Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [70 z 572]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.653.2024.1.JK

Ustalenie proporcji na potrzeby zwolnienia wypłat otrzymywanych z Fundacji Rodzinnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

(…)

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcami są: E.R. (dalej: Fundator 1) i jej mąż S.R. (dalej: Fundator 2) oraz ich dzieci: A.P. (dalej: Fundator 3) i M.R. (dalej: Fundator 4); (dalej łącznie jako: Wnioskodawcy lub Fundatorzy). E.R. i S.R. pozostają w związku małżeńskim. Ich dzieci – A.P. jak i M.R. również pozostają w związkach małżeńskich.

Wnioskodawcy są osobami fizycznymi, polskimi rezydentami podatkowymi podlegającymi w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów oraz posiadającymi pełną zdolność do czynności prawnych.

Wnioskodawcy planują, jako fundatorzy, wspólne utworzenie jednej fundacji rodzinnej (dalej: Fundacja rodzinna) w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 326 ze zm.; dalej: ustawa o FR).

Fundacja rodzinna będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych korzystającym ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: ustawa o CIT). Fundacja rodzinna zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania.

Beneficjentami Fundacji rodzinnej będą Fundatorzy, członkowie ich najbliższej rodziny, w tym małżonkowie A.P. oraz M.R., zstępni Fundatorów (w tym dzieci A.P. oraz dzieci M.R.), jak również inne osoby wskazane na Liście Beneficjentów (dalej łącznie: Beneficjenci).

Celem statutowym Fundacji rodzinnej będzie m.in. gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie Beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.

Po utworzeniu Fundacji rodzinnej, Fundatorzy mogą wnieść do Fundacji rodzinnej w drodze darowizny m.in. środki pieniężne, aktywa takie jak akcje w spółce komandytowo-akcyjnej, ogół praw i obowiązków w spółce komandytowej, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, prawa majątkowe wynikające z wierzytelności, jak również nieruchomości.

W toku funkcjonowania Fundacji rodzinnej i wnoszenia kolejnych składników majątku przez Fundatorów proporcja mienia wniesionego przez każdego z Fundatorów może ulegać zmianom.

Mieniem wniesionym do Fundacji będzie mienie wniesione przez Fundatorów.

W przyszłości Fundacja będzie wypłacać na rzecz Beneficjentów świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, zgodnie z warunkami przewidzianymi w dokumentach statutowych Fundacji.

W świetle przedstawionych okoliczności Wnioskodawcy chcieliby potwierdzić czy cała wartość przekazanego na rzecz każdego z Fundatorów świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR lub mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji rodzinnej będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy cała wartość przekazanego na rzecz każdego z Fundatorów przez Fundację rodzinną świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR lub mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT w związku z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

W Państwa ocenie, w przypadku wypłaty przez Fundację rodzinną świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR na rzecz Fundatora lub w przypadku przekazania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji rodzinnej, cała wartość przekazanego na rzecz każdego z Fundatorów świadczenia lub mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT w związku z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o FR fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej. W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o FR przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Stosownie do art. 27 ustawy o FR:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o FR stanowi, że:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby – uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Z kolei zgodnie z art. 29 ustawy o FR:

1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.; dalej: ustawa o PIT) wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn – z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy o PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1.fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2.beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

– odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Przepis art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 596 ze zm.; dalej: ustawa PSD) wskazuje, że zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.

Z przepisów ustawy o FR wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz Beneficjentów, w tym Beneficjentów będących Fundatorami.

Kluczowe jest zatem ustalenie w jaki sposób należy kalkulować proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR.

Jak Wnioskodawcy wskazali powyżej, z art. 28 ust. 2 ustawy o FR stanowi, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby – uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Należy podkreślić, że powyższy przepis nie przewiduje jakichkolwiek ograniczeń lub warunków w zakresie stosowania jego dyspozycji, w szczególności warunkiem uznania mienia wniesionego do fundacji rodzinnej za mienie wniesione przez fundatora nie jest okoliczność, aby małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo nie było równocześnie fundatorem.

W związku z tym, że wszyscy Fundatorzy są osobami z kręgu najbliższej rodziny, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy PSD, w ocenie Wnioskodawców nie ulega wątpliwości, że na potrzeby kalkulacji proporcji mienie wniesione przez każdego z Fundatorów powinno ulegać zaliczeniu na rzecz każdego z pozostałych Fundatorów – zgodnie z dyspozycją art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o FR.

W świetle brzmienia tego przepisu, w ocenie Wnioskodawców:

§dla Fundatora 1 mienie wniesione przez Fundatora 2 będzie stanowiło mienie wniesione przez małżonka, zaś mienie wniesione przez Fundatora 3 i Fundatora 4 będzie stanowiło mienie wniesione przez zstępnych;

§dla Fundatora 2 mienie wniesione przez Fundatora 1 będzie stanowiło mienie wniesione przez małżonka, zaś mienie wniesione przez Fundatora 3 i Fundatora 4 będzie stanowiło mienie wniesione przez zstępnych;

§dla Fundatora 3 mienie wniesione przez Fundatora 1 i Fundatora 2 będzie stanowiło mienie wniesione przez wstępnych, zaś przez Fundatora 4 będzie stanowiło mienie wniesione przez rodzeństwo;

§dla Fundatora 4 mienie wniesione przez Fundatora 1 i Fundatora 2 będzie stanowiło mienie wniesione przez wstępnych, zaś przez Fundatora 3 będzie stanowiło mienie wniesione przez rodzeństwo.

W konsekwencji, dla każdego z Fundatorów proporcja, o której mowa powinna być kalkulowana w następujący sposób: w liczniku ułamka wartość mienia wniesionego przez Fundatora 1, Fundatora 2, Fundatora 3 i Fundatora 4 oraz w mianowniku wartość mienia wniesionego przez Fundatora 1, Fundatora 2, Fundatora 3 i Fundatora 4.

Tym samym proporcja dla każdego z Fundatorów będzie wynosiła 1.

W konsekwencji, cała wartość świadczenia wypłacanego na rzecz każdego z Fundatorów lub mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Niezależnie od powyższego, pełne zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanych na rzecz Fundatorów świadczeń wynika także bezpośrednio z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT.

Zgodnie z tym przepisem zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1.fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2.beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSD

– odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zatem z dyspozycją tego przepisu zwolnienie stosuje się do beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą z kręgu najbliższej rodziny, w o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSD – w zakresie odpowiadającym ustalonej proporcji.

Jak wynika z utrwalonej linii interpretacyjnej Dyrektora KIS, przykładowo z interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2024 r., sygn. 0112- KDIL2-1.4011.114.2024.2.JK:

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa wart. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Powyższa wykładania została potwierdzona w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym w interpretacji indywidualnej z:

§z dnia 30 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.113.2024.2.JK;

§z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1091.2023.1.AK;

§z dnia 10 czerwca 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.374.2024.1.JM.

W świetle powyższego, przyjmując wykładnię prezentowaną przez Dyrektora KIS, świadczenia wypłacane na rzecz każdego z Fundatorów będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania PIT:

§w części przy uwzględnieniu proporcji danego Fundatora,

§zaś w pozostałej części przy uwzględnieniu sumy proporcji ustalonych dla każdego z pozostałych Fundatorów, w stosunku do których dany Fundator jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSD.

Ze względu na powyższe, cała wartość wypłacanego świadczenia lub mienia przekazanego w związku z rozwiązaniem Fundacji będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania PIT.

Podejście takie potwierdził Dyrektor KIS w szeregu wydanych interpretacji, w tym m.in.:

§w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2024, sygn. 0114- KDIP3-2.4011.397.2024.2.JK2;

§w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.375.2024.2.JM;

§w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDIL2- 1.4011.113.2024.3.JK.

Odmienna wykładnia przywołanych przepisów stoi w sprzeczności z ich literalnym brzmieniem oraz w sprzeczności z celami, dla których została stworzona instytucja fundacji rodzinnej. Należy podkreślić, że jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o FR:

Stąd opodatkowanie fundacji rodzinnej i beneficjentów nie będzie znacząco odbiegać od poziomu opodatkowania dochodów i innych przysporzeń majątkowych, gdyby fundacji rodzinnej nie powołano. Fundacja rodzinna nie będzie korzystała z żadnych nadzwyczajnych preferencji podatkowych, niedostępnych dla podmiotów (również gospodarczych) znajdujących się w analogicznej sytuacji. Nie należy w tych kategoriach oceniać zwolnienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem jest ono wzorowane na istniejącym już zwolnieniu dla osób z tzw. „grupy zero”, o której mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Już zatem z uzasadnienia projektu ustawy o FR wynika, że zwolnienie dla beneficjentów fundacji rodzinnej jest wzorowane na zwolnieniu w ustawie PSD.

W sytuacji, w której którykolwiek z Fundatorów dokonałby darowizny na rzecz któregokolwiek z pozostałych Fundatorów, to cała wartość darowizny korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania (przy spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie PSD).

Analogicznie, w przypadku wniesienia mienia przez Fundatorów do Fundacji rodzinnej, w przypadku kiedy Fundacja rodzinna będzie dokonywała wypłaty świadczeń na rzecz któregokolwiek z Fundatorów, cała wartość świadczenia powinna podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy, w ocenie Wnioskodawców cała wartość świadczenia wypłacanego przez Fundację rodzinną na rzecz każdego z Fundatorów, jak również mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji rodzinnej, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawą z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W świetle art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.

Na podstawie art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Jak wynika z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

W świetle art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 596 ze zm.):

1.Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

·fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

·a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

-podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora. Zatem wypłata na Państwa rzecz świadczeń, o których mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać również należy, że powołane przez Państwo interpretacje wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Interpretacje te dotyczą ponadto innego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pani Anna Paprocka (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00