Sprzedaż przez Internet - Dyrektywa Omnibus - Dyrektywa Cyfrowa - Dyrektywa Towarowa
Wstęp
„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”.
Te słowa Heraklita z Efezu bardzo trafnie oddają sytuację, która od dłuższego czasu występuje w obszarze e-commerce. Rosnące oczekiwania klientów napędzane nowymi technologiami przekładają się na dynamikę zmian na rynku handlu elektronicznego. Coraz większe znaczenie zyskuje sprzedaż produktów przez Internet, w tym także usług cyfrowych. Ponadto chyba żadna inna branża nie odnotowała w ostatnim czasie tak licznych zmian legislacyjnych jak branża handlu elektronicznego.
Jednocześnie pandemia COVID-19 okazała się katalizatorem przyspieszonej transformacji cyfrowej i wprowadzania nowych modeli biznesowych na tym rynku. Myślę, że stwierdzenie, iż żyjemy w czasach przyspieszonej ewolucji cyfrowej, nie będzie przesadzone.
Sektor e-commerce w ostatnich latach notuje niezwykle dynamiczne wzrosty. Jak wynika z raportu Gemius, 77% internautów dokonało w 2021 r. przynajmniej raz zakupów online. Odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do roku 2020 o 4 p.p. Na skutek ograniczeń w handlu tradycyjnym kupujący zmienili swoje zachowania konsumenckie. Okazało się, że 30% e-konsumentów kupuje w sieci więcej produktów, a 33% robi zakupy przez Internet częściej. Całodobowa dostępność, wygoda, rozumiana jako brak konieczności jechania do sklepu oraz jako nieograniczony czas na wybór poszukiwanego produktu, są tym, co najczęściej zachęca klientów do korzystania z e-commerce. Ponadto niemal 65% badanych wskazuje, że ceny produktów zamieszczanych w Internecie są bardziej atrakcyjne niż te proponowane w sklepach tradycyjnych1
1Źródło: E-commerce w Polsce 2021, Raport Gemius (https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html).
Ten trend pomimo rosnącej inflacji utrzymał się w 2022 r., co potwierdza także raport Gemius przeprowadzony przy współpracy Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. Kupujący, którzy rozpoczęli korzystanie ze sklepów online podczas pandemii, pozostali przy tej formie zakupów. Z raportu wynika, że aż 58% badanych zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle, 28% odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14% – że kupuje więcej. Co ciekawe, po raz pierwszy w badaniach odnotowano przewagę smartfona nad laptopem, jeśli chodzi o urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie e-zakupów. Ponadto korzystanie z urządzeń mobilnych stało się popularne wśród ogółu respondentów, a nie – jak to miało miejsce przed rokiem – jedynie wśród młodych badanych.