Wyrok SN z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. I NSK 13/18
Wprowadzenie przez przedsiębiorcę do obrotu biopaliwa, które nie odpowiada wymogom jakościowym określonym w przepisach ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz rozporządzenia jakościowego nie stanowi w rozumieniu art. 56 ust. 1 pkt 12 p.e. nieprzestrzegania obowiązku wynikającego z koncesji, nawet, jeżeli w decyzji o udzieleniu koncesji Prezes URE nałożył na koncesjonariusza zakaz wprowadzania do "obrotu paliw ciekłych, których parametry jakościowe są niezgodne z parametrami określonymi obowiązującymi przepisami i wynikającymi z zawartych umów". W konsekwencji, w razie wprowadzenia przez przedsiębiorcę do obrotu paliwa nienależytej jakości nie ma podstaw do nałożenia na takiego przedsiębiorcę kary pieniężnej na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 12 p.e.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Oktawian Nawrot (przewodniczący)
SSN Marcin Łochowski (sprawozdawca)
SSN Marek Siwek
w sprawie z powództwa R. S. przeciwko Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki o wymierzenie kary pieniężnej, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 27 lutego 2019 r., skargi kasacyjnej pozwanego od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 10 marca 2017 r., sygn. akt VI ACa [...],
1. oddala skargę kasacyjną;
2. zasądza od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na rzecz R. S. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 27 listopada 2014 r., znak: [...], na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 56 ust. 2 pkt 1, ust. 3 i ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (jednolity tekst: Dz.U.
z 2018 r., poz. 755 ze zm. - dalej, jako: "p.e.") w zw. z art. 104 k.p.a. stwierdził, że R. S., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą [...] H. [...] w S., naruszył warunek 2.2.3. udzielonej mu koncesji z dnia 15 października 2003 r., nr [...] ze zm. w ten sposób, że wprowadził do obrotu przez stację paliw, zlokalizowaną w S. przy ul. P., biopaliwo ciekłe [...], niespełniające wymagań jakościowych, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 98 ze zm. - dalej, jako: "rozporządzenie jakościowe") oraz z tytułu tego naruszenia nałożył na R. S. karę pieniężną w wysokości 90.000 zł, co stanowiło 0,57% przychodów z działalności koncesjonowanej uzyskanych przez przedsiębiorcę w 2013 r.