Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 września 2016 r., sygn. IV SAB/Wr 115/16
fakt nieopublikowania w BIP oświadczenia majątkowego funkcjonariusza samorządu gminnego , o którym mowa w art. 24hust.1 u.s.g. , nie oznacza ,że nie ma ono waloru jawności , albowiem staje się ono jawne z chwilą jego złożenia. W związku z tym może być ono udostępnione na wniosek informacyjnie zainteresowanego w trybie art. 10 u.d.i.p.
Teza urzędowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosława Rozbicka - Ostrowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Kamieniecka Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 września 2016 r. sprawy ze skargi M. K. D. na bezczynność Burmistrza Gminy i Miasta L. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
M. K. D. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżący) zwrócił się do Burmistrza Gminy i Miasta L. Ś. z wnioskiem z dnia 11 maja 2016 r. o udostępnienie informacji publicznej w postaci kopii oświadczeń majątkowych za 2015 rok następujących osób , a mianowicie : burmistrza , zastępcy burmistrza , sekretarza , skarbnika Gminy i Miasta L. Ś. , wszystkich radnych Gminy i Miasta L. Ś., a także dyrektorów i kierowników jednostek budżetowych , a to : Zakładu Oczyszczania Miasta, L. Ośrodka Kultury, Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jednocześnie wnioskodawca wniósł o przesłanie żądanych informacji pocztą elektroniczną w formie zeskanowanych dokumentów.
W odpowiedzi na powyższy wniosek Burmistrz Gminy i Miasta L. Ś. (dalej: organ zobowiązany) pismem z dnia 25 maja 2016 r., poinformował wnioskodawcę, że skany oświadczeń majątkowych za 2015 rok znajdują się na stronie BIP L. Ś.. Natomiast oświadczenia burmistrza Gminy i Miasta L. Ś. oraz przewodniczącej Rady Miejskiej w L. Ś. zostaną udostępnione po weryfikacji i odesłaniu przez Wojewodę D.
W dniu 3 czerwca 2016r. strona wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na bezczynność Burmistrza Gminy i Miasta L.Ś., domagając się zobowiązania Burmistrza do załatwienia wniosku z dnia 11 maja 2016 r. z tym uzasadnieniem , że do dnia złożenia skargi nie zostały mu udostępnione wszystkie z żądanych oświadczeń majątkowych, a na stronie BIP brak oświadczeń Burmistrza i Przewodniczącej Rady. Skarżący wywodził, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Według skarżącego w niniejszej sprawie termin upłynął w dniu 25 maja 2016 r. , wprawdzie w dniu 27 maja 2016 r. otrzymał on pismo od organu zobowiązanego, ale pismo to nie stanowi - w jego ocenie - formy udostępnienia informacji publicznej , gdyż mimo wniosku o udostępnienie drogą mailową odpowiedź otrzymał droga pocztową. W ocenie skarżącego otrzymanego pisma nie można też potraktować jako pisma informującego stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej o przedłużeniu terminu do udostępnienia informacji publicznej, bowiem jest to co najwyżej pismo informujące o zamiarach opublikowania żądanych przez skarżącego informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, a ponadto nie zawiera wskazania daty, do której miałoby to nastąpić. Dalej skarżący wywodził ,że we wniosku zwrócił się o udostępnienie oświadczeń majątkowych, składanych przez osoby do tego obowiązane w świetle art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym . Ta regulacja nie zawiera terminu, do którego organ lub osoba uprawniona do odebrania oświadczenia majątkowego od osoby obowiązanej do jej złożenia, ma obowiązek opublikować je w Biuletynie Informacji Publicznej. Należy więc przyjąć, że powinno to nastąpić bez zbędnej zwłoki, tj. możliwie szybko. Zdaniem skarżącego, czas ten nie powinien wynosić więcej niż kilka, kilkanaście dni. Zrealizowanie ustawowego obowiązku wymaga bowiem wyłącznie odwzorowania cyfrowego (zeskanowania) oświadczeń majątkowych i ograniczenia dostępności niektórych danych (np. o adresie zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe). Są to czynności techniczne, związane z przekształceniem formy złożonego oświadczenia majątkowego. Jeżeli zaś organ nie wykonuje obowiązku udostępnienia oświadczeń majątkowych w BIP, to musi się liczyć z koniecznością udostępnienia tychże informacji na wniosek. W przypadku tzw. kolejnych oświadczeń majątkowych, w świetle art. 24h ust. 4 zd. 2 ustawy o samorządzie gminnym, termin ten upływa 30 kwietnia. Od upływu tego terminu minął już ponad miesiąc. Nie powinno więc dziwić organu zobowiązanego zwrócenie się przez skarżącego z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci oświadczeń majątkowych, z uwagi na brak ich udostępnienia w BIP.