Nowe obowiązki inkasentów opłaty uzdrowiskowej
Od 1 stycznia 2025 r. rada gminy może nałożyć na inkasentów opłaty uzdrowiskowej obowiązek prowadzenia ewidencji osób zobowiązanych do uiszczania tej opłaty. W razie nieprowadzenia lub nierzetelnego prowadzenia takiej ewidencji inkasent będzie podlegał karom z Kodeksu karnego skarbowego za brak lub nierzetelne prowadzenie księgi podatkowej.
Takie zmiany do przepisów regulujących opłatę uzdrowiskową wprowadziła ustawa z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (dalej: nowelizacja). Celem zmiany jest uszczelnienie poboru opłaty uzdrowiskowej. Ustawa nowelizująca w art. 2 pkt 3 zmieniła treść art. 19 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Od 1 stycznia 2025 r. brzmi on: „Rada gminy, w drodze uchwały może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso, a także może wprowadzić obowiązek prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób zobowiązanych do uiszczania opłaty miejscowej lub opłaty uzdrowiskowej oraz określić szczegółowy zakres danych zawartych w tych ewidencjach, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego poboru tych opłat”.