Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. II GSK 716/20
Osoba pełniąca funkcję komornika sądowego nie może jednocześnie wykonywać roli doradcy restrukturyzacyjnego, wynika to z zasady zamkniętego katalogu zadań i czynności, do których uprawniony jest komornik sądowy. Łączenie tych ról może prowadzić do konfliktu interesów i w konsekwencji narażać dobro wymiaru sprawiedliwości oraz interes publiczny.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Patrycja Kołtan-Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Sprawiedliwości od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 grudnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1844/19 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania licencji doradcy restrukturyzacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od A. K. na rzecz Ministra Sprawiedliwości kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 grudnia 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 1844/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. K. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lipca 2019 r. w przedmiocie przyznania licencji doradcy restrukturyzacyjnego, uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu [...] marca 2019 r. wpłynął do organu wniosek skarżącej o przyznanie jej licencji doradcy restrukturyzacyjnego na podstawie ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restrukturyzacyjnego. Do wniosku skarżąca dołączyła (oprócz innych wymaganych dokumentów), między innymi zaświadczenie z dnia [...] października 2017 r. o złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu dla osób ubiegających się o licencję doradcy restrukturyzacyjnego oraz informację z Urzędu Statystycznego w Warszawie o zajmowaniu przez nią stanowiska komornika sądowego przy Sądzie Rejonowym w Wołominie (od dnia [...] września 2012 r.). Skarżąca przedłożyła ponadto oświadczenie, że wobec ustawowego zakazu, w trakcie pełnienia służby jako komornik sądowy, nie będzie wykonywała czynności określonych w art. 2 ustawy o licencji. W toku postępowania przed organem skarżąca została wezwana do wyjaśnienia, czy złożyła Ministrowi Sprawiedliwości oświadczenie o rezygnacji z pełnienia obowiązków komornika w trybie art. 21 ustawy o komornikach sądowych - a jeśli nie - do złożenia takiego oświadczenia i przesłania jego odpisu Departamentowi Zawodów Prawniczych. Organ pouczył skarżącą, że warunkiem koniecznym do wydania decyzji uwzględniającej wniosek o przyznanie licencji doradcy restrukturyzacyjnego jest w jej przypadku wygaśnięcie powołania na stanowisko komornika w związku z rezygnacją z pełnienia obowiązków komornika. Skarżąca w odpowiedzi poinformowała organ, że nie złożyła oświadczenia o rezygnacji z pełnienia obowiązków komornika sądowego. W jej ocenie przyznanie licencji doradcy restrukturyzacyjnego nie jest bowiem równoznaczne z pełnieniem funkcji doradcy restrukturyzacyjnego.