Artykuł aktualny na dzień 05-07-2024
Nieprawidłowości w zakresie sprawozdawczości, rachunkowości oraz inwentaryzacji związanych z zakończeniem roku budżetowego
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Kontrola sprawozdań finansowych, jak i ksiąg rachunkowych w gminie wykazała szereg nieprawidłowości występujących szczególnie pod koniec roku budżetowego w zakresie związanym ze sprawozdawczością, rachunkowości oraz przeprowadzaną w jednostce inwentaryzacją.
Stwierdzone naruszenia przepisów prawa dotyczyły:
Niewykazania w sprawozdaniu jednostkowym Rb-28S za okres od początku roku do 31 grudnia wydatków niewygasających.
Saldo Ma konta 300 „Rozliczenie zakupu” zaprezentowano w bilansie urzędu gminy na 31 grudnia po stronie pasywów w pozycji D.IV. „Rozliczenia międzyokresowe”, zamiast w pozycji D.II.1. „Zobowiązania z tytułu dostaw i usług”.
Niezłożenia na arkuszach spisowych oraz sprawozdaniach opisowych z przebiegu spisu z natury przez osoby materialnie odpowiedzialne odpowiednich podpisów oraz oświadczeń.
Przyjęcia w zasadach (polityce) rachunkowości jednostki zasady, że budynki inwentaryzuje się przez porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.
Popełnienie błędów w klasyfikowaniu kosztów oraz wydatków dotyczących zakupu żywności.
Ujęcie kosztów niezgodnie z dekretacją.
KOMENTARZ
W celu uniknięcia występowania nieprawidłowości w zakresie sprawozdawczości, rachunkowości oraz inwentaryzacji związanych z zakończeniem roku budżetowego należy przestrzegać przepisów prawa omówionych w dalszej części artykułu.