Koordynator dostępności
Jednym z większych wyzwań, przed którymi stoi współczesna administracja, jest zapewnienie możliwie największej dostępności świadczonych usług oraz dostosowania własnego funkcjonowania do potrzeb osób często pozostających na marginesie społeczeństwa. Jednym z narzędzi, które ma temu służyć, jest ustanowienie funkcji koordynatora dostępności.
Praktyka pokazuje, że zapewnienie dostępności w jednostkach samorządu terytorialnego wciąż stanowi spory mankament. Dobrze obrazuje to m.in. kontrola przeprowadzona w ubiegłym roku przez NIK w województwie kujawsko-pomorskim, która wykazała znaczące ograniczenia w dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. To, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia tematu niniejszego artykułu, to konstatacja Najwyższej Izby Kontroli, że największe uchybienia dotyczyły właśnie sfery organizacyjnej – w tym problemów z wyznaczeniem koordynatora do spraw dostępności lub braku udostępnienia na stronach internetowych danych kontaktowych takiej osoby. Nieprawidłowości te odnotowano aż w połowie badanych JST.