Zgłoszenie budowy lub innych robót budowlanych – procedury i praktyka
Przed rozpoczęciem robót budowlanych trzeba uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę. Prawo budowlane przewiduje jednak wyjątki, albowiem wskazane w ustawie budowy i roboty budowlane wymagają jedynie zgłoszenia albo z tego również są zwolnione. Choć procedura obowiązuje od wielu lat, to wciąż pojawiają się wątpliwości, jak należy ją prawidłowo przeprowadzić. Przedstawiamy orzecznictwo w tym zakresie i interpretacje przepisów zawarte w piśmiennictwie.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane (dalej: p.b.) roboty budowlane można rozpocząć na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę – z zastrzeżeniem art. 29–31 p.b. Ustawodawca wskazał budowy i roboty budowlane niewymagające pozwolenia na budowę:
- budowy niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymagające zgłoszenia (art. 29 ust. 1 p.b.);
- budowy niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia (art. 29 ust. 2 p.b.);
- roboty budowlane niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymagające zgłoszenia (art. 29 ust. 3 p.b.);
- roboty budowlane niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia (art. 29 ust. 4 p.b.).
Ważne! Wyjątki od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę nie mogą być interpretowane rozszerzająco. Jeśli planowana inwestycja nie mieści się w którejś z ww. grup, to wówczas jej realizacja musi być poprzedzona uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Charakter zgłoszenia
Aktualnie obowiązujące Prawo budowlane nie definiuje pojęcia zgłoszenia ani nie określa, jakie przepisy postępowania – oprócz tych, które są zamieszczone w ustawie – trzeba do niego stosować.
Niewątpliwie komplikuje to ustalenie charakteru prawnego tej instytucji. Zgłoszenie jest czynnością prawną, albowiem obowiązek dokonania zgłoszenia w ściśle określonych w ustawie sytuacjach ciąży na inwestorze. Jest to obowiązek wynikający z mocy prawa, podobnie jak ten dotyczący uzyskania pozwolenia na budowę w innych przypadkach – kiedy ustawodawca wyraźnie z niego nie zwolnił.