Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2015 r., sygn. I OSK 2091/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant st. asystent sędziego Dorota Kozub - Marciniak po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 8 maja 2013 r. sygn. akt III SA/Łd 130/13 w sprawie ze skargi J. S. na czynność Starosty [...] z dnia [...] listopada 2009 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu polegającej na ograniczeniu dostępu do drogi publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. S. na rzecz Starosty [...] kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 8 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Łd 130/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, oddalił skargę J. S. na czynność Starosty P. z dnia [...] listopada 2009 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu polegającej na ograniczeniu dostępu do drogi publicznej. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
W dniu [...] listopada 2009 r. Starosta P. zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu na ulicy [...] w W.. W punkcie 3 organizacji wskazano, że ulica [...] w W. posiada nawierzchnię jezdni gruntową, bez urządzonych ciągów pieszych. Jest to droga o znaczeniu lokalnym (droga dojazdowa do posesji). Wskazano, że natężenie ruchu samochodowego jest małe, ruch pieszych - mały lokalny. Ze specyfikacji znaków ul. [...] wynika, że znajduje się tam jeden znak ustąp pierwszeństwa oznaczony symbolem A-7 i 2 znaki zakaz wjazdu samochód ciężarowych B-5.
Pismem z dnia 7 listopada 2012 r. pełnomocnik J. S. wezwał Starostę P. do usunięcia naruszenia prawa, jakie miało miejsce w następstwie zatwierdzenia projektu zmiany organizacji ruchu na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729), zwanego dalej "rozporządzeniem". Pełnomocnik strony podniósł, że naruszenie prawa polega na ograniczeniu dostępu do drogi publicznej, ulicy [...], wszystkich samochodów ciężarowych, bez zastrzeżenia, że ten zakaz nie dotyczy docelowych wjazdów gospodarczych. W uzasadnieniu wskazał, że po zatwierdzeniu przez Starostę P. organizacji ruchu strona została de facto pozbawiona dostępu do części działki, na której zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego prowadzona jest działalność gospodarcza w ramach zabudowy podstawowej. Czynność, której dotyczy wniosek dotyka bezpośrednio interesu prawnego J. S., który z zatwierdzeniem organizacji ruchu utracił możliwość korzystania, w przepisanym prawem zakresie, ze swojego prawa własności. Zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 5 ton drastycznie ogranicza prowadzoną przez niego działalność.