Poradnia samorządowa
- Dlaczego uchwały o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nie należy publikować w dzienniku urzędowym województwa
- Czy rada ma prawo regulować szczegółowe zasady wypłaty pensji w placówkach oświatowych
- Od czego można uzależnić przyznanie nagrody nauczycielowi
- W jakim zakresie radni decydują o wynagrodzeniu nauczycieli za godziny ponadwymiarowe
- Jak określić minimalny poziom usług wodno-kanalizacyjnych
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na terenie gminy. Czy ten akt podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa?
Nie, tego typu uchwała nie podlega publikacji w dzienniku urzędowym województwa, gdyż nie stanowi ona aktu prawa miejscowego. W sprawie tej wypowiedział się wojewoda lubelski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 6 lipca 2022 r. (nr PN-II.4131.295.2022). Wskazał on, że uchwała podjęta na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (dalej: u.p.p.r.) stanowi akt kierownictwa wewnętrznego podejmowany dla wykonania ustawowo określonych zadań gminy. Uchwała tego typu może wiązać jedynie tych adresatów, którzy są organizacyjnie lub służbowo podporządkowani organowi podejmującemu uchwałę. Należy podkreślić, że ww. uchwała nie jest aktem prawa miejscowego w rozumieniu art. 87 ust. 2 Konstytucji RP oraz art. 40 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdyż nie zawiera norm abstrakcyjnych i generalnych, nie rozstrzyga także o prawach i obowiązkach podmiotów tworzących wspólnotę samorządową, lecz ma charakter programowy i zadaniowy. Zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 u.p.p.r. tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie, należy do zadań własnych gminy. Zdaniem wojewody przywołany przepis u.p.p.r. należy traktować jako samodzielną podstawę do określenia przez radę gminy programu przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Taki dokument –wyznaczający kierunki działania jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji zadań własnych gminy z zakresu przeciwdziałania przemocy – ma charakter wewnętrzny. Norma kompetencyjna wynikająca z art. 6 ust. 2 pkt 1 u.p.p.r. – jako podstawa do podjęcia uchwały – nie stanowi upoważnienia ustawowego do wprowadzenia do porządku prawnego regulacji mających charakter norm powszechnie obowiązujących. Akty te nie posiadają bowiem cech aktów prawa miejscowego, nie mogą być źródłem praw i obowiązków podmiotów – uczestników tychże programów.