Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [88 z 615]

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.276.2023.8.JS

Możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w zakresie dochodu uzyskiwanego w związku z transportem do docelowego miejsca montażu i/lub instalacji oraz montażem i/lub instalacją produktów poza terenem określonym w Decyzji o wsparciu.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 10 stycznia 2024 r., sygn. akt I SA/Sz 543/23; i

2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2023r. wpłynął Pana wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce i prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod firmą „A”.

Zdecydował się Pan na zrealizowanie nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego już zakładu w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. a. ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „ustawa o WNI”, dalej: „Inwestycja”). Inwestycja obejmuje m.in. budowę hali produkcyjno-magazynowej (do której przeniesiona zostanie docelowo prowadzona już obecnie działalność produkcyjna oraz projektowa) oraz rozbudowę istniejącego już parku maszynowego oraz wyposażenia poprzez zakup nowych maszyn i urządzeń. Inwestycja jako całość umożliwi Panu ekspansję na nowe rynki zbytu oraz zwiększenie udziału na rynkach, na których jest Pan już w tej chwili obecny.

W związku z planowaną Inwestycją 27 grudnia 2022 r. wystąpił Pan do zarządzającego (...) Specjalną Strefą Ekonomiczną z wnioskiem o wydanie Decyzji o wsparciu na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Decyzja lub Decyzja o wsparciu”). (...) 2023 r. na Pana rzecz została wydana Decyzja o wsparciu nr (...).

Przedmiotem działalności prowadzonej w ramach nowej Inwestycji jest obecnie i będzie w przyszłości działalność gospodarcza w zakresach określonych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015 („PKWiU”):

(...)

Działalność prowadzoną przez Pana obecnie oraz w przyszłości można równocześnie podzielić na następujące obszary:

1.Działalność produkcyjna - dział produkcyjny jest miejscem, gdzie w wyniku ścisłej współpracy (...) powstają na indywidualne zamówienia (...) oraz inne elementy składowe instalacji (...). Działalność produkcyjna prowadzona jest obecnie i będzie w przyszłości na terenie wskazanym w treści Decyzji o wsparciu.

2.Działalność projektowa - w Pana pracowni projektowej przygotowywane są projekty (...). Działalność projektowa prowadzona jest obecnie i będzie w przyszłości na terenie wskazanym w treści Decyzji o wsparciu.

3.Automatyka przemysłowa - ten obszar działalności obejmuje przygotowanie projektu, budowę systemów, ich uruchomienie, nadzór, jak również serwis i szkolenie pracowników Klienta z obsługi urządzeń(...). Działalność projektowa, produkcyjna i diagnostyczna prowadzona jest obecnie i będzie w przyszłości na terenie wskazanym w treści Decyzji o wsparciu.

4.Wykonywanie złożonych i kompleksowych instalacji (…) przy wykorzystaniu przygotowanych we własnej pracowni projektowej projektów oraz wyprodukowanych w dziale produkcyjnym produktów, tj. w szczególności (...) i innych elementów składowych instalacji.

5.Serwis instalacji (...).

Prowadzi Pan jedną z (...) - firm oferujących kompleksową obsługę w zakresie instalacji (...), począwszy od projektu instalacji, poprzez produkcję oraz dostawę (...) oraz innych elementów składowych instalacji wraz z ich montażem w lokalizacji wskazanej przez klienta, a skończywszy na ich serwisie.

Doświadczenie zespołu Pana pracowników pozwala oferować zarówno odbiorcom (...), kompleksową obsługę w zakresie instalacji (...), począwszy od projektu poprzez produkcję i dostawę, instalację i zdanie zainstalowanych systemów (...).

Z uwagi na charakter wytwarzanych na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu produktów oraz projektowanych w tej lokalizacji instalacji, ich specyficzne gabaryty oraz miejsce ich montażu (…) oraz specjalistyczną metodologię ich montażu i instalacji, w ramach realizacji kompleksowych zamówień dokonuje Pan transportu swoich produktów, jak i ich ostatecznego montażu oraz instalacji, poza terenem wskazanym w treści Decyzji o wsparciu. Działania te wykonywane są przez pracowników zatrudnionych przez Pana oraz kontrahentów współpracujących bezpośrednio z Panem przy wykonaniu danego zamówienia. Należy zaznaczyć, że (...) projektowane przez Pana nie są nigdy niezależnym produktem, ponieważ jest to urządzenie (...). Oznacza to, że po wyprodukowaniu oraz przetransportowaniu (...) do miejsca docelowego niezbędna jest integracja z całym układem, którym to (...). Tylko Pan będący projektantem (...) oraz autorem oprogramowania posiada odpowiednią wiedzę techniczną oraz know how. Przekazanie wskazanej wiedzy podmiotom trzecim jest niemożliwe. W następstwie, w analizowanym przypadku tylko Pan może zagwarantować bezpieczny i prawidłowy montaż.

Montaż/instalacja/transport są integralnym elementem kompleksowego zlecenia wykonywanego na rzecz danego klienta, umożliwiającym udzielenie przez Pana odpowiedniej gwarancji przeprowadzonych prac. Przeprowadzenie montażu oraz instalacji produktów na terenie określonym w Decyzji nie jest możliwe.

Pytanie

Czy będzie Pan uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w zakresie dochodu uzyskiwanego w związku z transportem do docelowego miejsca montażu i/lub instalacji oraz montażem i/lub instalacją produktów poza terenem określonym w Decyzji o wsparciu?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, będzie Pan uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych [t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm. – dopisek organu], w zakresie dochodu uzyskiwanego w związku z transportem do docelowego miejsca montażu i/lub instalacji oraz montażem i/lub instalacją produktów poza terenem określonym w Decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie Pana stanowiska

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI [t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74 ze zm. – dopisek organu], wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia z podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej „decyzją o wsparciu”.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o WNI, decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria:

a)ilościowe,

b)jakościowe.

Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto, jak wskazuje przepis art. 21 ust. 5a ustawy o PIT, powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Treść przytoczonych powyżej przepisów nie oznacza jednak, że cały „proces produkcyjny” musi odbywać się wyłącznie na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia podatkowego zostają spełnione również wówczas, gdy poza terenem wskazanym w Decyzji o wsparciu prowadzone są prace o charakterze subsydiarnym (działalność pomocnicza) wobec zasadniczej (podstawowej) działalności produkcyjnej/usługowej, która stanowi przedmiot Decyzji i jest prowadzona na terenie w niej określonym. Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 kwietnia 2019 r. (II FSK 1149/17), w którym wskazano, że:„zakwalifikowanie danych czynności do działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy może następie wówczas, gdy pomiędzy tymi czynnościami a działalnością podstawową istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek, a zatem wówczas, gdy stanowię one integralną część działalności strefowej. Istotne jest też, by spełniony został wymóg subsydiarności, w tym wypadku świadczonej usługi do produktu głównego wytworzonego w strefie”.

Głównym Pana celem gospodarczym w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu jest projektowanie instalacji oraz wytwarzanie produktów, tj. (...) oraz innych elementów składowych instalacji, na indywidualne zamówienie Pana klientów.

Z uwagi na charakter wytwarzanych na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu produktów oraz projektowanych w tej lokalizacji instalacji, ich specyficzne gabaryty oraz miejsce ich montażu (…) oraz specjalistyczną technologię ich montażu i instalacji, usługi montażu/instalacji wytwarzanych przez Pana produktów stanowią integralny element procesu produkcyjnego. Specyficzny charakter świadczonych usług polega na konieczności dokonania montażu na terenie obiektu (...) wskazanej przez klienta, dla której instalacja została zaprojektowana i wykonana. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, (...)projektowane przez Pana nie są nigdy niezależnym produktem, ponieważ jest to urządzenie sterujące systemem/układem/zbiorem innych urządzeń. Integracja z całym układem, którym to (...) steruje po wyprodukowaniu oraz przetransportowaniu do miejsca docelowego jest niezbędna. Należy zaznaczyć, ze tylko Pan będący projektantem (...) oraz autorem oprogramowania posiada odpowiednią wiedzę techniczną oraz know-how, zaś przekazanie wskazanej wiedzy podmiotom trzecim jest niemożliwe. W następstwie, w analizowanym przypadku tylko Pan może zagwarantować bezpieczny i prawidłowy montaż. Należy wyraźnie podkreślić, iż ostateczny montaż i instalacja nie jest możliwa do przeprowadzenia na terenie nieruchomości znajdujących się w dyspozycji Wnioskodawcy ze względu na ostateczne przeznaczenie wytwarzanych produktów. W konsekwencji, usługę montażu należy traktować jako element niezbędny do całościowego wytworzenia produktu oraz realizacji zamówienia klienta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie określonym w Decyzji, bez którego części składowe instalacji (produkty) wyprodukowane na terenie wskazanym w Decyzji będą dla klienta bezużyteczne. Czynności instalacyjne stanowią ostatni i integralny etap produkcji i realizacji zamówienia. Innymi słowy, produkty strefowe w celu realizacji zamówienia złożonego przez klienta muszą zostać prawidłowo zamontowane w miejscu docelowym, pod które przygotowana została dokumentacja projektowa, a same produkty - zgodnie z opracowaną dokumentacją, zostały wyprodukowane.

Należy zaznaczyć, że specyfika i złożoność wytwarzanych produktów powoduje, że prawidłowy montaż musi odbywać się z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy, materiałów oraz technologii. Tylko Pan będący równocześnie producentem może zapewnić prawidłowy montaż zgodny z normami technicznymi oraz zasadami bezpieczeństwa. Dodatkowo, tylko Pan dysponuje pracownikami, którzy posiadają odpowiednią i niezbędną wiedzę i umiejętności. Podkreślić należy, że gwarancja prawidłowego i bezpiecznego montażu może być zapewniona tylko przez Pana.

W myśl definicji przyjętej w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (t. j. Dz. U. UE. L. z 1993 r. Nr 76, str. 1 ze zm., dalej Rozporządzenie EWG), „działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim”.

Ponadto, zgodnie z pkt B pkt 2 Sekcji IV Rozporządzenia EWG, „regułę jest, że ponieważ procesy produkcyjne zwykle nie mogą istnieć bez wsparcia określonej liczby rodzajów działalności pomocniczej, te rodzaje działalności pomocniczej nie powinny być wydzielane w odrębne jednostki, nawet jeżeli są prowadzone przez odrębną osobę prawną lub w odrębnym miejscu i nawet gdy prowadzona jest dla nich odrębna rachunkowość. Ponadto działalność pomocnicza nie może być uwzględniana przy klasyfikacji działalności jednostki, przez którą ta działalność pomocnicza jest prowadzona”.

W Pana opinii, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym działalność związana z montażem, instalacją oraz transportem do miejsca montażu/instalacji spełnia wszelkie warunki do uznania jej za działalność pomocniczą względem działalności podstawowej.

W konsekwencji, będzie Pan uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT w zakresie dochodu uzyskiwanego w związku z transportem do docelowego miejsca montażu i/lub instalacji oraz montażem i/lub instalacją produktów poza terenem określonym w Decyzji o wsparciu.

W praktyce gospodarczej, złożoność i wysoka specjalizacja procesów produkcyjnych realizowanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie określonym w decyzji o wsparciu często powoduje, że konieczne jest wykonanie pewnych czynności terytorialnie zlokalizowanych poza obszarem wskazanym w decyzji o wsparciu. W konsekwencji działalność podstawowa, wskazana w decyzji o wsparciu i wykonywana na terenie określonym w decyzji o wsparciu, nie może zostać zrealizowana bez szeregu czynności pomocniczych.

Montaż i instalacja stanowią więc działalność pomocniczą procesu produkcji oraz są niezbędne do dostarczenia kontrahentowi kompletnego produktu strefowego, wytwarzanego w związku z inwestycją objętą decyzją o wsparciu. Z kolei transport produktów i elementów składowych instalacji (...) do Klienta, w tym na przykład do miejsca (...), na której ma zostać zainstalowana nowa instalacja, będzie niezbędny w celu dokonania montaże/instalacji produktów.

W Pana ocenie, choć decyzje o wsparciu wydawane są na podstawie innego aktu prawnego niż zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, to w zakresie zagadnień związanych z Polską Strefą Inwestycji zasadnym jest skorzystanie z ukształtowanej już linii orzeczniczej dotyczącej prowadzenia działalności na terenie SSE - regulacje te bowiem, w znacznej części są analogiczne.

Pragnie Pan podkreślić, że stanowisko zgodnie z którym działalność polegająca na montażu/instalacji wyrobów strefowych poza terenem SSE (wraz z ich transportem na miejsce montażu/instalacji) stanowi działalność pomocniczą znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych:

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2015 r. (I SA/Kr 1701/14) w którym wskazano, że „W ocenie Sądu argumentacja organu powołująca się na brak zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie usług montażu i transportu była nielogiczna, ponieważ z istoty usług transportowych i montażu wynikało, że miały być one wykonywane w znacznej mierze poza granicami SSE”. Jak wskazał Sąd, transport i montaż wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej należy zaliczyć do działalności zwolnionej, jeżeli są integralną częścią działalności strefowej;

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 czerwca 2017 r. (sygn. akt II FSK 1438/15), wydany w sprawie producenta konstrukcji stalowych, który dokonywał transportu (dostawy) oraz instalacji i montażu poza terenem strefy elementów konstrukcji stalowych, które zostały wyprodukowane na terenie strefy. NSA orzekł, że: „Wykonywanie transportu i montażu związane z zamontowaniem tych konstrukcji, które obiektywnie muszą być wykonywane poza terenem strefy są czynnościami pomocniczymi. Pomiędzy tymi czynnościami a działalnością podstawową istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek a zatem stanowią one integralną część działalności strefowej spółki. Dochody z tego rodzaju działalności stanowię dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy a działalność mieści się w zakresie zezwolenia strefowego posiadanego przez spółkę”;

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2019 r. (II FSK 8C9/18), wyrok z 17 kwietnia 2019 r., sygn. (II FSK 1149/17, wyroku z 15 lutego 2018 r., (II FSK 1276/16); wyroku z 14 czerwca 2017 r., sygn. (II FSK 1438/15). W orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtowała się linia orzecznicza zgodnie z którą w przypadku wykonywania przez podatnika czynności, które obiektywnie muszą być wykonane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej oraz które pozostają w ścisłym i nierozerwalnym, funkcjonalnym związku z działalnością strefową, czynności te należy potraktować jako integralną część działalności strefowej, przy czym te ostatnie muszą mieć charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec tych wykonanych na terenie strefy.

Analogiczne rozstrzygnięcie zostało przedstawione w pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 października 2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.512.2022.2.PC), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym przychody uzyskiwane w związku z świadczeniem usług transportowych oraz montażowych w zakresie dotyczącym usług i wyrobów objętych Decyzją, a zatem zwolnionych z opodatkowania, należy kwalifikować jako przychody z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Decyzji, a zatem dochód z nich podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a oraz ust. 4 u.p.d.o.p.;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 stycznia 2021 r. (0114-KDIP2-1.4010.388.2020.2.KS), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym realizowanie przez Spółkę czynności dodatkowych takich jak transport Kontenerów/Budynków kontenerowych oraz ich montaż we wskazanym miejscu, a także świadczenie serwisu gwarancyjnego oraz sprzedaż elementów dodatkowych Kontenerów stanowi wraz z produkcją jedno świadczenie, z którego dochód w całości podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o p.d.o.p., w oparciu o Decyzję o wsparciu;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 kwietnia 2019 r. (0114-KDIP2-3.4010.32.2019.1.MS), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym w celu kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., Spółka powinna uwzględnić całą wartość przychodów osiąganych ze sprzedaży Wyrobów Strefowych (uwzględniając transport i montaż tych Wyrobów w miejscu ich dostawy);

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 grudnia 2019 r. (0111-KDIB1-3.4010.440.2019.JKT), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p. w zakresie usług budowlanych, polegających na zamontowaniu Produktu strefowego w budynku klienta;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 września 2017 r. (IBPBI/2/423-347/14-1/AK) wydaną w następstwie powołanego powyżej orzeczenia NSA (o sygn. akt II FSK 1438/15), w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym czynności transportu i montażu konstrukcji stalowych wykonywane poza terenem SSE powinny być uwzględniane przy kalkulacji dochodu zwolnionego od p.d.o.p. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., w szczególności z uwagi na fakt, że stanowią konieczne uzupełnienie działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie SSE oraz spełniają przesłanki do uznania ich za działalność pomocniczą.

Należy również podkreślić, iż w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia z opodatkowania zasadnicze znaczenie ma okoliczność wytworzenia produktów na terenie określonym w decyzji o wsparciu, a nie miejsce ich ostatecznego montażu i instalacji, czy też ich transport w miejsce montażu/instalacji położone poza terenem wskazanym w decyzji. Powyższe stanowisko znajduje również uzasadnienie w celach ustanowienia Polskiej Strefy Inwestycji, jakimi są: przyspieszenie rozwoju gospodarczego regionów, zagospodarowanie majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej, rozwój eksportu, rozwój nowych rozwiązań technicznych i technologicznych raz ich wykorzystanie, tworzenia nowych miejsc pracy oraz przyciąganie do Polski inwestorów zagranicznych.

Mając na uwadze powyższe, transport oraz montaż i instalacja produktów wytworzonych na terenie Polskiej Strefy Inwestycji w miejscu ich ostatecznej dostawy (…) zgodnie dokumentacją projektową przygotowaną przez Pana na terenie Polskiej Strefy Inwestycji są elementem kompleksowego zlecenia wykonywanego przez Pana w ramach działalności strefowej. Ponadto, pomiędzy wskazanymi czynnościami (transport/montaż/instalacja) a działalnością podstawową (produkcja elementów składowych instalacji (...) oraz zaprojektowanie instalacji i przygotowanie dokumentacji projektowej, które to czynności realizowane są na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu) istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek. Jednocześnie działalność wykonywana poza terenem określonym w Decyzji ma charakter subsydiarny w stosunku do działalności zasadniczej wykonywanej na terenie wskazanym w Decyzji.

Podsumowując, w zaprezentowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym działalność związana z transportem Pana produktów oraz ich montaż i instalacja wykonywane przez Pana spełniają warunki do uznania ich za działania pomocnicze w stosunku do działalności zasadniczej. Montaż i instalacja elementów składowych instalacji (...) są niezbędne dla prawidłowego wykonania kompleksowego zlecenia wykonywanego przez Pana na rzecz swojego klienta.

Co więcej, nieprzetransportowane oraz niezmontowane i niezainstalowane produkty wytworzone przez Pana są dla Pana klientów bezużyteczne. Ponadto, wskazanie w treści decyzji o wsparciu wszystkich docelowych lokalizacji, w których przy wykorzystaniu produktów strefowych i innych elementów składowych instalacji powstałych na terenie strefy zostaną wykonane przez Pana zaprojektowane wcześniej na terenie Polskiej Strefy Inwestycji instalacje (...) - jest niemożliwe. (...).

Konkludując, transport oraz montaż i instalacja wykonywane przez Pana, stanowią działalność pomocniczą względem działalności podstawowej objętej decyzją o wsparciu, a w konsekwencji dochód osiągnięty z tego tytułu korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na zasadach analogicznych do zwolnienia z opodatkowania działalności podstawowej.

Postanowienie o zastosowaniu interpretacji ogólnej

Rozpatrzyłem Pana wniosek – 12 maja 2023 r. wydałem postanowienie o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej znak: 0115-KDIT3.4011.276.2023.1.JS.

Postanowienie doręczono Pana pełnomocnikowi 24 maja 2023 r.

Wniósł Pan zażalenie na to postanowienie.

Postanowieniem z 4 sierpnia 2023 r. znak 0115-KDIT3.4011.276.2023.2.KP utrzymałem w mocy skarżone postanowienie I instancji.

Skarga na postanowienie

11 września 2023 r. (data wpływu) wniósł Pan skargę na postanowienie II instancji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.

Wniósł Pan o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzającego go postanowienia wydanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 10 stycznia 2024 r., sygn. akt I SA/Sz 543/23 uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 maja 2023 r. znak 0115-KDIT3.4011.276.2023.1.JS.

17 maja 2024 r. otrzymałem prawomocne orzeczenie.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie;

ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jestprawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00