Obowiązki i prawa przedsiębiorcy wobec konsumenta
Dzięki ujednoliceniu w skali europejskiej zasad sprzedaży konsumenckiej nie tylko przez Internet, ale i na pokazach, prezentacjach czy w tradycyjnych sklepach, przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Zmiana przepisów w tym zakresie zapewnia zwiększone zaufanie przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw, obniżenie kosztów związanych z dostępem do rynków zagranicznych, a w konsekwencji ułatwienie działalności transgranicznej. Z nowych zasad w zakresie ochrony konsumentów wynikają też sankcje, które mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy, jeżeli nie dostosuje się do wymogów przepisów, np. nie przekaże informacji lub nie przekaże jej w wymaganym zakresie.
Najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim - zasady zawierania umów z konsumentami
1. Wydłużenie czasu na odstąpienie przez kupującego/konsumenta od umowy (zawartej przez Internet/na odległość/na pokazie - poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
2. Uregulowanie problematyki związanej z kosztami odesłania towaru - w przypadku rezygnacji z zakupu koszty odesłania towaru ponosi konsument, a sprzedawca jest zobowiązany zwrócić kupującemu cenę towaru oraz koszt odesłania - ale najtańszy przez siebie oferowany.