji.

Wnioskodawca opracował kompletny projekt (…).

Po przeprowadzeniu części projektowej, Wnioskodawca przystąpił do wydzielenia pomieszczeń i przestrzeni technicznej z istniejącego budynku (…), które będą mieściły powyższe elementy składowe realizowanego przedsięwzięcia, jak również przystąpił do samego montażu (…).

Wnioskodawca, wykonawszy prace montażowe, przystąpił do przeprowadzenia testów związanych z funkcjonowaniem całej zbudowanej infrastruktury oraz prób rozruchu Instalacji (…).

Równolegle, Wnioskodawca przeprowadzał wszystkie formalności w prawem przepisanych terminach, mające na celu spełnienie wszelkich publicznoprawnych wymogów reglamentacyjnych koniecznych do uruchomienia i rozpoczęcia użytkowania Instalacji.

Obecnie, przedsięwzięcie jest na etapie finalizacji prac, tworzenia dokumentacji powykonawczej oraz przygotowywanie Instalacji do odbioru przez Zamawiającego.

II. Stawiane cele techniczne i technologiczne do opracowania przez Wnioskodawcę.

W związku z realizowaną inwestycją Wnioskodawca przyjął następujące cele:

 1. redukcja emisyjności CO2 do atmosfery - Wnioskodawca przyjął założenie, że realizowana Instalacja ma nie generować żadnej emisji CO2;

 2. znaczące ograniczenie poboru energii elektrycznej z sieci dystrybucyjnej przez Wnioskodawcę co zostało zrealizowane za pomocą zastosowanych unikatowych rozwiązań technicznych i technologicznych;

 3. opracowanie szczegółowych rozwiązań technicznych dla realizacji przedsięwzięcia - Zamawiający określił koncept i normy graniczne, dobór rozwiązań pozostawał w pełni zależny od inwencji i doświadczenia Wnioskodawcy;

 4. osiągnięcie zwiększonego pułapu produktywności czynnika ludzkiego Wnioskodawcy - Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu zdecydował się na poszerzenie specjalistycznej kadry pracowniczej;

 5. rozwiązanie problemu z efektywnością wykorzystania źródeł energii elektrycznej - tak rozbudowana Instalacja wymaga zwiększonych nakładów mocy elektrycznej, przez co Wnioskodawca musiał opracować koncepcję zdolną do jej odzyskiwania, generowania i skutecznego magazynowania;

 6. (…).

III. Problemy badawczo-rozwojowe, jakie muszą zostać rozwiązane w czasie realizacji projektu, także z perspektywy rozwiązania nietypowych problemów dotyczących aspektów technicznych występujących dotychczas w obrocie, w odniesieniu do bardziej wymagających potrzeb projektu.

Założenia projektu zmieniały się w trakcie jego realizacji.

(…).

Wyzwaniem okazało się także stworzenie dostatecznie efektywnej organizacji pracy czynnika ludzkiego Wnioskodawcy. Skala przedsięwzięcia, a szczególnie zwiększone potrzeby w zakresie projektowania oraz działalności koncepcyjnej na skutek zmian projektowych w trakcie realizacji przedsięwzięcia, sprawiły, że Wnioskodawca miał problem z uzyskaniem wystarczającej efektywności pracy. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia zdecydował się on zatem poszerzyć swoją specjalistyczną kadrę inżynierską, a ponadto zastosowano outsourcing usług zarządzania wyprodukowaną przez Wnioskodawcę Instalacją. Kontrahent, na zamówienie Wnioskodawcy i na podstawie stworzonej przez Wnioskodawcę Instalacji, dostarczył programy zarządzania Instalacją. Same czynności projektowe oraz montażowe, a zarazem istotę realizowanego przedsięwzięcia, wykonywał natomiast Wnioskodawca w ramach zatrudnionej kadry pracowniczej, włącznie z obsługą systemów sterowania oraz ich dalszym rozwojem dla potrzeb sprawnego funkcjonowania Instalacji.

IV.Elementy twórczego charakteru.

Wnioskodawca dla realizacji projektu stworzył i zrealizował koncept instalacji (…). Elementy infrastruktury projektowej nie istniały wcześniej w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, ale musiały zostać wyprodukowane (…).

Wnioskodawca nie realizował wcześniej takiego przedsięwzięcia, (…) nigdy nie realizował przedsięwzięcia o takim stopniu skomplikowania, nagromadzenia problemów w jego realizacji (…).

V.Aspekty zwiększania zasobów wiedzy i wykorzystanie dotychczasowych do tworzenia nowych zastosowań.

(…)

VI.Systematyczność.

Prace Wnioskodawcy realizowane były w sposób uporządkowany. Realizacja przedsięwzięcia obejmuje okres (…). Po wygranym przetargu Wnioskodawca przystąpił do prac realizacyjnych wyjściowo nakreślonych szczegółowo w oparciu o założenia wyłożone Zamawiającemu w ofercie przetargowej.

Prace realizowane były sekwencyjnie przez wykwalifikowaną kadrę inżynierską, poprzez projektowanie, testy, montaż oraz uruchomienie, czemu towarzyszyło uzyskanie stosownych pozwoleń z zakresu prawa publicznego. Prace cechowały się zmiennością koncepcji Zamawiającego. Dokonał on kilkukrotnych zmian wymagań projektowych w zakresie instalacji (…). Prace te wymagały wzmożonych nakładów koncepcyjnych, jak również nakładów pracy przy samym wykonaniu elementów Instalacji i ich montażu. Przez poziom skomplikowania projektu, Wnioskodawca na bieżąco musiał korygować znaczące części projektów, na skutek ustawicznych zmian postulowanych przez Zamawiającego. Prace wykazywały większą złożoność od tych, które podejmowane są przez Wnioskodawcę w toku jego bieżącej działalności (…), a przeprowadzane prace pozostawały zróżnicowane ze względu na miejsce ich realizacji (przedsiębiorstwo Zamawiającego, siedziba Wnioskodawcy), osoby je wykonujące (różni specjaliści w zakresie inżynierii technicznej, w zależności od realizowanego segmentu przedsięwzięcia) oraz wzmożoną potrzebę przeprowadzania zmian projektowych, a ponadto rozwiązywania problemów technicznych i technologicznych, także pojawiających się już w trakcie realizacji projektu. Powyższe skomplikowanie rzutowało na potrzebę przyjęcia metodycznego i uporządkowanego charakteru realizacji Instalacji, który miał zapewnić ziszczenie postawionych celów.

W piśmie uzupełniającym z 24 czerwca 2024 r., wskazaliście Państwo, że:

- Wnioskodawca swoją wiedzę i umiejętności wykorzystuje w następujący sposób:

a) do adaptowania się do pracy w trudnych/nowych warunkach które nie są powszechnie spotykane (…);

b) do przekazywania wiedzy i umiejętności liderom projektów kształtując strukturę firmy oraz delegując obowiązki;

c) do radzenia sobie w pracy pod presją czasu oraz w towarzystwie innych stresujących komplikacji, które naturalnie występują w drodze prowadzenia kontraktów;

d) do realizacji nowatorskich projektów zarówno na potrzeby wewnętrzne (poszerzenie własnej oferty) oraz na potrzeby zewnętrzne - realizowane na zlecenia klientów;

e) do projektowania i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych;

f) do sporządzania dokumentacji projektowej i branżowej;

g) do utrzymania wdrożonych rozwiązań energetycznych i elektroenergetycznych;

h) do ulepszeń uprzednio wprowadzonych metod i rozwiązań;

 i) do analizowania przyczyn i skutków niezgodności;

- w wyniku prac powstała nowa wiedza:

(…);

- od samego początku prowadzone i przestrzegane są harmonogramy robót, harmonogramy rzeczowo-finansowe, zestawienia płatności oraz faktur wraz z podpisanymi protokołami częściowymi lub końcowymi. Dodatkowo katalogowane są wszystkie podpisane umowy, aneksy do umów, protokoły, zamówienia i oferty;

- prace dotyczące tych projektów nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy opisana we wniosku działalność w ramach realizacji Instalacji stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że opisana we wniosku działalność w ramach realizacji Instalacji stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”) i umożliwia skorzystanie z ulgi badawczo-rozwojowej na zasadach określonych w art. 18d u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., działalność badawczo-rozwojowa definiowana jest jako działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z kolei, na podstawie art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p. w zw. z art. 4 ust. 2 pkt 1-2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „u.p.s.w.n.”), ilekroć w u.p.d.o.p. jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a) prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (badania podstawowe),

b) prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń (badania aplikacyjne).

Natomiast, odnosząc się do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., pracami rozwojowymi jest działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Kluczowe zatem jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje w istocie dwa alternatywne rodzaje aktywności - badania naukowe lub prace rozwojowe.

Z legalnej definicji „działalności badawczo-rozwojowej” wynika zatem, iż Wnioskodawca dla skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej powinien przedsięwziąć czynności mieszczące się w definicji badań naukowych lub prac rozwojowych, a nadto spełnić następujące przesłanki:

- musi to być działalność twórcza;

- działalność taka podejmowana ma być w sposób systematyczny;

- działalność podejmowana ma być w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Należy więc wskazać, że działalność prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia powyższe cechy, a Wnioskodawca uważa, że podejmowane przez niego czynności w toku realizacji projektu objętego niniejszym wnioskiem są pracami rozwojowymi o cechach twórczości, systematyczności, podejmowanymi dla zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykreowania nowych zastosowań przy wykorzystaniu zasobów wiedzy.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., prace rozwojowe mogą odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika, ale podejmowana działalność nie może przejawiać rutynowego charakteru. Z kolei, podejmowane przez Wnioskodawcę przedsięwzięcie stanowi nowy, nierealizowany przez niego jeszcze nigdy w takiej skali i skomplikowaniu projekt (…). Wnioskodawca łączy, kształtuje i wykorzystuje istniejące oraz innowacyjne rozwiązania techniczne (…) dla stworzenia instalacji (…), co jest dużym wyzwaniem dla Wnioskodawcy, a nadto prowadzi do przesunięcia granicy dostępnej wiedzy i możliwości (…). Nie jest to rodzaj przedsięwzięcia, który pojawił się wcześniej w ramach działalności Wnioskodawcy, a cały projekt zdecydowanie nie wpasowuje się w jego rutynową działalność, ponieważ zazwyczaj realizowane są projekty o mniejszym stopniu wyspecjalizowania w zakresie zespolenia technologicznego (…), a nadto skala projektu i czas jego realizacji odbiegają od zwykłych czynności w zakresie działalności Wnioskodawcy.

I. Twórczość:

Ustawa nie zawiera definicji legalnej zwrotu „działalność twórcza”. Zasadne zatem będzie rozpoczęcie wykładni wskazanego pojęcia od analizy powszechnego znaczenia powyższego zwrotu. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe), działalnością jest.

1. zespół działań podejmowanych w jakimś celu,

2. funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś.

Interpretacja pojęcia twórczość prowadzi do wniosku, że może on wyrażać zarówno proces tworzenia, jak też jego wyniki, zgodnie bowiem z definicją słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe), twórczy oznacza przede wszystkim „mający na celu tworzenie”, jak również „będący wynikiem tworzenia”.

Przybliżenie pojęcia działalności twórczej zawarte zostało ponadto w segmencie Objaśnień podatkowych z dnia 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX (dalej: „Objaśnienia”), który traktuje w ogólności o działalności badawczo-rozwojowej na gruncie przyjętych w Polsce rozwiązań legislacyjnych. Wskazuje się tam, iż działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś. W Objaśnieniach podkreślono ponadto, że w doktrynie prawa autorskiego podnosi się, iż cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Dla przykładu w Objaśnieniach wskazano, że twórczy charakter prac to między innymi opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidacje nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony.

Podkreślenia wymaga, że przyjęta powszechnie wykładnia wskazanego pojęcia zakłada, iż twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących ogólnie w obrocie, ale także choćby tylko dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u tego podatnika (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 24 stycznia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.747.2023.2.JMS).

Wskazać nadto należy, że działalnością twórczą będzie również zespół czynności, których rezultat:

- jest odpowiednio ustalony, co może odbyć się w dowolnej formie, przez co należy rozumieć jego uzewnętrznienie, oraz możliwość wyodrębnienia, gdy stanowi część większej całości, mającej charakter zbiorowy,

- ma charakter indywidualny, czyli nie może być wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od twórcy kreatywności,

- ma mieć charakter oryginalny (wnosić obiektywnie nową wartość; stanowić „nowy wytwór intelektu”).

Działalność Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym ma zatem charakter twórczy, gdyż wymaga opracowania i wytworzenia nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a także opracowania nowych lub ulepszonych procesów, nieznanych wcześniej Wnioskodawcy. Wnioskodawca pierwszy raz realizuje przedsięwzięcie tego rodzaju, a ponadto nie tylko łączy znane sobie rozwiązania techniczne oraz technologiczne (…), ale również wprowadza na potrzeby realizacji Instalacji nowe, usprawnione rozwiązania. (…)

O skali przedsięwzięcia oraz jego rozwojowości świadczyć powinno także poszerzenie kadry wyspecjalizowanych pracowników Wnioskodawcy na potrzeby wykonania Instalacji. Konkretne rozwiązania nie zostały bowiem narzucone przez Zamawiającego, lecz Wnioskodawca właśnie z wykorzystaniem dostępnej wiedzy i zasobów musiał zaprojektować i zrealizować Instalację, która spełnia normy minimalne określone w zamówieniu, tak by Instalacja jak najefektywniej wypełniła swoją funkcję. Wnioskodawca w toku realizacji projektu stawał przed kolejnymi problemami, w tym związanymi ze zmianami projektowymi dokonywanymi przez Zamawiającego, proces ten wymagał ciągłej i szybkiej adaptacji lub rekonstrukcji przyjętych rozwiązań. W efekcie, realizowane przedsięwzięcie istotnie odbiega od typowej działalności Wnioskodawcy, a cała procedura jego wykonania przejawia znamiona innowacyjności przyjmowanych rozwiązań, co najmniej w skali działalności Wnioskodawcy.

II. Systematyczność.

Pojęcie systematyczności również nie zostało objęto definicją legalną, stąd ponownie odwołując się do Objaśnień wskazać trzeba, iż systematyczność polega na prowadzeniu działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że zgodnie z regulacją u.p.d.o.p. działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Nie ma również wymogu ciągłego lub długotrwałego prowadzenia działalności przez podatnika, by uznać daną działalność za działalność spełniającą kryterium systematyczności, albo też by podatnik musiał planować tego rodzaju działalność na przyszłość.

Z kolei, działalność Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym jest prowadzona w sposób systematyczny, na co wskazuje przemyślane zorganizowanie realizacji projektu, wedle poszczególnych etapów opisanych w stanie faktycznym. Wnioskodawca określił nadto problemy, które należało rozwiązać dla wykonania przedsięwzięcia. Stawiane były określone cele, które miały zostać osiągnięte w ramach przedsięwzięcia, a do projektu zostały przypisane określone zasoby osobowe i materiałowe, jak również harmonogram prac. Wnioskodawca zbiera i gromadzi także wiedzę powstałą w związku z wykonaniem projektu, by można było ją wykorzystać do kolejnych inwestycji. Projekt jest zatem prowadzony w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Przedsięwzięcie nie jest jedynie jednorazowe, lecz wpisuje się w charakterystykę działalności Wnioskodawcy, który stawia sobie za cel, aby opracowane rozwiązania w jak największym stopniu sprostały indywidualnym potrzebom klienta, stale podnosi jakość swoich produktów i usług pod względem rozwiązań technicznych i technologicznych (…).

Instalacja została zatem wykonana w toku zorganizowanego procesu, zaplanowanego i zrealizowanego z wykorzystaniem poszerzonej specjalistycznej kadry pracowniczej, nadto przemyślanego i skrupulatnie wykonanego od fazy projektowej, przez montaż, testy, aż do uruchomienia, co przypadło na okres przekraczający rok.

III.Zwiększanie zasobów wiedzy.

Odnosząc się do kryterium zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań, w Objaśnieniach wskazano, że w związku z tym, że ustawodawca dla potrzeb stosowania ulgi badawczo-rozwojowej nie zdefiniował sformułowania „zwiększenia zasobów wiedzy”, to nie ma przeszkód, aby przyjąć, że sformułowanie „zwiększanie zasobów wiedzy” odnosi się wyłącznie do wiedzy danego przedsiębiorstwa, gdyż ustawodawca nie przewidział minimalnego progu skalowalności zwiększenia zasobów wiedzy. Istotny jest zatem element celowościowy w postaci zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystywania jej do tworzenia nowych zastosowań, niezależnie od tego czy zastosowania te obejmują wyłącznie jedno przedsiębiorstwo czy też całe państwo, kontynent lub świat.

Podkreśla się także, iż głównym zadaniem dla podatnika jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową podatnik rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów. Projekt opisany natomiast w stanie faktycznym był prowadzony w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań - jak bowiem wskazano, w ramach projektu Wnioskodawca opracował nowe rozwiązania techniczne oraz technologiczne, tak by osiągnąć zakładane parametry techniczne, optymalizować czas realizacji przedsięwzięcia oraz jego koszty. Wnioskodawca nie posiadał wyczerpującej wiedzy na temat realizacji przedsięwzięcia o tej skali i rodzaju, musiał zatem tę wiedzę wypracować we własnym zakresie (uzyskanie nowej wiedzy), a następnie zastosować w celu wdrożenia nowych rozwiązań, które opracował. Wnioskodawca w toku swojej działalności przeprowadził fazę projektową Instalacji, a w ramach wykonania Instalacji zastosował rozwiązania wcześniej sobie nieznane (…). Niewątpliwie zatem Wnioskodawca, wraz z pojawianiem się kolejnych problemów w wykonaniu Instalacji, poprzez swoją działalność twórczą kreował nowe rozwiązania, które pozwoliły mu także poszerzyć swoje doświadczenie z perspektywy realizacji nie tylko przedmiotowej Inwestycji, ale również przyszłych przedsięwzięć podobnego rodzaju.

IV.Konstatacja.

Opisana w stanie faktycznym działalność, w ocenie Wnioskodawcy, stanowi prace rozwojowe, zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p. Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca opracowuje w ramach projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku nowe rozwiązania techniczne lub technologiczne (w efekcie czego powstaje nowa wiedza), a w tym celu wykorzystuje i łączy wiedzę oraz umiejętności osób realizujących projekt, zarówno z dziedzin inżynierii, jak i związanego z nią doradztwa technicznego (w tym celu między innymi testowane są różne materiały produkcyjne (…)). Ponadto, brany jest pod uwagę czas realizacji oraz koszt wykonania rozwiązania - Wnioskodawca dąży do ich optymalizacji przy zachowaniu jakości oraz przy spełnieniu zakładanych parametrów technicznych. Ostatecznie tworzony jest zatem nowy produkt (…), a w celu jego wykonania wykorzystywane są ulepszone lub nowe procesy (produkcyjne, montażowe).

Na nierutynowy charakter realizowanego projektu wskazuje fakt, iż prace związane z jego realizacją wykonywane są w następstwie przyjęcia założeń, których spełnienie nie jest możliwe przy zastosowaniu dotychczas wykorzystywanych przez Wnioskodawcę rozwiązań i produktów, lecz konieczne jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych. Ponadto, opracowywane rozwiązania przejawiają charakter innowacyjny, tj. są nowymi lub znacząco udoskonalonymi, co najmniej na skalę przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Powyższe potwierdza także okoliczność, iż celem realizacji projektu, opisanego w stanie faktycznym, konieczne było opracowanie rozwiązań technicznych i technologicznych oraz odpowiednich procesów montażu i testowania dostosowanych do potrzeb Zamawiającego (które skądinąd niejednokrotnie ulegały zmianie) oraz specyfiki miejsca działań Wnioskodawcy (…), uwzględniających potrzebę sprostania wyzwaniu (o skali i złożoności wykraczającej ponad charakterystykę standardowej działalności Wnioskodawcy) (…).

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy w związku z prowadzoną działalnością opisaną w stanie faktycznym, Wnioskodawca w odniesieniu do opisanej Instalacji może korzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową na zasadach przewidzianych w art. 18d u.p.d.o.p., ponieważ jego działalność w ramach realizacji projektu objętego niniejszym wnioskiem mieści się w definicji działalności badawczo-rozwojowej zawartej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00