Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [99 z 368]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego - PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT.

Wnioskodawca od (…) stycznia 2023 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zgodnie z wypisem z CEIDG jedynym kodem PKD działalności Wnioskodawcy jest 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej czynności Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz (…) kontrahentów prowadzących działalność polegającą na tworzeniu i publikowaniu (…) na podstawie umów o współpracę. Każda z umów zawartych z ww. podmiotami przewiduje tożsamy zakres obowiązków i świadczonych usług. Zgodnie z zawartymi umowami do obowiązków Wnioskodawcy należy:

koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu, zarządzanie pracą poszczególnych zespołów projektowych rekrutowanych zarówno bezpośrednio przez klienta, jak i jego kontrahentów;

zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowaniu z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od klienta instrukcjami;

nadzorowaniu prac w obszarze sprawozdawczości finansowej;

podejmowanie innych działań i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta w zakresie realizacji projektu.

Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, członkiem zarządu oraz nie pełni innej funkcji na rzecz podmiotów, z którymi związany jest przedmiotowymi umowami współpracy. Nie jest też w nich zatrudniony na podstawie umowy o pracę, ani nie realizuje świadczeń na podstawie innych umów cywilnoprawnych.

Usługi Wnioskodawcy są wykonywane w miejscu prowadzenia działalności Wnioskodawcy, na odległość. Strony zgodnie ustalają czas i miejsce świadczenia usług. Działalność Wnioskodawcy nie jest realizowana pod kierownictwem, niemniej klienci Wnioskodawcy mają prawa do kontrolowania procesu świadczenia usług, w tym sprawdzenia standardów wydajności i mogą wymagać odpowiednich korekt.

Zgodnie z zawartymi umowami o współpracę Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swojej działalności i ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności stosował formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na gruncie pojawiających się wątpliwości w zakresie stosowania prawidłowej stawki ryczałtu, Wnioskodawca (…) lutego 2023 r. wystąpił z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o określenie klasyfikacji PKWiU dla celów podatku dochodowego w zakresie następujących i wykonywanych usług:

W odpowiedzi na wniosek (…) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi pełnienia funkcji Project Managera polegające na:

koordynacji i nadzorze w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

planowaniu i kontrolowaniu poszczególnych etapów realizacji projektu, zarządzaniu pracą poszczególnych zespołów projektowych rekrutowanych zarówno bezpośrednio przez klienta, jak i jego kontrahentów;

zarządzaniu projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

pośredniczeniu w znajdowaniu dostawców i negocjowaniu z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od klienta instrukcjami;

nadzorowaniu prac w obszarze sprawozdawczości finansowej;

podejmowaniu innych działań i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta w zakresie realizacji projektu

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Należy również podkreślić, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki wskazane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto nie kwalifikuje się w kryteriach wykluczających go z tego rodzaju opodatkowania.

Poza opisanymi wyżej przychodami, Wnioskodawca nie uzyskuje innych przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Działalność Wnioskodawcy nie jest wolnym zawodem w rozumieniu przepisów ustawy o ryczałcie.

Wobec powyższego stanu faktycznego, w prowadzonej działalności, Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia, że prawidłowym jest zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w odniesieniu do świadczonych przez niego usług.

W uzupełnieniu wniosku z 12 lipca 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów za lata 2023, 2024 i kolejnych.

2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Tak.

3.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności (…) stycznia 2023 r.

4.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Tak. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (…) stycznia 2023 r.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak.

6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie.

7.Jakie dokładnie czynności/zadania wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku?

We wniosku wskazał Pan:

Zgodnie z zawartymi umowami do obowiązków Wnioskodawcy należy:

• koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

• planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu, zarządzanie pracą poszczególnych zespołów projektowych rekrutowanych zarówno bezpośrednio przez klienta, jak i jego kontrahentów;

• zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

• pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowaniu z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od klienta instrukcjami;

• nadzorowaniu prac w obszarze sprawozdawczości finansowej;

• podejmowanie innych działań i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta w zakresie realizacji projektu.

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. usług – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać:

• na czym one polegają,

• czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz

• co jest ich efektem.

Odpowiedź: We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, że w ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz (…) kontrahentów prowadzących działalność polegającą na tworzeniu i publikowaniu (…) na podstawie umów o współpracę. Zgodnie z umowami oraz czyniąc zadość wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca informuje o charakterze poniższych zadań i czynności, w szczególności poprzez wskazanie czym dokładnie charakteryzuje się konkretna usługa, czego dotyczy, jaki jest jej zakres oraz efekt. Wnioskodawca wskazuje również, że w ramach powierzonych obowiązków nie jest uprawniony do podpisywania umów ani wykonywania czynności w zakresie reprezentacji przedsiębiorstw kontrahentów. Świadczone przez niego usługi polegają na zarządzaniu konkretnymi projektami, które kontrahenci Wnioskodawcy realizują na rzecz swoich klientów:

1)koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta oraz planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu, zarządzanie pracą poszczególnych zespołów projektowych rekrutowanych zarówno bezpośrednio przez klienta, jak i jego kontrahentów;

Powyższe czynności polegają na tym, że w oparciu o wybrane wcześniej narzędzia, Wnioskodawca weryfikuje pracę i postępy innych członków zespołu kontrahenta, czy postawione wcześniej cele są osiągalne oraz z jakim skutkiem. W tym celu wykorzystywane jest dedykowane oprogramowanie do zarządzania zadaniami w obrębie projektów – (…).

Wnioskodawca w ramach powyższych czynności sprawdza bezpośrednią pracę nad projektem, może być zaangażowany w dobór odpowiedniej kadry pracowniczej, zleceniodawców, usługodawców. Dodatkowo zajmuje się on ustaleniem, dobraniem oraz przygotowaniem wszelkich materiałów, które mogą być potrzebne do realizacji projektu.

Planowanie powyższych czynności odbywa się poprzez stworzenie zbioru prac, który obejmuje tworzenie dokumentacji w formie elektronicznej opisującej harmonogram prac (lista zadań, kalendarz wykonania, osoby odpowiedzialne za implementację) zmierzających do wytworzenia produktów projektu opisanych w zakresie projektu np. zmian w istniejącym systemie informatycznym, stworzenie nowych funkcjonalności oraz dokumentację wprowadzonych zmian.

Kontrola prac projektowych rozpoczyna się od weryfikacji aktualnego stanu wykonania zadań i ich zgodności z wcześniej określonym harmonogramem, przydzielanie dodatkowych zasobów w razie potrzeby, wprowadzanie zmian w dokumentacji projektowej. Dodatkowo w ramach kontroli Wnioskodawca prowadzi systematyczny przegląd dokumentacji projektowej (harmonogram, raporty), wprowadza niezbędne zmiany, egzekwuje wykonywanie powierzonych zadań w terminie.

2)zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

Wnioskodawca jest również odpowiedzialny za opracowanie budżetu, który podlega akceptacji przez kontrahenta. W przypadku akceptacji budżetu, Wnioskodawca odpowiedzialny jest za to, aby nie został on przekroczony i był wykonywany w sposób zgodny z umową, zawartą uprzednio z kontrahentem. Koszty projektowe są na bieżąco monitorowane przez Wnioskodawcę. W tym celu wykorzystywane są narzędzie informatyczne – (…), które umożliwiają dynamiczne tworzenie arkuszy kalkulacyjnych i jednoczesną pracę kilku osób. W celu koordynacji prac i zapewnienia bieżącej komunikacji między członkami zespołów projektowych wykorzystywane jest oprogramowanie do komunikacji – (…).

Ponadto, Wnioskodawca w ramach realizacji umów zawartych z kontrahentami kontroluje czas pracy i jakość wykonywanych zadań przez pracowników oraz podwykonawców. Efektem powyższych czynności są raporty składane bezpośrednio do kontrahenta z wynikami w zakresie budżetu oraz rachunkowości.

3)pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowaniu z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od klienta instrukcjami;

W zakres powyższej czynności wchodzi w szczególności pozyskiwanie zewnętrznych dostawców, organizacja regularnych spotkań pomiędzy zespołem podwykonawcy i kontrahentem, sprawdzanie statusu wykonywanych zadań, dokumentowanie podjętych decyzji, tworzenie oraz prezentacja raportów, odpowiadanie na pytania projektowe, rozwiązywanie problemów organizacyjnych, negocjowanie warunków umów zgodnie z wcześniej przyjętymi ustaleniami.

4)nadzorowaniu prac w obszarze sprawozdawczości finansowej;

Nadzorowanie prac w obszarze sprawozdawczości finansowej polega na tym, że każdy projekt ma wstępnie określony budżet, który w określonych przypadkach może być modyfikowany w zależności od wykonywanych prac oraz potrzeb wdrożeniowych. Zadaniem Wnioskodawcy jest nie tylko nadzorowanie projektu od strony finansowej, ale również czynności dokumentacyjne oraz sprawozdawcze, polegające na przedłożeniu do kontrahenta odpowiednich raportów finansowych, zgodnie z uprzednio przyjętymi zaleceniami.

5)podejmowanie innych działań i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta w zakresie realizacji projektu;

W ramach powyższego zadania realizowane są czynności zmierzające do prawidłowego funkcjonowania powierzonego projektu oraz zapewnienia odpowiednich procesów gospodarczych poprzez np. dobór odpowiedniego sprzętu dla poszczególnych zespołów projektowych, czy też instruowanie członków zespołów jak najefektywniej korzystać z przyporządkowanych urządzeń. Katalog tych czynności nie jest ściśle określony, lecz wynika z bieżących potrzeb danego projektu. Innymi słowy, zakres usług w omawianym punkcie obejmuje kontrolę powierzonych projektów i innych działań niesprecyzowanych w powyższych punktach, aby ich realizacja była wykonana w prawidłowy sposób oraz cechowała się zgodnością z ustaleniami między stronami.

Z drugiej strony, Wnioskodawca odpowiedzialny jest za weryfikację aktualnego stanu wykonania zadań i ich zgodność z wcześniej określonym harmonogramem, przydzielanie dodatkowych zasobów w razie potrzeby, wprowadzanie zmian w dokumentacji projektowej i odpowiednie raportowanie postępów.

8.Czy będzie osiągał Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2024 r. Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał wyraźnie jakiego rodzaju usługi świadczy oraz że świadczy je na rzecz (…) kontrahentów.

Opis świadczonych usług zgodnie z treścią otrzymanego wezwania został uzupełniony w punkcie 7 niniejszego pisma. Ponadto, we wniosku o wydanie interpretacji wskazano, że Wnioskodawca otrzymał opinię statystyczną wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w której wskazano, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzanie projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Dodatkowo, we wniosku Wnioskodawca wskazał, że poza przychodami z opisanych we wniosku o interpretacje usług nie uzyskuje innych przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W uzupełnieniu Wnioskodawca potwierdza, że nie świadczył, nie świadczy i nie zamierza świadczyć w przyszłości innych usług niż te, które opisał we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a które zostały przez właściwy urząd statystyczny zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0.

W tym miejscu należy również podkreślić, że rolą organu interpretacyjnego jest dokonanie klasyfikacji prawno-podatkowej na podstawie opisu usług przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie na podstawie symbolu PKWiU. Rolą organu jest zbadanie na podstawie opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę jaka stawka ryczałtu wynikająca z art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowy będzie właściwa. Jest to więc kwestia kwalifikacji prawnej, a nie element stanu faktycznego. Dodać przy tym należy, że Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w sposób obszerny uzasadnił, dlaczego jego zdaniem świadczone przez niego usługi nie powinny być zakwalifikowane jako usługi:

·związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych,

·firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca pragnie również zauważyć, że treść pytania 8 w wezwaniu w istocie odpowiada treści art. 12 ust. 1 pkt lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że w gruncie rzeczy organ oczekuje od Wnioskodawcy uwzględnienia w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego kwestii, której interpretacji się domaga, tj. prawno-podatkowej kwalifikacji świadczonych przez niego usług. Takie działanie jest jednak niedopuszczalne, co potwierdza ugruntowane orzecznictwo sądów administracyjnych w szczególności w kontekście wskazywania symbolu PKWiU usług objętych zapytaniem interpretacyjnym. Tytułem przykładu można tu wskazać wyrok WSA w Poznaniu z 9 maja 2024 r. sygn. I SA/Po 154/24, w którym wskazano, że:

„Sąd podziela również pogląd wyrażony w orzecznictwie, że w sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU, to przyjęcie, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem również jego normatywnego charakteru, w rezultacie skutkowałoby związaniem organu wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie i przekreślałoby w takim przypadku cel interpretacji. Gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usług czy towaru, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie także stawki podatku. Włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Ani obowiązek podatnika przypisania świadczonym usługom symboli PKWiU, ani wydawanie opinii statystycznych przez właściwe organy statystyczne, nie zwalniają organów podatkowych z obowiązku dokonania własnych ustaleń w tym zakresie. Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p. (zob. wyroki NSA z 27 stycznia 2021 r. sygn. akt I FSK 640/19, z 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I FSK1077/17, z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16)”.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do przychodu z działalności gospodarczej, opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwym jest zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym do przychodu z działalności gospodarczej, opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwym jest zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 lit. a ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to między innymi działalność zarobkową usługową.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z odpowiedzią na wniosek Urzędu Statystycznego z (…) lutego 2024 r., działalność Wnioskodawcy została zaklasyfikowana jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0). W związku z powyższym, działalność prowadzona przez Wnioskodawcę należy zakwalifikować jako usługi gdzie indziej nieklasyfikowane na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W związku z powyższym, działalność ma charakter usługowy, w rozumieniu przywołanych wyżej przepisów. Nie występują inne przesłanki przemawiające za tym, że powyższe usługi powinny zostać opodatkowane wyższą stawką – wynika to z wykładni literalnej art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji kwalifikacja ustalona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w istocie wyklucza możliwość zastosowania innej stawki. Konsekwentnie, osiągane przez Wnioskodawcę przychody powinny być objęte stawką 8,5%.

Niemniej, w tym miejscu właściwym jest również wskazanie, że działalność Wnioskodawcy, która została opisana we wniosku nie może zostać zakwalifikowana jako świadczenie usług doradczych związanych z zarządzaniem, usług firm centralnych, czy też działalność związana z oprogramowaniem.

Odnosząc się w tym miejscu do terminu „związany z oprogramowaniem”, zdaniem Wnioskodawcy, należy go rozumieć zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez GUS dot. klasy 62.01 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem, na które składają się:

-pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników,

-analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Należy również wskazać, że klasa 62.01 PKWiU Usługi związane z oprogramowaniem wyróżnia dwa grupowania:

-62.01.11.0 PKWiU Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania – grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

i.projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

ii.projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

iii.projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

iv.wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

-62.01.12.0 PKWiU Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – grupowanie to obejmuje:

i.usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

ii.usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Należy również zauważyć, że pojęcie „oprogramowania” nie jest prawnie zdefiniowane. Niemniej, najczęściej jest rozumiane jako „ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów. Celem oprogramowania jest przetwarzanie danych w wyznaczonym przez twórcę zakresie. Określenie „oprogramowanie” może funkcjonować jako synonim terminów „program komputerowy” oraz „aplikacja”, przy czym stosuje się je zazwyczaj na oznaczenie większych programów oraz ich zbiorów. Oprogramowanie tworzą programiści w procesie programowania.

W związku z tym termin „związania z oprogramowaniem” należy rozumieć w kontekście wykonywania czynności technicznych dotyczących programów komputerowych, w szczególności jest to projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania. Tym samym z całą pewnością usługi Project Managera świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów zajmujących się tworzeniem i publikowaniem (…) nie mogą być uznane za usługi związane z oprogramowaniem. Odmienna interpretacja byłaby nielogiczna i sprzeczna z regułami racjonalnego rozumienia języka polskiego bowiem prowadziłaby do nieograniczonego rozumienia usług związanych z oprogramowaniem poprzez stwierdzenie, że przykładowo usługi prawne, rachunkowe czy w istocie jakiekolwiek inne usługi świadczone na rzecz firm programistycznych stanowiłyby usługi związane z oprogramowaniem. O klasyfikacji i charakterze usług decydowałby bowiem zakres działalności odbiorcy tych usług a nie świadczącego je podmiotu. Prowadziłoby to też do niedopuszczalnej rozszerzającej wykładni przepisów prawa podatkowego na niekorzyść podatnika. Brak jest zatem podstaw do przyjęcia, że przychody Wnioskodawcy mogą być opodatkowane stawką 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

Z kolei, na podstawie art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70, opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, sklasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie. Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head office) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), tj. kategoria 70.22.0, pozycja 70.22.20.0 PKWiU – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Odnosząc się w tym punkcie ponownie do Objaśnień do PKWiU należy wskazać, że usługami firm centralnych (head offices) i holdingów są usługi w zakresie kontrolowania i zarządzania innymi spółkami lub przedsiębiorstwami. Tymczasem, usługi Wnioskodawcy polegają na kierowaniu projektami realizowanymi przez poszczególne spółki będące jego klientami a nie na zarządzaniu spółkami lub przedsiębiorstwami.

Dodatkowo, w tym miejscu wskazać należy, że pojęcie „doradztwo” nie posiada własnej definicji na gruncie rozpatrywanej ustawy, wobec czego zgodnie z dyrektywami wykładni prawa podatkowego należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia jakie nadaje mu język powszechny.

W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, w różnych zakresach, np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne, w tym także udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Z kolei, zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl) „doradzić – doradzać” znaczy udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Natomiast w myśl wskazanego Słownika „doradca” to ten, kto udziela porad. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad w różnych dziedzinach, np. ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się osobę, która udziela porad, doradza. Użyty w ustawie termin „usługi doradztwa związane z zarządzaniem” należy rozumieć jako czynności udzielania porad, wskazywania rozwiązań, sposobów postępowania w jakiejś sprawie dotyczącej zarządzania. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają odmienny charakter, ponieważ koncentrują się na całościowym wykonywaniu czynności prowadzenia projektów w tym ich planowania i nadzorowania, a nie doradzaniu w realizacji projektu. Nie mogą być więc uznane za czynności związane z doradztwem.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi Project Managera mieszczą się w pojęciu przychodów z działalności usługowej, które powinny być opodatkowane stawką 8,5%, co dodatkowo potwierdza uzyskana z GUS opinia statystyczna potwierdzająca zaliczenie usług Wnioskodawcy do grupowania PKWiU 70.22.20.0.

Zasadność stanowiska Wnioskodawcy potwierdzono także w licznych interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu należy wskazać:

·interpretację indywidualną z 30 kwietnia 2024 r., 0115-KDIT3.4011.206.2024.2.MJ, w której przyjęto, że:

„w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy występuje Pan w roli Kierownika Projektu (Project Manager). Wspiera i koordynuje Pan wykonanie przydzielonego, zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych mu projektów. Na podstawie zidentyfikowanych zadań, jako Kierownik Projektu układa Pan harmonogram prac i rozpoczyna pracę z odpowiednimi strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu”.

„Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0»Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych« i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”.

·interpretację indywidualną z 26 kwietnia 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.173.2024.2.RK, w której przyjęto, że:

„Jako kierownik projektu (Project Manager) świadczy Pani usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań/koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów ds. systemów chmurowych, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, a także monitorowanie działań zespołu projektowego”.

„uzyskiwane (...) przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5%, stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są przesłanki do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

·interpretację indywidualną z 22 lutego 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK, w której uznano poniższe stanowisko podatnika za prawidłowe:

„Artykuł 12 ust. 1 lit. m ustawy ZPD stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Powyższy przepis nie wskazuje pozostałych usług zarządzania projektami, ani pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.20.0) – a tym samym czynności Kierownika Projektów IT znajdują się poza zakresem jego zastosowania, bowiem użyty w treści analizowanego przepisu zwrot »ex« oznacza, że stawka 15% znajdzie zastosowanie jedynie do wprost wymienionych usług (a nie całego grupowania nr 70)”.

„przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania”.

·interpretację indywidualną z 7 grudnia 2023 r., 0113-KDIPT2-1.4011.720.2023.1.ID, w której przyjęto, że:

„usługi zarządzania projektami, sklasyfikowane według klasy PKWiU 70.22.20.0 nie podlegają opodatkowaniu według stawki 15%”.

„w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

·interpretację indywidualną z 9 listopada 2023 r., 0115-KDST2-1.4011.381.2023.2.AP, w której Dyrektor KIS przyjął, że:

„przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne” – analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z 26 października 2023 r., 0115-KDST2-2.4011.360.2023.3.KK.

Uwzględniając powyższe, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do przychodu z działalności gospodarczej, opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwym jest zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Pana wniosek dotyczy przychodów za lata 2023, 2024 i lata kolejne. Od (…) stycznia 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługę mieszczącą się grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.W ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz (…) kontrahentów prowadzących działalność polegającą na tworzeniu i publikowaniu (…) na podstawie umów o współpracę. Każda z umów zawartych z ww. podmiotami przewiduje tożsamy zakres obowiązków i świadczonych usług. Zgodnie z zawartymi umowami do Pana obowiązków w ramach pełnienia funkcji Project Managera należy:

koordynacja i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

planowanie i kontrolowanie poszczególnych etapów realizacji projektu, zarządzanie pracą poszczególnych zespołów projektowych rekrutowanych zarówno bezpośrednio przez klienta, jak i jego kontrahentów;

zarządzanie projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;

pośredniczenie w znajdowaniu dostawców i negocjowaniu z nimi warunków zamówień w zgodzie z uprzednio otrzymanymi od klienta instrukcjami;

nadzorowaniu prac w obszarze sprawozdawczości finansowej;

podejmowanie innych działań i procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta w zakresie realizacji projektu.

Nie jest Pan wspólnikiem, członkiem zarządu oraz nie pełni innej funkcji na rzecz podmiotów, z którymi związany jest przedmiotowymi umowami współpracy. Nie jest też w nich zatrudniony na podstawie umowy o pracę, ani nie realizuje świadczeń na podstawie innych umów cywilnoprawnych. Od początku prowadzenia działalności stosował Pan formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone wraz z wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (…) stycznia 2023 r. Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności osiągnął Pan (…) stycznia 2023 r. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, nie miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność nie jest wolnym zawodem w rozumieniu przepisu ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2023-2024 oraz w latach kolejnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi będącej przedmiotem wniosku, polegającej na pełnieniu funkcji Project Managera, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” podlegały/podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku oraz interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00