Wyrok NSA z dnia 26 maja 2000 r., sygn. III SA 2162/99
Podstacja trakcyjna nie jest budowlą, w związku z czym nie przysługuje od niej zwolnienie przewidziane w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./.
UZASADNIENIE
Przedsiębiorstwo Państwowe "Polskie Koleje Państwowe" Zakład Elektroenergetyki Kolejowej wniosło do Urzędu Gminy S. wniosek o korektę i zwrot nadpłaty podatku od nieruchomości i zaprzestanie naliczania dalszych należności z tytułu podatku od nieruchomości za podstację trakcyjną w miejscowości W. w 1999 r. ze względu na fakt, iż - zdaniem wnioskodawcy - podstacja trakcyjna jest zwolniona od podatku od nieruchomości na mocy art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./. Decyzją wydaną w I instancji Przewodniczący Zarządu Gminy S. odmówił zwrotu nadpłaty podatku od nieruchomości na podstację trakcyjną w miejscowości W. oraz zaprzestania naliczania podatku od nieruchomości w 1999 r. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji stwierdził, iż podstacja trakcyjna nie jest budynkiem zwolnionym z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na mocy art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, gdyż przepis powyższy mówi o budowlach, natomiast podstacja jest budynkiem, zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w C. po rozpatrzeniu sprawy w trybie odwoławczym utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.