Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 24 maja 2018 r., sygn. II SA/Sz 322/18
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska, Sędziowie Sędzia WSA Maria Mysiak (spr.), Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Klimek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 maja 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora [...] na uchwałę Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 30 listopada 2015 r. nr XVII/137/2015 w przedmiocie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Myślibórz stwierdza nieważność § 1, 2, 4, 5 i 6 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Prokurator P. S. wniósł skargę na uchwałę
Nr XVII/137/2015 Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu
(z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak
i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Myślibórz (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z dnia 2015 r., poz. 5711).
Uchwale tej zarzucił naruszenie:
- art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.), art. 12 ust. 2 w zw. z art. 1 oraz art. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487 - t.j.) - dalej "u.w.t." - polegające na niewypełnieniu normy kompetencyjnej i zaniechaniu ustalenia zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych;
- art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.), art. 12 ust. 2 u.w.t., art. 14 ust. 5 u.t.w. oraz art. 8a) ust. 1 i 4 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1160 - t.j.) - dalej "u.b.i.m." - polegające na przekroczeniu delegacji ustawowej przez wprowadzenie w przedmiotowej uchwale zapisów dotyczących zakazów sprzedaży napojów alkoholowych, warunków ich sprzedaży, ustalenia zasad przyznawania kolejnych zezwoleń w przypadku wyczerpania ich limitów, wskazania uprawnienia Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do prowadzenia kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, przepisów modyfikujących ustawowe zakazy sprzedaży napojów alkoholowych oraz określających rodzaj opakowań, w których możliwe jest podawanie napojów alkoholowych w trakcie imprez na świeżym powietrzu, podczas gdy kwestia ta została już w części uregulowana przez ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych.