Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.370.2024.2.AP
Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest polskim rezydentem podatkowym rozliczającym się na zasadach wynikających z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776 ze zm., dalej zwana ustawą o ryczałcie). Obecnie, do momentu potwierdzenia możliwości korzystania z innej stawki ryczałtu w formie interpretacji indywidualnej rozlicza się Pan z zastosowaniem stawki 12% – art. 12 ust. 1 pkt 2b) ustawy o ryczałcie. Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie posiada Pan i przechowuje dowody zakupu towarów, prowadzi wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Prowadzi Pan działalność od dnia (...) 2023 r. W dniu 23 sierpnia 2023 r. i zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o ryczałcie. W związku z tym faktem złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pierwszy przychód z działalności osiągnął Pan w dniu 30 września 2023 r. Do wykonywanej przez Pana działalności usługowej nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności nie uzyskał Pan i nie uzyska ze swojej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako przedmiot swojej przeważającej działalności wskazał Pan działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki (62.02.Z). Rok 2023, 2024 i lata kolejne planuje Pan rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023, 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan obecnie usługi wyłącznie na rzecz polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Świadczenie przez Pana usługi na rzecz jedynego usługobiorcy odbywa się na podstawie zawartej pomiędzy tymi stronami umowy cywilnoprawnej – ramowej umowy o świadczenie usług. W wyniku realizacji umowy na usługobiorcę przenoszony jest cały rezultat wykonanych przez Pana świadczeń, za co otrzymuje wynagrodzenie w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Podkreślić należy, że w wyniku pracy mogą powstać prawa, tytuły, prawa własności, prawa autorskie, autorskie prawa do programów komputerowych. Wskazać należy, że zakres prac programistycznych, w wyniku których mogą powstać prawa, tytuły, prawa własności, prawa autorskie, autorskie prawa do programów komputerowych, jakie to będzie Pan wykonywał dla swojego Usługobiorcy jest marginalny, dotyczy raczej okresowej parametryzacji.
Realizowane przez Pana na podstawie umowy usługi to przeprowadzanie kompleksowej analizy biznesowej. Obejmują one:
–identyfikację interesariuszy,
–prowadzenie warsztatów z interesariuszami,
–analizowanie, modelowanie wymagań,
–dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań,
–rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania,
–przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań,
–modelowanie procesów biznesowych,
–ocenę i analizę bieżących rozwiązań,
–identyfikowanie wartości biznesowej,
–identyfikację przypadków użycia.
Precyzując powyżej wskazane usługi przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej należy podkreślić, że pod poniższymi pojęciami kryją się następujące czynności:
1)identyfikacja interesariuszy – (...);
2)prowadzenie warsztatów z interesariuszami – (...);
3)analizowanie, modelowanie wymagań – (...);
4)dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań – (...);
5)rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania – (...);
6)przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań – (...);
7)modelowanie procesów biznesowych – (...);
8)ocena i analiza bieżących rozwiązań – (...);
9)identyfikowanie wartości biznesowej – (...);
10)identyfikacja przypadków użycia – (...).
Wszelkie wskazane powyżej czynności, które Pan realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że doradza Pan w zakresie informatyki i to jest efektem jego pracy.
Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r., nr (...) poinformował Pana, że opisane wyżej we wniosku czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących przeprowadzanie kompleksowej analizy biznesowej polegającej na identyfikacji interesariuszy, prowadzeniu warsztatów z interesariuszami, analizowaniu, modelowaniu wymagań, dokumentowaniu wymagań oraz zarządzaniu dokumentacją wymagań, rekomendowaniu rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywaniu makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowaniu procesów biznesowych, ocenie i analizie bieżących rozwiązań, identyfikowaniu wartości biznesowej, identyfikacji przypadków użycia mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
Podkreślił Pan, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Innymi słowy oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast Pana działalność GUS w wydanej informacji zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Uzupełnienie
Wskazał Pan, że prowadzi stosownie do treści przepisu art. 15 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776 z późn. zm., dalej zwana ustawą o ryczałcie) oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2414 z późn. zm., dalej zwana rozporządzeniem w sprawie ewidencji) ewidencję przychodów oddzielnie za każdy rok podatkowy. Posiada i przechowuje dowody zakupu towarów i prowadzi wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (przy czym wskazał Pan, iż na moment sporządzania niniejszego pisma nie posiada w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej żadnego środka trwałego ani wartości niematerialnej i prawnej).
Potwierdził Pan, że w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie prowadzić ewidencję zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie. Innymi słowy, jeżeli będzie Pan prowadzić działalność, z której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami określonymi w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, to prowadzona ewidencja przychodów będzie umożliwiała ustalenie właściwej stawki podatku dla przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wskazał Pan, iż zadania wykonywane w ramach świadczonych usług mają na celu przygotowanie wytycznych do wytworzenia oprogramowania. Na podstawie przygotowanej przez Pana dokumentacji zawierającej ww. wytyczne zespół deweloperski, złożony z programistów oraz testerów, tworzy oprogramowanie. Innymi słowy, usługi będą świadczone przez Pana w sposób pośredni na jakimś etapie tworzenia oprogramowania, niemniej Pan, w ramach świadczonych przez siebie usług bezpośrednio oprogramowania nie tworzy.
Wskazał Pan, że zadania wykonywane w ramach świadczonych usług będą miały wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Podczas tworzenia oprogramowania przez zespół deweloperski udziela Pan, jako ekspert odpowiedzi na pytania i wątpliwości członków zespołu deweloperskiego, złożonego z programistów i testerów, powstałe w trakcie tworzenia oprogramowania, np. w zakresie oczekiwań co do działania tworzonego systemu (oprogramowania).
Poinformował Pan, że ww. zadania wykonywane w ramach świadczonych usług będą usprawniały działanie oprogramowania. Niektóre analizy przeprowadzone przez Pana dotyczą bieżącego oprogramowania i mają na celu podniesienie wartości biznesowej tworzonego przez członków zespołu deweloperskiego, złożonego z programistów i testerów, oprogramowania. Część z analiz dotyczy również określania potrzeb klienta w zakresie nowego oprogramowania.
Wskazał Pan, że to, jakich konkretnie „systemów” i „modeli” będą dotyczyły świadczone usługi jest każdorazowo uzależnione od konkretnego projektu, nad którym w danym momencie Pan pracuje. W zależności od wymagań klienta, w tym klienta w tym z różnych branż, mogą być to różne systemy i modele. Tytułem przykładu wskazał Pan, iż aktualnie, tj. w ciągu bieżącego roku oraz w najbliższym czasie będzie analizować systemy z zakresu bankowości, w ramach czego będą się zawierały analizy w zakresie m.in.
–systemów do automatycznej weryfikacji klientów sektora usług bankowych,
–systemów do wprowadzania wniosków kredytowych dla klientów banków,
–systemów do analizy zdolności kredytowej klientów banków.
Wskazał Pan, iż oprócz przychodów (dochodów) uzyskiwanych z działalności gospodarczej uzyskuje i będzie uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu. Konkretnie są to dochody ze źródła określonego w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 7) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm., dalej zwana ustawą o PIT) – konkretnie są i będą to wyłącznie dochody z kapitałów pieniężnych.
Ponownie wskazał Pan, że usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, które świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r., nr (...) i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
W związku z tym faktem wskazał Pan, w ślad za klasyfikacją dokonaną na jego rzecz przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, iż świadczone usługi sklasyfikowane są, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) pod symbolem (do 7 cyfr) PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Pytanie
Czy przychody osiągane przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej obejmujących identyfikację interesariuszy, prowadzenie warsztatów z interesariuszami, analizowanie, modelowanie wymagań, dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań, rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowanie procesów biznesowych, ocenę i analizę bieżących rozwiązań, identyfikowanie wartości biznesowej, identyfikację przypadków użycia, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku
Pana zdaniem, osiągane przychody w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej obejmujących identyfikację interesariuszy, prowadzenie warsztatów z interesariuszami, analizowanie, modelowanie wymagań, dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań, rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowanie procesów biznesowych, ocenę i analizę bieżących rozwiązań, identyfikowanie wartości biznesowej, identyfikację przypadków użycia, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1) oraz art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nadto, jak wynika z przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Ustawodawca w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie nakłada na podatnika stosującego taką formę opodatkowania obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Zgodnie z wolą ustawodawcy cechą charakterystyczną dla opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności. Które to z kolei jest oceniane, co do zasady, przez pryzmat Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dalej jako PKWiU (art. 4 ust. 1 pkt 1) ustawy o ryczałcie).
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Jeżeli chodzi o same stawki, to art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei z art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) (w stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie wynika, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2) lit. h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższy przepis, w Pana ocenie, nie implikuje stosowania stawki 12% (począwszy od początku roku podatkowego 2022) oraz 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych z tytułu świadczenia usług przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej obejmujących identyfikację interesariuszy, prowadzenie warsztatów z interesariuszami, analizowanie, modelowanie wymagań, dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań, rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowanie procesów biznesowych, ocenę i analizę bieżących rozwiązań, identyfikowanie wartości biznesowej, identyfikację przypadków użycia, które to zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Podkreślił Pan, że w tym konkretnym przypadku dla oceny możliwości zastosowania konkretnej stawki podatku istotna jest dyspozycja przepisu art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, z którego jednoznacznie wynika, że ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu uściślenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania. Co stanowi przeniesienie przez prawodawcę na grunt ustawy o ryczałcie (ustawy podatkowej) podstawową zasadę wykładni przepisów prawa podatkowego – wykładnię zawężającą.
Mając na względzie powyższe wskazać należy, że w stosunku do przychodów z działalności obejmującej: przeprowadzanie kompleksowej analizy biznesowej obejmującej identyfikację interesariuszy, prowadzenie warsztatów z interesariuszami, analizowanie, modelowanie wymagań, dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań, rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowanie procesów biznesowych, ocenę i analizę bieżących rozwiązań, identyfikowanie wartości biznesowej, identyfikację przypadków użycia, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wynika to z faktu, że te usługi nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Z drugiej strony ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług świadczonych przez Pana oraz obejmujących przeprowadzanie kompleksowej analizy biznesowej obejmującej identyfikację interesariuszy, prowadzenie warsztatów z interesariuszami, analizowanie, modelowanie wymagań, dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań, rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania, przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań, modelowanie procesów biznesowych, ocenę i analizę bieżących rozwiązań, identyfikowanie wartości biznesowej, identyfikację przypadków użycia, które to zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Dlatego też, wobec braku alternatywy, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy o ryczałcie.
Końcowo wskazał Pan, iż jak wynika z praktyki interpretacyjnej tut. organu w sprawach dotyczących podobnych do zaprezentowanego przez Pana w niniejszym wniosku stanach faktycznych ocena zdarzenia jest poprawna.
Świadczą o tym np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lutego 2024 r., nr 0114- KDIP3-2.4011.1037.2023.2.BM, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 października 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.677.2023.1.AG, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2023 r., nr 0112-KDSL1-2.4011.375.2023.2.KS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
•działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
•pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych ─ usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej świadczy Pan usługi w zakresie przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej. Obejmują one:
–identyfikację interesariuszy,
–prowadzenie warsztatów z interesariuszami,
–analizowanie, modelowanie wymagań,
–dokumentowanie wymagań oraz zarządzanie dokumentacją wymagań,
–rekomendowanie rozwiązań implementacji oprogramowania,
–przygotowywanie makiet wizualnych (mockups) proponowanych rozwiązań,
–modelowanie procesów biznesowych,
–ocenę i analizę bieżących rozwiązań,
–identyfikowanie wartości biznesowej,
–identyfikację przypadków użycia.
Jak Pan wskazał w uzupełnieniu wniosku, zadania wykonywane w ramach świadczonych usług mają na celu przygotowanie wytycznych do wytworzenia oprogramowania. Na podstawie przygotowanej przez Pana dokumentacji zawierającej ww. wytyczne zespół deweloperski, złożony z programistów oraz testerów, tworzy oprogramowanie. Ponadto wskazał Pan, że zadania wykonywane w ramach świadczonych usług będą miały wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Podczas tworzenia oprogramowania przez zespół deweloperski udziela Pan, jako ekspert odpowiedzi na pytania i wątpliwości członków zespołu deweloperskiego, złożonego z programistów i testerów, powstałe w trakcie tworzenia oprogramowania, np. w zakresie oczekiwań co do działania tworzonego systemu (oprogramowania). Dodał Pan, że ww. zadania wykonywane w ramach świadczonych usług będą usprawniały działanie oprogramowania. Niektóre analizy przeprowadzone przez Pana dotyczą bieżącego oprogramowania i mają na celu podniesienie wartości biznesowej tworzonego przez członków zespołu deweloperskiego, złożonego z programistów i testerów, oprogramowania. Wskazał Pan również, że w wyniku wykonywanych prac programistycznych mogą powstać prawa, tytuły, prawa własności, prawa autorskie, autorskie prawa do programów komputerowych.
Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, które świadczy Pan w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
•62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
•62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
•62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
–usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
–usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
–usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
•doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
•systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
–udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
–usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
–udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
–udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego(PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Podkreślić należy, że wskazana przez Pana klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług – klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, a także „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0). Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) to takie spośród „Usługi związanych z doradztwem w zakresie informatyki” (PKWiU 62.02), które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.
Jeszcze raz podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02, mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Wskazał Pan, że świadczone usługi przeprowadzania kompleksowej analizy biznesowej obejmują m.in. warsztaty z interesariuszami, podczas których Pan jako analityk zbiera i weryfikuje wymagania dot. systemów/aplikacji, analizuje wymagania oraz tworzy modele reprezentujące działanie systemu, dokumentuje wymagania oraz zarządza dokumentacją wymagań w celu poprawnego wdrożenia zmiany oraz jej weryfikacji, doradza w zakresie sposobu zaimplementowania zidentyfikowanych zmian, przygotowuje graficzne projekty implementowanych rozwiązań w celu weryfikacji wymagań interesariuszy, odpowiada za identyfikację i zaprojektowanie procesów biznesowych w formie schematów ułatwiających zrozumienie działania systemu, analizuje bieżące rozwiązania by określić jakie z nich mają wpływ na analizowany system i wymagają integracji, identyfikuje wartość biznesową oraz definiuje przypadki użycia systemu/aplikacji w celu zweryfikowania czy zebrane wymagania wyczerpują potrzeby biznesowe. Zatem niewątpliwie Pana usługi – na co wskazuje ich szczegółowy opis – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Ponadto – jak sam Pan wskazał we wniosku – w wyniku świadczonych usług doradza Pan w zakresie informatyki i to jest efektem Pana pracy. Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki, przy czym usługi te – jak wynika z okoliczności sprawy – są związane z oprogramowaniem. Wskazał Pan również, że zadania wykonywane w ramach świadczonych usług mają na celu przygotowanie wytycznych do wytworzenia oprogramowania. Ponadto działania te będą miały wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania. Dodał Pan także, że będą usprawniały działanie oprogramowania. W wyniku wykonywanych prac programistycznych mogą powstać prawa, tytuły, prawa własności, prawa autorskie, autorskie prawa do programów komputerowych.
W świetle powyższego, trudno zaprzeczyć, że Pana usługi, objęte klasą PKWiU 62.02, nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Pana zadania nie obejmują czynności wchodzących w zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które jako jedyne w ramach klasy 62.02 – o ile nie dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania – objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia opisanych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02 i – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
•stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
•zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right