Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [755 z 4204]

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 maja 2024 r., sygn. VII SA/Wa 665/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Tomasz Janeczko Sędziowie: sędzia WSA Grzegorz Rudnicki (spr.) asesor WSA Iwona Ścieszka Protokolant: sekretarz sądowy Grażyna Dmitruk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2024 r. sprawy ze skargi M. M. A. I. A. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 9 stycznia 2024 r. nr 26/2024 w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Zaskarżoną decyzją z 9 stycznia 2024 r. Nr 26/2024 Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "MWINB") na podstawie art. 138 § 1 pkt 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: "k.p.a.") oraz art. 83 ust. 2 ustawy z 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (dalej: "Pr. bud.") po rozpoznaniu odwołania M.M. reprezentowanego przez adw. M. S., od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej: "PINB") Nr [...] z [...] września 2023 r., umarzającej w całości postępowanie administracyjne w sprawie prac budowlanych prowadzonych przy budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz ich zgodności 2: projektem budowlanym zlokalizowanego na działce nr ew. [...], obr. [...] przy ul. [...] w miejscowości [...], gm. [...]- umorzył postępowanie odwoławcze.

W uzasadnieniu decyzji MWINB wyjaśnił, że organ II instancji obowiązany jest przed merytorycznym rozpatrzeniem odwołania przeprowadzić postępowanie wstępne, m.in. badając, czy odwołanie wniósł podmiot do tego uprawniony. Art. 28 k.p.a. definiuje pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym – jest nią każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Aby być uznanym za stronę postępowania, należy mieć interes prawny, a więc należy wskazać przepis prawa powszechnie, na którym składający wniosek opiera swoje żądanie, dotyczący bezpośrednio sfery prawnej podmiotu. Brak bezpośredniego wpływu sprawy na sferę prawną nie pozwala na uznanie składającego wniosek za stronę. Od tak pojmowanego interesu prawnego należy odróżnić interes faktyczny, to jest sytuację, w której dany podmiot (osoba) jest wprawdzie bezpośrednio zainteresowany rozstrzygnięciem sprawy administracyjnej, nie może jednak tego zainteresowania poprzeć przepisami prawa mającymi stanowić podstawę skierowanego żądania w zakresie podjęcia stosownych czynności przez organ administracji. Interes faktyczny nie tworzy legitymacji procesowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00