Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 października 2014 r., sygn. II SAB/Wa 126/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Dąbrowska (spr.), Sędziowie WSA Eugeniusz Wasilewski, Sławomir Antoniuk, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Sylwia Mikuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 października 2014 r. sprawy ze skargi Z. z siedzibą w C. na bezczynność Ministra Administracji i Cyfryzacji w przedmiocie rejestracji zmiany w statucie 1. zobowiązuje Ministra Administracji i Cyfryzacji do rozpatrzenia wniosku strony skarżącej z dnia [...] czerwca 2013 r. o zgłoszenie zmian statutu Z. z siedzibą w C., w terminie 30 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. zasądza od Ministra Administracji i Cyfryzacji na rzecz strony skarżącej Z. z siedzibą w C. kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. Wojewoda [...] przekazał do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dokumenty stanowiące zgłoszenie o zarejestrowanie zmiany statutu Związku Gmin [...] z siedzibą w C. w prowadzonym przez Ministra Administracji i Cyfryzacji rejestrze związków międzygminnych.
Przedmiotowe zgłoszenie zostało poddane przez Ministra Administracji i Cyfryzacji szczegółowej analizie w trybie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 z późn. zm.), przyznającego Ministrowi kompetencje nadzoru nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z powszechnie obowiązującym prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności.
Pismem z dnia [...] lipca 2013 r., skierowanym do Wojewody [...], Minister Administracji i Cyfryzacji wskazał, iż zarówno załączona do jego zgłoszenia dokumentacja, jak i projekt zmiany statutu Związku Gmin [...] zawiera nieprawidłowości, które uniemożliwiają jego rejestrację w przedłożonym brzmieniu. Jednocześnie wskazano, że stanowisko Ministerstwa należy traktować jako wyraz oceny realizacji obowiązków wojewody, które mają bezpośredni wpływ na prowadzenie rejestru związków międzygminnych.