Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [185 z 604]

Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.148.2024.2.MBD

W zakresie ustalenia, czy: - kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, stanowią dotację, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, - kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT, - Koszty Działalności powierzonej sfinansowane ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego należy kwalifikować jako wydatki sfinansowane z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, a w konsekwencji czy Koszty Działalności powierzonej nie są uważane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, - poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty: (i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (iv) remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (v) mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (vi) ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (vii) obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (ix) własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (x) funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, (xi) druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop, - w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów” przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to czy Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 updop.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

- kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, stanowią dotację, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop,

- kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT,

- Koszty Działalności powierzonej sfinansowane ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego należy kwalifikować jako wydatki sfinansowane z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, a w konsekwencji czy Koszty Działalności powierzonej nie są uważane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,

- poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iv) remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(v) mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vi) ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vii) obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ix) własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(x) funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(xi) druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop,

- w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów” przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to czy Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 updop.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2024 r. (data wpływu do Organu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 2 maja 2024 r.)

Miejski Zakład Komunikacyjny (dalej także jako: „Spółka”, „Wnioskodawca” lub „MZK”) prowadzi działalność głównie w zakresie transportu (...).

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).

Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina X (dalej: „Miasto”). MZK powstała w celu realizacji nałożonego na nią zadania własnego Miasta polegającego na zapewnieniu lokalnego transportu zbiorowego mieszkańcom miasta X oraz mieszkańcom gmin, członków porozumienia międzygminnego, w ramach, którego powierzono Miastu X zapewnienie lokalnego transportu zbiorowego na obszarze gmin - członków Porozumienia.

Dnia (...) 2019 r. Spółka zawarła z Miastem umowę wykonawczą o świadczenie usług przewozu w ramach publicznego transportu zbiorowego (dalej: „Umowa”), w ramach której zobowiązała się m.in. do świadczenia usług przewozu na liniach komunikacyjnych określonych w załączniku do Umowy oraz do prowadzenia działalności dodatkowej integralnie związanej z wykonywaniem usługi przewozu, m.in. (...) (dalej: „Działalność powierzona”). Zgodnie z definicjami zawartymi w Umowie, usługi przewozu to przewóz osób w gminnych przewozach pasażerskich w ramach publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej, wykonywany przez Operatora (Operatorem w ramach Umowy jest MZK) w granicach administracyjnych Miasta albo Miasta i gmin sąsiednich, które na mocy zawartych porozumień międzygminnych powierzyły Miastu wykonywanie zadań organizacji gminnych przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej.

Umowa została zawarta bezpośrednio przez Miasto ze Spółką, jako Operatorem będącym podmiotem wewnętrznym w rozumieniu Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007, na podstawie art. 1 ust. 1, art. 7 oraz art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 2016, ze zm.), z uwzględnieniem art. 5 ust. 2 Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70, zmienionego Sprostowaniem z dnia 3 grudnia 2007 r. (Dz. Urz. UE, i. 240/65 z dnia 16 września 2015 r.) oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. Urz. UE, i. 354/22 z dnia 23 grudnia 2016 r., dalej: „Rozporządzenie”). Miasto jest Organizatorem publicznego transportu zbiorowego na obszarze Miasta X oraz na obszarze gmin, które powierzyły Miastu na podstawie zawartych porozumień międzygminnych, organizację publicznego transportu zbiorowego na swoim obszarze. Miasto wykonuje zadania Organizatora publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej, określonych w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2016 ze zm.) oraz zadania własne gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach lokalnego transportu zbiorowego, określonych w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.).

Z tytułu Działalności powierzonej Spółka uzyskuje przychody od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, na rzecz których dokonuje dostawy towarów i świadczenia usług, w szczególności przychody ze świadczenia usług przewozu, obejmujące przychody ze sprzedaży biletów i innych opłat za przejazd.

Spółka prowadzi także komercyjną działalność uboczną (np. wykonywanie okazjonalnych przewozów autobusami, zamieszczania reklam na i w pojazdach, wynajem gruntów i powierzchni, mycie pojazdów, świadczenie drobnej usługowej działalności warsztatowej oraz prowadzenie stacji diagnostycznej) w ograniczonym zakresie (dalej: „Działalność komercyjna”).

Zarówno przychody z Działalności powierzonej, w tym przychody ze sprzedaży biletów i innych opłat za przejazd, jak i z Działalności komercyjnej stanowią przychody Spółki. Spółka nie ma wpływu na ustalanie cen biletów i innych opłat za przejazd, stanowiących przychody z Działalności powierzonej. Ceny biletów i wysokość innych opłat za przejazd określa uchwałą Rada Miejska X. Z tytułu wykonywania przez MZK Działalności powierzonej (świadczenie usług przewozu i wykonywanie zadań dodatkowych integralnie związanych z realizacją usług przewozu) MZK ma prawo do otrzymania od Miasta Rekompensaty, którą stanowią środki pieniężne lub inne korzyści majątkowe przyznane Spółce w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, przyznane i obliczone w sposób określony Umową i metodyką sprecyzowaną w załączniku do Umowy oraz zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzenia. Uchwała Rady Miejskiej X ustalająca ceny biletów i innych opłat za przejazd w żadnym miejscu nie odnosi się do kwestii Rekompensaty. Przyznanie Rekompensaty nie wpływa na cenę biletów i wysokość innych opłat za przewóz. Uchwała Rady Miejskiej X ustalająca ceny biletów i innych opłat za przejazd w żadnym miejscu nie odnosi się także do kwestii podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Podwyższenie tego kapitału, mające mieć miejsce w 2024 r. pozostaje bez wpływu na cenę biletów i wysokość innych opłat za przewóz.

Spółka ponosi koszty bezpośrednie Działalności powierzonej w tym w szczególności takie koszty jak:

a)odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, w tym autobusów, używanych do wykonywania Działalności powierzonej;

b)koszty zakupu paliw, olejów i smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, wyposażenia pojazdów i innych materiałów bezpośrednich;

e) koszty wynagrodzeń związane z prowadzeniem działalności podstawowej z pochodnymi i świadczeniami pracowniczymi, w tym wynikające z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz kosztami bhp;

g)koszty emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, koszty własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu;

h)koszty funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej;

i)inne koszty, które można bezpośrednio przypisać, jako związane z prowadzeniem działalności przewozowej w tym działalność wydziałów pomocniczych, obsługi pasażera, warsztatu, stacji diagnostycznej, myjni, a także ubezpieczenie pojazdów.

Spółka ponosi koszty pośrednie wydziałowe, które przypisuje do Działalności powierzonej według ustalonych kryteriów, do których zalicza się koszty takie jak:

a)odpisów amortyzacyjnych urządzeń i środków transportu innych niż przeznaczone bezpośrednio do wykonywania przewozów pasażerów, wyposażenia, itp.;

b)służb kontroli ruchu, obsługi codziennej pojazdów, naprawczych i remontowych oraz pomocniczych;

c)diagnostyki, mycia pojazdów i innych usług związanych z obsługą taboru autobusowego;

d)inne koszty wydziałowe.

Spółka ponosi koszty ogólne, które przypisuje do Działalności powierzonej według ustalonych kryteriów, takie jak:

a)odpisy amortyzacyjne od budynków i budowli, urządzeń i środków transportu używanych w administrowaniu MZK, itp.;

b)wynagrodzeń z pochodnymi zarządu, rady nadzorczej, służb pracowniczo-księgowych, zaopatrzeniowych, administracji i innych MZK;

c)materiałów biurowych;

d)utrzymania obiektów, placów i pozostałych terenów;

e)funkcjonowania stacji paliw;

f)usług związanych z ogólnym funkcjonowaniem MZK;

g)inne koszty ogólne.

Spółka ponosi także inne koszty, w tym pozostałe koszty operacyjne i koszty finansowe, które przypisuje do Działalności powierzonej według ustalonych kryteriów.

Koszty bezpośrednie Działalności powierzonej oraz koszty pośrednie wydziałowe, koszty ogólne, pozostałe koszty operacyjne oraz koszty finansowe przypisane do Działalności powierzonej zwane są dalej łącznie: „Kosztami Działalności powierzonej”.

Z tytułu wykonywania przez MZK Działalności powierzonej (świadczenie usług przewozu i wykonywanie zadań dodatkowych integralnie związanych z realizacją usług przewozu) MZK ma prawo do otrzymania od Miasta Rekompensaty. Wysokość Rekompensaty wyliczana jest na zasadach określonych w Rozporządzeniu, w szczególności zgodnie z metodyką przedstawioną w załączniku do Umowy, która to metodyka została opracowana na podstawie Załącznika do Rozporządzenia.

W związku z wykonywaniem Działalności powierzonej tj. świadczeniem usług przewozu oraz prowadzenia działalności dodatkowej integralnie związanej z wykonywaniem usługi przewozu, Miasto może przekazać Spółce pieniądze w formie podwyższenia kapitałów własnych Spółki. Podział przekazanych kwot na podwyższenie kapitałów własnych na kapitał zakładowy i inne kapitały Spółki, dokonywany będzie w zgodzie z przepisami obowiązującymi w dniu przekazania. Przekazanie kwot na podwyższenie kapitałów własnych w celu związanym z wykonywaniem usług przewozu i działalności dodatkowej integralnie związanej z realizacją usług przewozu, pomniejsza odpowiednio należną Rekompensatę w danym roku i ewentualnie w kolejnych latach obowiązywania Umowy.

Rekompensatę na dany rok obrotowy wylicza się według wzoru:

Ri = Kb + Kp + Kog+ Kop + Kf + RZ - Pbil - Ps - Pop - Pf - Pz + Pdoch - Zub - KZ gdzie:

Ri = Rekompensata na i-ty rok,

Kb = koszty bezpośrednie Działalności powierzonej,

Kp = koszty wydziałowe przypisane Działalności powierzonej,

Kog = koszty ogólne przypisane Działalności powierzonej,

Kop = pozostałe koszty operacyjne przypisane Działalności powierzonej,

Kf = koszty finansowe przypisane Działalności powierzonej,

RZ = rozsądny zysk,

Pbil = przychody ze sprzedaży biletów,

Ps = inne przychody wygenerowane na sieci związane z realizacją Działalności powierzonej,

Pop = przychody operacyjne związane z realizacją Działalności powierzonej,

Pf = przychody finansowe związane z realizacją Działalności powierzonej,

Pz = przysporzenia zewnętrzne związane z realizacją Działalności powierzonej (np. dotacje, refundacje),

Pdoch = podatek dochodowy związany z realizacją Działalności powierzonej,

Zub = suma dodatnich wyników na poszczególnych rodzajach działalności ubocznej (komercyjnej),

KZ = przekazane kwoty zwiększające kapitał zakładowy w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej.

W latach ubiegłych Miasto dokonywało płatności Rekompensaty na rzecz Spółki wyłącznie na podstawie not obciążeniowych, co było spowodowane tym, że nie było dokonywane podwyższenie kapitału zakładowego w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej i Spółka nie otrzymywała wpłat od Miasta tytułem pokrycia tego kapitału.

W związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w roku 2024 planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki. Miasto planuje wnosić na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki wkłady pieniężne. Planowane są dwa podwyższenia, z tym, że jeden proces podwyższania kapitału zakładowego Spółki już się rozpoczął, a rozpoczęcie drugiego jest planowane na koniec II kwartału 2024 r.

W związku z powyższym Miasto nie dokona płatności Rekompensaty na rzecz Spółki na podstawie not obciążeniowych lub dokona płatności Rekompensaty, na podstawie not obciążeniowych, w wysokości niższej niż w latach ubiegłych. Podwyższenie kapitału zakładowego w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej wynika z uwarunkowań budżetowych Miasta, będących następstwem obowiązującej uchwały budżetowej na rok 2024. W uchwale budżetowej w Dziale (…) uwzględniono kwotę (…) zł jako wydatki majątkowe na zakup i objęcie akcji i udziałów. Takie ujęcie środków stanowi decyzję Miasta o wdrożeniu w roku 2024 tzw. modelu kapitałowego dofinansowania działalności Spółki. Kwota ta została oszacowana jako iloczyn liczby planowanych wozokilometrów liniowych zadania przewozowego realizowanego na terenie X i stawki za jeden wozokilometr. Wozokilometr to stawka za przejazd jednego autobusu na odcinku jednego kilometra w ramach wykonywania usług przewozu. Stawka za wozokilometr określona została w aneksie do Umowy z 29 września 2022 r.

W odpowiedzi na wezwanie z 23 kwietnia 2024 r., Wnioskodawca wskazał, że z tytułu wykonywania przez Spółkę Działalności powierzonej (Świadczenie usług przewozu i wykonywanie zadań dodatkowych integralnie związanych z realizacją usług przewozu) MZK ma prawo do otrzymania od Miasta Rekompensaty którą stanowią środki pieniężne lub inne korzyści majątkowe przyznane Spółce w związku ze świadczeniem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, przyznane i obliczone w sposób określony Umową i metodyką sprecyzowaną w załączniku do Umowy oraz zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzenia.

W związku z wykonywaniem Działalności powierzonej tj. świadczeniem usług przewozu oraz prowadzenia działalności dodatkowej integralnie związanej z wykonywaniem usługi przewozu, Miasto może przekazać Spółce pieniądze w formie podwyższenia kapitałów własnych Spółki. Przekazanie kwot na podwyższenie kapitałów własnych w celu związanym z wykonywaniem usług przewozu i działalności dodatkowej integralnie związanej z realizacją usług przewozu, pomniejsza odpowiednio należną Rekompensatę w danym roku i ewentualnie w kolejnych latach obowiązywania Umowy.

Pytania

1. Czy kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, stanowią dotację, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT?

2. Czy kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT?

3. Czy Koszty Działalności powierzonej sfinansowane ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego należy kwalifikować jako wydatki sfinansowane z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, a w konsekwencji czy Koszty Działalności powierzonej nie są uważane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT?

4. Czy poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(iv) remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(v) mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(vi) ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(vii) obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(ix) własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(x) funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(xi) druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 maja 2024 r.)

5. Czy w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów” przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to czy Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Własne stanowisko w sprawie:

1. W ocenie Spółki, kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie stanowią dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

2. W ocenie Spółki, kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT.

3. W ocenie Spółki, Kosztów Działalności powierzonej sfinansowanych ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego nie należy kwalifikować jako wydatków sfinansowanych z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. pkt 47 ustawy o CIT, a w konsekwencji art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie ma do nich zastosowania.

4. W ocenie Spółki, poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(iii)paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(iv)remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(v)mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(vi)ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(vii)obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(ix)własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(x)funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

(xi)druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust.1 ustawy o CIT, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 maja 2024 r.)

5. W ocenie Spółki, w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów”, przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to poniesioną stratę z tego źródła przychodów Spółka będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Aby zastosowanie znalazł art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, konieczne byłoby łączne spełnienie następujących warunków:

-otrzymanie dotacji,

-źródło dotacji: budżet państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkami przewidzianymi tym przepisie).

Należy podkreślić, że ustawa o CIT nie definiuje pojęcia dotacji. Pomocne mogą być w tym zakresie odwołanie się do innych dziedzin prawa oraz wykładnia językowa tego pojęcia.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast, na podstawie Słownika Języka Polskiego dotacja to „bezzwrotna pomoc finansowa udzielana instytucji, organizacji, przedsiębiorstwu (rzadziej osobie) w celu poparcia określonej działalności; subwencja, subsydium, dofinansowanie”.

Zdaniem Spółki, przekazaniu dotacji nie powinno towarzyszyć otrzymanie świadczenia przez finansującego. Charakter dotacji jako pomocy finansowej nie opiera się na otrzymaniu świadczenia ze strony finansującego. W sprawie będącej przedmiotem wniosku warunek ten nie został spełniony. W związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Miasto wniesie wkład pieniężny. W związku z wniesieniem wkładu pieniężnego Miasto obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

Analogiczne stanowisko zawarte zostało w interpretacji indywidualnej z 24 października 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.61.2022.1.SP). W interpretacji tej potwierdzono stanowisko wnioskodawcy: „(...) Reasumując, przekazanie na rzecz Wnioskodawcy pakietu SPW w zamian za akcje A. nie spełnia warunków do uznania takiego transferu za dotację. Co za tym idzie, otrzymanie przez Spółkę przysporzenia (w wysokości równej wartości rynkowej SPW) nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT”.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805; dalej i powyżej: „ustawa o CIT”), do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Podwyższenie kapitału zakładowego nie stanowi zatem przychodu po stronie spółki, do której wnoszony jest wkład, w tym wkład pieniężny.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku podwyższenie kapitału zakładowego Spółki będzie następowało poprzez emisję nowych udziałów, a wkłady wnoszone na pokrycie tych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki będą wkładami pieniężnymi.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, kwoty przekazane Spółce w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 20 kwietnia 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.146.2023.1.IZ, w której organ, na gruncie stanu faktycznego podobnego do opisanego przez Spółkę, uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że: Podwyższenie kapitału zakładowego nie stanowi (...) przychodu po stronie spółki, do której wnosi się wkład, w tym niepieniężny (...) oraz, że: (...) dopłaty do (...) w formie podwyższenia kapitału zakładowego poprzez wniesienie skarbowych papierów wartościowych nie będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT.

Analogiczne stanowisko DKIS zaprezentował także m.in. w interpretacji indywidualnej z 22 sierpnia 2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.306.2022.2.AR i w interpretacji indywidualnej z 17 września 2021 r., 0111-KDIB1-3.4010.288.2021.3.PC, stwierdzając w obu tych interpretacjach, że: (...) zarówno wkłady pieniężne, jak i niepieniężne wnoszone na pokrycie kapitału zakładowego nie są zaliczane do przychodów w rozumieniu prawa podatkowego.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 3

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Aby zastosowanie znalazł art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, konieczne byłoby łączne spełnienie następujących warunków:

-otrzymanie dotacji,

-źródło dotacji: budżet państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkami przewidzianymi tym przepisie).

Należy podkreślić, że ustawa o CIT nie definiuje pojęcia dotacji. Pomocne mogą być w tym zakresie odwołanie się do innych dziedzin prawa oraz wykładnia językowa tego pojęcia.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast, na podstawie Słownika Języka Polskiego dotacja to „bezzwrotna pomoc finansowa udzielana instytucji, organizacji, przedsiębiorstwu (rzadziej osobie) w celu poparcia określonej działalności; subwencja, subsydium, dofinansowanie”.

Zdaniem Spółki, przekazaniu dotacji nie powinno towarzyszyć otrzymanie świadczenia przez finansującego. Charakter dotacji jako pomocy finansowej nie opiera się na otrzymaniu świadczenia ze strony finansującego. W sprawie będącej przedmiotem wniosku warunek ten nie został spełniony. W związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, Miasto wniesie wkład pieniężny. W związku z wniesieniem wkładu pieniężnego Miasto obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

Analogiczne stanowisko zawarte zostało w interpretacji indywidualnej z 24 października 2022 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.61.2022.1.SP). W interpretacji tej potwierdzono stanowisko wnioskodawcy: „(...)

Reasumując, przekazanie na rzecz Wnioskodawcy pakietu SPW w zamian za akcje A. nie spełnia warunków do uznania takiego transferu za dotację. Co za tym idzie, otrzymanie przez Spółkę przysporzenia (w wysokości równej wartości rynkowej SPW) nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT”.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

Skoro zatem, kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie stanowią dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, to wydatki sfinansowane z tych kwot nie mogą być uznane za sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 4 (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 maja 2024 r.)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o CIT, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że źródłami przychodów są zyski kapitałowe oraz inne źródła przychodu.

Zamknięty katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT zawarty jest natomiast w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W konsekwencji oznacza to, że ustalając dochód stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tych kosztów, które zostały wymienione w tym przepisie. Katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawarty w ww. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w żadnym z punktów nie wymienia wydatków sfinansowanych ze środków uzyskanych z podwyższenia kapitału zakładowego.

Natomiast, jeżeli podatnik ponosi koszty (wydatki), które nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT - to w odniesieniu do takich kosztów (wydatków) należy zastosować zasady ogólne zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tzn. określić, czy dany koszt został przez podatnika poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wnioskodawca uzyskuje przychody ze świadczenia usług przewozu tj. przychody ze sprzedaży biletów i z opłat dodatkowych za przewóz. W celu uzyskania tych przychodów Wnioskodawca ponosi koszty:

(i)odpisów amortyzacyjnych od autobusów,

(ii)odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń,

(iii)paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów,

(iv)remontów i konserwacji autobusów,

(v)mycia lub czyszczenia autobusów,

(vi)ubezpieczenia autobusów,

(vii)obsługi autobusów,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów,

(ix)własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu,

(x)funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej,

(xi)druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej.

Ponoszenie tych kosztów jest niezbędne w celu uzyskiwania przez Spółkę przychodów z prowadzonej działalności. Bez ponoszenia tych kosztów działalność Spółki byłaby niemożliwa. Wymienione powyżej koszty Spółka ponosi po to by uzyskiwać przychody ze świadczenia usług przewozu w postaci cen biletów i innych opłat za przejazd, co uzasadnia ich kwalifikację jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej DKIS z 20 kwietnia 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.146.2023.1.IZ, w której organ, na gruncie stanu faktycznego podobnego do opisanego przez Spółkę, uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że otrzymanie przez Spółkę dopłaty w formie obligacji skarbowych na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego nie będzie skutkowało dla wnioskodawcy wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów wydatków w przypadku, gdy wydatki te sfinansowane zostaną ze środków pochodzących ze sprzedaży obligacji skarbowych otrzymanych w formie wkładu na pokrycie kapitału zakładowego.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 5

Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1) obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Jak już wskazano wyżej, na gruncie ustawy o CIT wyróżnia się dwa źródła przychodów: zyski kapitałowe i inne źródła przychodu.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów (...) jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Przy ustalaniu przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. dochodu stanowiącego sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów, podatnik powinien zatem odpowiednio zakwalifikować przychody i koszty.

Jak wskazano wyżej, w ocenie Spółki, kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT, a Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów”, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, w sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów z innych źródeł będą przewyższać przychód z innych źródeł, Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczą ustalenia, czy kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, stanowią dotację, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop:

1.przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2.wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Literalna wykładnia powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Przychodem jest zatem każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 updop.

Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny, w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi jak właściciel.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop:

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Aby zastosowanie znalazł art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, konieczne byłoby łączne spełnienie następujących warunków:

-otrzymanie dotacji,

-źródło dotacji: budżet państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkami przewidzianymi tym przepisie).

W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. 2023 r., poz. 1270), w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

I tak, stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:

dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Zwolnienie ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej kategorii – dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Z zastrzeżeniem ww. dopłat, dla zakresu omawianego zwolnienia nie ma znaczenia rodzaj dotacji ani system jej przekazywania i rozliczania. Istotne pozostaje natomiast źródło pochodzenia środków, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast, na podstawie Słownika Języka Polskiego PWN dotacja to „bezzwrotna pomoc finansowa udzielona przedsiębiorstwu, instytucji lub organizacji ze środków publicznych”.

Wskazać należy, że przekazaniu dotacji nie powinno towarzyszyć otrzymanie świadczenia przez finansującego. W takim przypadku trudno mówić o pomocy finansowej. Charakter dotacji jako pomocy finansowej nie opiera się na otrzymaniu świadczenia ze strony finansującego.

Jak zostało zawarte powyżej, dotacja stanowi:

-bezzwrotny i nieoprocentowany transfer,

-niezwiązany z żadnym wzajemnym świadczeniem.

-obejmujący środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Co istotne, aby dane przysporzenie mogło być uznane za dotację, konieczne jest spełnienie wszystkich ww. przesłanek łącznie.

Odnosząc powyższe na grunt analizowanego zdarzenia należy wskazać, że przedmiotowe warunki nie zostaną spełnione. W związku z wykonywaniem przez Państwa Działalności powierzonej i planowanym podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, Miasto wniesie wkład pieniężny, w zamian obejmując udziały w podwyższonym kapitale zakładowym.

Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie stanowią dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczą ustalenia, czy kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT.

Przepisy art. 12 ust. 4 updop, mają istotne znaczenie dla ustalenia zakresu przedmiotowego podatku dochodowego. Wyliczają bowiem enumeratywnie te rodzaje przychodów uzyskiwanych przez podatnika, które nie stanowią podstawy ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Innymi słowy, art. 12 ust. 4 updop, tworzy zamknięty katalog przychodów neutralnych podatkowo, co oznacza, że nie można go rozszerzać ponad te ich rodzaje, które wymienia ustawodawca.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 updop:

do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to, że zarówno wkłady pieniężne, jak i niepieniężne wnoszone na pokrycie kapitału zakładowego nie są zaliczane do przychodów w rozumieniu prawa podatkowego.

Jak zostało zawarte we wniosku, podwyższenie kapitału zakładowego Spółki będzie następowało poprzez emisję nowych udziałów, a wkłady wnoszone na pokrycie tych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki będą wkładami pieniężnymi.

Zatem, podwyższenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu po stronie Spółki, do której wnoszony jest wkład, w tym wkład pieniężny.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że kwoty przekazane Spółce w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie będą skutkowały dla Państwa powstaniem przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia, czy kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, dotyczą ustalenia, czy Koszty Działalności powierzonej sfinansowane ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego należy kwalifikować jako wydatki sfinansowane z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, a w konsekwencji czy Koszty Działalności powierzonej nie są uważane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

W myśl powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 47 updop:

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W związku z tym, że zgodnie ze stanowiskiem w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładów pieniężnych przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie stanowią dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, nie znajdzie zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, tj. Spółka nie będzie zobowiązana do wyłączenia na podstawie tego przepisu z kosztów uzyskania przychodów, wydatków sfinansowanych z dotacji.

Tym samym, Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia, czy Koszty Działalności powierzonej sfinansowane ze środków otrzymanych na podwyższenie kapitału zakładowego należy kwalifikować jako wydatki sfinansowane z dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, a w konsekwencji czy Koszty Działalności powierzonej nie są uważane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, należy uznać z prawidłowe.

Ad. 4

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4, dotyczą ustalenia, czy poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iv) remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(v) mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vi) ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vii) obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ix) własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(x) funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(xi) druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga również wykazania, że jest on racjonalnie i gospodarczo uzasadniony.

Zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest m.in. od tego, czy nie znajduje się on w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 updop, tj. w grupie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów. Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że kosztem uzyskania przychodów jest wydatek, spełniający łącznie następujące warunki:

-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła,

-został właściwie udokumentowany,

-nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 updop.

Oznacza to, że każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego związku z uzyskanymi przez podatnika przychodami oraz racjonalności działania podatnika dla osiągnięcia tego przychodu. W konsekwencji, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych może zaliczyć w ciężar kosztów wszelkie faktycznie poniesione wydatki, które mają, będą miały lub mogły mieć określony wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w art. 16 updop.

Zatem, jeżeli podatnik ponosi koszty, które nie zostały wymienione wart. 16 ust. 1 updop, to w odniesieniu do takich kosztów należy zastosować zasady ogólne zawarte w art. 15 ust. 1 updop, tzn. określić, czy dany koszt został przez podatnika poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawarty w ww. art. 16 ust. 1 updop, w żadnym z punktów nie wymienia wydatków sfinansowanych ze środków uzyskanych z podwyższenia kapitału zakładowego.

Jak zostało zawarte w opisie sprawy, Wnioskodawca uzyskuje przychody ze świadczenia usług przewozu tj. przychody ze sprzedaży biletów i z opłat dodatkowych za przewóz. W celu uzyskania tych przychodów Wnioskodawca ponosi koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń,

(iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów,

(iv) remontów i konserwacji autobusów,

(v) mycia lub czyszczenia autobusów,

(vi) ubezpieczenia autobusów,

(vii)obsługi autobusów,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów,

(ix)własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu,

(x)funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej,

(xi)druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej.

Ponoszenie tych kosztów jest niezbędne w celu uzyskiwania przez Spółkę przychodów z prowadzonej działalności. Bez ponoszenia tych kosztów działalność Spółki byłaby niemożliwa. Wymienione powyżej koszty Spółka ponosi po to by uzyskiwać przychody ze świadczenia usług przewozu w postaci cen biletów i innych opłat za przejazd, co uzasadnia ich kwalifikację jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

Tym samym, mając na uwadze powyższe przepisy oraz zawarty we wniosku opis sprawy, wskazać należy, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy, poniesione przez Spółkę, celem uzyskania przychodów ze świadczenia usług przewozu koszty:

(i) odpisów amortyzacyjnych od autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ii) odpisów amortyzacyjnych od innych maszyn i urządzeń, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iii) paliw, olejów, smarów, ogumienia, materiałów eksploatacyjnych i części do napraw, autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(iv) remontów i konserwacji autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(v) mycia lub czyszczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vi) ubezpieczenia autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(vii) obsługi autobusów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(viii) emisji i zakupu/druku i dystrybucji biletów, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(ix) własnej i zleconej kontroli biletów i windykacji należności za jazdę bez ważnego biletu, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(x) funkcjonowania systemu poboru opłat, informacji pasażerskiej oraz informacji przystankowej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop,

(xi) druku i zamieszczania materiałów informacyjnych dotyczących komunikacji miejskiej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop,

należy uznać za prawidłowe.

Ad. 5

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5, dotyczą ustalenia, czy w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów” przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to czy Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 updop.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 2a updop:

przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się straty poniesionej ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 updop:

o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Jak wynika z brzmienia cytowanego powyżej art. 7 updop, łączeniu podlegać mają wyłącznie dochody z poszczególnych źródeł przychodów.

Oznacza to, że nie podlegają takiemu sumowaniu poniesione przez podatnika straty z danego źródła przychodów. Stanowi o tym wprost zapis ust. 3 pkt 2a.

Jeżeli zatem – w następstwie prowadzonej działalności i przeprowadzanych operacji gospodarczych – podatnik uzyska dochód tylko z jednego z tych źródeł, a w drugim z tych źródeł poniesie stratę, to wówczas opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie uzyskany z jednego źródła dochód, bez pomniejszania go o stratę poniesioną w drugim źródle przychodów. O wysokość takiej straty poniesionej w roku podatkowym ze źródła dochodów (przychodów) podatnik będzie jednak mógł obniżyć swój dochód osiągnięty z tego źródła dochodów (przychodów) w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość takiego obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie będzie mogła przekroczyć 50% kwoty tej straty (art. 7 ust. 5 pkt 1 updop).

Analogiczne odliczenie straty tylko z danego źródła dochodów, poprzez obniżenie dochodu uzyskanego z tego źródła w kolejnych 5 latach podatkowych, będzie dotyczyć także sytuacji, w której – w roku podatkowym – podatnik poniesie stratę z obu źródeł przychodów, tj. stratę ze źródła przychodów (dochodów) zdefiniowanym jako „zyski kapitałowe” i stratę ze źródła jakim będą przychody uzyskiwane z pozostałych źródeł przychodów.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do sytuacji opisanej we wniosku należy stwierdzić, że Wnioskodawca może odliczyć stratę z tego samego źródła, z którego poniesiono stratę na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 updop.

W związku z tym, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, poprzez wniesienie wkładu pieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie będą skutkowały dla Spółki powstaniem przychodu opodatkowanego CIT, a Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów”, na podstawie art. 15 ust. 1 updop, w sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów z innych źródeł będą przewyższać przychód z innych źródeł, Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 updop.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów ze źródła „inne źródła przychodów” przekroczą sumę przychodów z tego źródła, co będzie konsekwencją przyjęcia, że kwoty otrzymane przez Spółkę w związku z wykonywaniem Działalności powierzonej, w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, nie skutkują dla Spółki powstaniem przychodu podatkowego przy jednoczesnym przyjęciu, że Koszty Działalności powierzonej, inne niż wymienione w art. 16 ust. 1 updop, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, to czy Spółka poniesioną stratę z tego źródła przychodów będzie mogła rozliczyć zgodnie z art. 7 ust. 5 updop, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00