Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.691.2024.1.ALN
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe. Prawa do odliczenia podatku naliczonego w części w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne i lokal użytkowy - biuro Spółdzielni.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne;
- prawa do odliczenia podatku naliczonego w części, w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe;
- prawa do odliczenia podatku naliczonego w części w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale mieszkalne i lokal użytkowy - biuro Spółdzielni.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczanego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektami termomodernizacji budynków całkowicie mieszkalnych oraz prawa do częściowego odliczania podatku naliczanego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z projektem termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale usługowe.
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) informuje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność, której głównym przedmiotem według polskiej Klasyfikacji Działalności jest 68.32.Z - zarządzanie nieruchomościami na zlecenie.
Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną stawkami podatku VAT polegającą przede wszystkim na wynajmie lokali użytkowych.
Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie brała udział w naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w zasobach spółdzielni. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2024-2027. Spółdzielnia chce wprowadzić podatek VAT w koszty kwalifikowalne i uzyskać na niego wsparcie finansowe.
Jednostka organizująca nabór będzie oczekiwała od Spółdzielni indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej prawidłowe stanowisko w kwestii rozliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizowanego projektu termomodernizacji budynków.
Projekt będzie realizowany w różnego rodzaju typach nieruchomości:
1)Budynkach mieszkalnych wielorodzinnych ul. 1, w których występują różne typy własności lokalu mieszkalnego, tj. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz lokale z prawem odrębnej własności. W opisanych nieruchomościach nie występują lokale użytkowe.
2)budynku mieszkalnym wielorodzinnym ul. 2, w którym występują różne typy własności lokalu mieszkalnego, tj. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz lokale z prawem odrębnej własności oraz lokal użytkowy w części wspólnej budynku. W opisanej nieruchomości występuje lokal użytkowy stanowiący do 50% ogólnej powierzchni budynku.
3)budynku mieszkalnym wielorodzinnym ul. 3, w którym występują różne typy własności lokalu mieszkalnego, tj. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz lokale z prawem odrębnej własności oraz lokalem zajętym na biuro - siedzibę Spółdzielni. W opisanej nieruchomości występuje lokal użytkowy- biuro stanowiący do 50% ogólnej powierzchni budynków.
Zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych art. 6 ust. 3, Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędącymi członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Odpis na fundusz remontowy tworzony jest dla zasobów mieszkaniowych. Z funduszu remontowego pokrywane są koszty remontów ww. zasobów. Opłaty na fundusz remontowy są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11. Dla lokalu użytkowego będącego biurem Spółdzielni oraz lokalu użytkowego znajdującego się w częściach wspólnych budynku Spółdzielnia nie tworzy odpisów na fundusz remontowy.
Dofinansowanie, o które będzie się starała Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie pochodzić z funduszy unijnych. Za wykonane prace Spółdzielnia będzie otrzymywała faktury VAT z naliczonym podatkiem. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2024-2027. Wytyczne naborów umożliwiają wprowadzenie podatku od towarów i usług w koszty kwalifikowane projektu.
W związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków Spółdzielnia będzie nabywała towary i usługi do czynności:
a)zwolnionych od podatku od towarów i usług, dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (bloki 1) wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT;
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług, dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi oraz opodatkowanych podatkiem od towarów i usług dla lokalu użytkowego w części wspólnej budynku (blok 2);
c)zwolnionych od podatku od towarów i usług, dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi (blok 3). W tym budynku mieszkalnym wielorodzinnym znajduje się lokal użytkowy z przeznaczeniem na biuro będące siedzibą Spółdzielni. Lokal użytkowy stanowiący biuro nie generuje przychodów, ale ma związek z działalnością zwolnioną i opodatkowaną Spółdzielni.
Spółdzielnia wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - są to czynności, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT, ale bezsprzecznie dotyczą działalności gospodarczej Spółdzielni i nie stanowią odrębnego przedmiotu działalności tj. generowanie pozostałych przychodów operacyjnych i finansowych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile zakupy te mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności zwolnionych i dotyczy budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (bloki ul. 1 ). W przypadku Spółdzielni, która wykonuje zarówno czynności zwolnione z podatku VAT jak i czynności opodatkowane w ustawie VAT zapisano w art. 90 ust. 1 i ust. 2 sposób postępowania, a mianowicie, że najpierw należy dokonać oznaczenia części podatku naliczonego, związanego z działalnością opodatkowaną podatnika oraz tej części podatku naliczonego, która jest związana z działalnością zwolnioną.
Z przepisu wynika, że podatnik ma obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami poszczególnego rodzaju, a dopiero jeśli to jest niemożliwe może rozliczyć podatek z zastosowaniem proporcji opartej na strukturze sprzedaży.
Spółdzielnia corocznie ustala strukturę dla celów odliczania podatku naliczonego, która jest stosowana w przypadku braku możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dla poszczególnych działalności.
Spółdzielnia nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym (blok ul. 2) oraz dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym - biurem Spółdzielni (blok ul. 3), gdyż faktury za wykonaną termomodernizację będą dotyczyły całości budynku.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że w przypadku realizacji projektu:
a)nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z opisanym projektem dla nieruchomości, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne (budynek ul. 1),
b)przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT w przypadku nabywania towarów i usług dotyczących termomodernizacji budynku mieszkalnego, w którym znajdują się lokale mieszkalne oraz lokal użytkowy, budynek ul. 2,
c)przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT w przypadku nabywania towarów i usług dotyczących termomodernizacji budynku mieszkalnego, w którym znajdują się lokale mieszkalne oraz biuro Spółdzielni, budynek ul. 3?
Państwa stanowisko w sprawie
W przypadku faktur dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują tylko lokale mieszkalne Spółdzielnia stoi na stanowisku, że nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż całość realizowanego zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z opodatkowania dla towarów i usług, ponieważ opłaty od lokali mieszkalnych, w tym wpłaty na fundusz remontowy pobierane zgodnie z art. 4. ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT. Od takich faktur Spółdzielnia nie dokona odliczeń podatku VAT, traktując podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany.
W przypadku faktur dotyczących termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w których występują lokale mieszkalne i lokal użytkowy (blok ul. 2) i budynku mieszkalnego wielorodzinnego, w których występują lokale mieszkalne i biuro Spółdzielni (blok ul. 3), Spółdzielnia stoi na stanowisku, że będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT, tj. wskaźnikiem proporcji, ponieważ poniesione wydatki związane będą zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT jak i z czynnościami opodatkowanymi, a charakter prac, które wykonywane będą w trakcie termomodernizacji nie daje możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności. Od takich faktur Spółdzielnia dokona odliczeń podatku VAT według wskaźnika proporcji, traktując podatek VAT jako koszt kwalifikowany wyłącznie do wysokości, w jakiej nie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT według współczynnika proporcji. Wynika to z tego, że prace, które wykonane są w trakcie termomodernizacji budynków mieszkalnych nie dotyczą bezpośrednio lokali użytkowych i biura Spółdzielni, a całości budynku i dlatego nie ma możliwości przypisania poszczególnych wydatków do konkretnego rodzaju działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:
1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy:
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy:
Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
W myśl art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będą Państwo brali udział w naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w zasobach spółdzielni. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2024-2027. W związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków będą Państwo nabywali towary i usługi do czynności:
a)zwolnionych od podatku od towarów i usług, dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (bloki ul. 1);
b)opodatkowanych podatkiem VAT i czynności zwolnionych od podatku VAT dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z:
·lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym (blok ul. 2) oraz
·lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym - biurem Spółdzielni (blok ul. 3),
Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Nie mają Państwo obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym (blok ul. 2) oraz dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym - biurem Spółdzielni (blok ul. 3), gdyż faktury za wykonaną termomodernizację będą dotyczyły całości budynku.
Mając na uwadze powyższe regulacje Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Będą mieli Państwo zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Jak wskazali Państwo w treści wniosku docieplenie/termomodernizacja budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (bloki ul. 1) będzie związana wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku. Z wniosku wynika, że wydatki dotyczące docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi w tym Państwa biurem (blok 2 i blok 3) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT.
Zatem w stosunku do ponoszonych wydatków dotyczących docieplenia /termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (bloki ul. 1), warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wydatki będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku.
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych (bloki ul. 1), w których znajdują się tylko lokale mieszkalne.
We wniosku wskazali Państwo, że nie mają Państwo obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi od podatku VAT dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego z:
- lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym (blok ul. 2) oraz
- lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym - biurem Spółdzielni (blok ul. 3),
gdyż faktury za wykonaną termomodernizację będą dotyczyły całości tych budynków.
Zatem do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną będzie miała zastosowanie zasada proporcjonalnego odliczania podatku według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
W związku z powyższym, będą Państwo mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabywania usług dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym (blok ul. 2) oraz budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi i lokalem użytkowym - biurem Spółdzielni (blok ul. 3) na podstawie art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right