Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 września 2014 r., sygn. I SA/Wa 2259/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anita Wielopolska-Fonfara Sędziowie: Sędzia WSA Dariusz Pirogowicz Sędzia WSA Elżbieta Sobielarska (spr.) Protokolant referent stażysta Małgorzata Sieczkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2014 r. sprawy ze skargi M. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. decyzją z dnia [...] czerwca 2014 r nr [...] po rozpoznaniu odwołania M. B. od decyzji Prezydenta Miasta O. z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] odmawiającej przyznania M. B. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad synem K. B. utrzymało w mocy powyższa decyzję.
W uzasadnieniu organ przedstawił następująco stan sprawy :
Decyzją z dnia [...].04.2014 r. organ I Instancji odmówił M. B. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem K. B. legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności, wydanym do dnia [...].01.2017 r. M. B., wg. świadectwa pracy, była zatrudniona od 19.10.2012 r. do [...].11.2013 r., a po ustaniu zatrudnienia od dnia [...].11.2013 r., do dnia 15.11.2014 r. przyznano jej zasiłek macierzyński. Z tytułu przebywania na zasiłku macierzyńskim podlega ubezpieczeniu emerytalno - rentowemu, którego składka finansowana jest z budżetu państwa. Osoba która nabyła prawo do zasiłku macierzyńskiego po utracie zatrudnienia, jest zgodnie z zapisami ustawy o przeciwdziałaniu bezrobociu i instytucjach rynku pracy, niezdolna do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Zasiłek macierzyński jest świadczeniem którego celem jest zapewnienie środków utrzymania prze okres ustalony przepisami kodeksu pracy w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem. Natomiast istotą świadczenia pielęgnacyjnego jest zrekompensowanie osobie rezygnacji z aktywności zawodowej poprzez wypłatę jej określonej przepisami kwoty. Zdaniem Organu pobieranie zasiłku macierzyńskiego wyklucza jednoczesne pobieranie świadczenia pielęgnacyjnego. W odwołaniu M. B. domagała się uchylenia zaskarżonej decyzji i przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Zaskarżonej decyzji zarzuciła błędne zastosowanie art.17 ust 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, poprzez błędne przyjęcie, że skoro nabyła prawo do zasiłku macierzyńskiego po ustaniu zatrudnienia jest niezdolna do podjęcia zatrudnienia albo innej pracy zarobkowej, zatem nie pozostaje w sytuacji, że nie podejmuje zatrudnienia w związku z koniecznością opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem oraz błędną wykładnię art.17 ust 1 pkt 1 ustawy i art. 2 ust 1 pkt 2 lit c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i uznanie, że przepisy wykluczają pobieranie zasiłku macierzyńskiego i świadczenia pielęgnacyjnego, podczas gdy pobieranie zasiłku macierzyńskiego przy jednoczesnym spełnieniu powyższego wymogu nie wyłącza jej zdaniem przyznania świadczenia pielęgnacyjnego (co stwierdziło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w piśmie znajdującym się w aktach sprawy). Uzasadnieniu podniosła, że zrezygnowała z zatrudnienia, oraz nie podejmuje takiegoż zatrudnienia, co jest konieczne do uzyskania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, a uzyskanie prawa do zasiłku macierzyńskiego jest obojętne dla prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Zdaniem M. B. kolizja przepisów zachodzi w sytuacji gdy nie zachodzi trwała rezygnacja z zatrudnienia, co w niniejszej sprawie nie ma miejsca.