Postanowienie SN z dnia 29 stycznia 2009 r., sygn. I KZP 29/08
Dopuszczalne, a niekiedy nawet konieczne jest doprecyzowanie znamion ustawowych niektórych czynów zabronionych w aktach rangi podustawowej, to jest w rozporządzeniach. Takie działanie ustawodawcy nie narusza zasady nullum crimen sine lege zawartej w art. 1 § 1 k.k.
Sąd Najwyższy w składzie:
Przewodniczący: Sędzia SN Stanisław Zabłocki
Sędzia SN Waldemar Płóciennik
SSA del. do SN Michał Laskowski (sprawozdawca)
Protokolant: Łukasz Majewski
przy udziale Prokuratora Prokuratury Krajowej Aleksandra Herzoga
w sprawie Petera A. i Agnieszki W.
po rozpoznaniu w Izbie Karnej na posiedzeniu
przekazanego na podstawie art. 441 § 1 k.p.k. przez Sąd Okręgowy w S.
postanowieniem z dnia 21 października 2008 r., sygn. akt IV Ka 857/08,
zagadnienia prawnego wymagającego zasadniczej wykładni ustawy:
„Czy wobec użycia w treści art. 23 ust. 1 ustawy z 23.01.2004 r. o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 z późn. zm.), a także w treści art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 25.08.2006 r. o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200), zwrotu: „wymagań jakościowych określonych w ustawie”, dla ustalenia czy w danym przypadku czyn sprawcy wyczerpuje znamiona przestępstwa opisanego we wskazanych przepisach, mają znaczenie przepisy rozporządzeń wykonawczych, wydanych na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powyższych ustawach, a określające wymagania jakościowe dla paliw?”
postanowił odmówić podjęcia uchwały.
UZASADNIENIE
Przedstawione Sądowi Najwyższemu zagadnienie prawne powstało w następującej sytuacji procesowej:
Peter A. i Agnieszka W. oskarżeni zostali o to, że „w okresie od 16 czerwca 2005 r. do dnia 15 lipca 2005 r. w S. i S.S., będąc członkami zarządu Petrocargo/ OW Bunker sp. z o.o. i działając wspólnie i w porozumieniu na szkodę Petrocargo/ OW Bunker sp. z o.o. dokonywali obrotu paliwem ciekłym w postaci oleju napędowego, niespełniającego wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 192, poz. 1969), wobec zawyżonej zawartości siarki wynoszącej od 367 mg/kg do 184 mg/kg przy maksymalnych wymaganiach 50mg/kg w ten sposób, że zbyli w dniu 16 czerwca 2005 r. paliwo ciekłe w postaci oleju napędowego w ilości 10.293 l oraz w dniu 20 czerwca 2005 r. w ilości 9.989 l od Petrocargo/OW Bunker sp. z o.o. w S. i posiadające zawyżoną zawartość siarki wynoszącą 367 mg/kg oraz w dniu 24 czerwca 2005 r. w ilości 9.864 l a w dniu 30 czerwca 2005 r. w ilości 5.130 l o zawyżonej zawartości siarki wynoszącej co najmniej 184 mg/kg Zygmuntowi M., reprezentującemu Spółdzielnię Pracy Transportu Mleczarskiego „Transmlecz”, zaś w dniu 15 lipca 2005 r. nabyli 18.634 l oleju napędowego o zawyżonej zawartości siarki wynoszącej 184 mg/kg od Zygmunta M., reprezentującego Spółdzielnię Pracy Transportu Mleczarskiego „Transmlecz” pomimo wycofania go z obrotu, zbywając za to olej napędowy w takiej samej ilości, mający spełniać wymagania jakościowe, czym działali na szkodę Petrocargo/ OW Bunker sp. z o.o.”, to jest o przestępstwo z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w zbiegu z art. 585 § 1 kodeksu spółek handlowych w związku z art. 11 § 2 k.k.