Pismo Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 2006 r. /Zmiany wprowadzone w systemie finansów jednostek samorządu terytorialnego w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych/, sygn. ST1-4800-1226/2005/53
I. Wprowadzono podział sektora finansów publicznych na trzy podsektory: rządowy, samorządowy i ubezpieczeń społecznych (art. 4). Podsektor samorządowy obejmuje jednostki samorządu terytorialnego, ich organy oraz związki i jednostki organizacyjne, wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 3, 4, 7, 8 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, tj.:
1) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
2) samorządowe fundusze celowe;
3) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
4) samorządowe instytucje kultury;
5) inne samorządowe osoby prawne, utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
II. Zdefiniowano pojęcie potrzeb pożyczkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Przez potrzeby pożyczkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do:
1) sfinansowania deficytu budżetu j ednostki samorządu terytorialnego;
2) spłat wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
3) wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem jednostki samorządu terytorialnego;
4) sfinansowania udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego pożyczek;
5) prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
6) przeprowadzenia postępowania ostrożnościowego lub naprawczego, realizowanych na podstawie odrębnych przepisów.