Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2008 r., sygn. II OSK 530/08
Uchwała Rady Powiatu skierowana do organów Inspekcji Ochrony Środowiska nie jest skierowana do podmiotu pozostającego poza strukturą administracji publicznej, jest skierowana do organu, który podlega kontroli sprawowanej przez Radę Powiatu. Z uwagi na powyższe, przedmiotowa uchwała nie może być uznana za akt o charakterze zewnętrznym. Nie ma też charakteru generalnego, jej adresatem jest właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędziowie NSA Anna Łuczaj del. WSA Jerzy Siegień Protokolant Anna Wieczorek po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 stycznia 2008 r. sygn. akt II SA/Kr 939/07 w sprawie ze skargi Rady Powiatu C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę.
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 11 stycznia 2008 r. uchylił zaskarżone przez Radę Powiatu C. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody M. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że Wojewoda M. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] stwierdził nieważność uchwały Rady Powiatu w C. z dnia [...], nr [...] w sprawie określenia kierunków działania [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w celu zapewnienia na obszarze Powiatu C. należytej ochrony środowiska w części obejmującej początek zdania § 3 w brzmieniu: "uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa M." i § 4 w brzmieniu "uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa M.". W rozstrzygnięciu tym organ wskazał, że uchwała ta nie jest żadnym z aktów, o których mowa w art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449), nie zawiera bowiem w swej treści regulacji o charakterze normatywnym, nie zawiera novum normatywnego ani nie jest aktem generalnym i abstrakcyjnym. W skardze do sądu administracyjnego Rada Powiatu C. podniosła, że uchwała swoją treścią zmierza do merytorycznego wykonania przepisu szczególnego i posiada podstawę prawną zarówno w przepisie ustrojowym jak i w przepisie prawa materialnego, a przedmiot uchwały ma charakter abstrakcyjny, określający w sposób ogólny zakres zadań, które winny być realizowane dla zapewnienia należytej ochrony środowiska.