Nowe ceny za wodę i ścieki. Siedem pytań o postępowania taryfowe
Wiele gmin i przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych składa właśnie do dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej (RZGW) wnioski o zatwierdzenie projektów taryf. W dzisiejszej publikacji wyjaśniamy niektóre wątpliwości proceduralne
▶ Kto jest stroną postępowania taryfowego?
W sprawach taryfowych obowiązują ogólne zasady postępowania administracyjnego, za wyjątkiem norm szczegółowych wynikających z ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2028; dalej: u.z.z.w.). Taką normą jest art. 24c. ust. 6 u.z.z.w. wskazujący, iż stronami postępowania w sprawach wydania decyzji taryfowych są wyłącznie:
- przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne (jako wnioskodawca) oraz
- właściwy wójt, burmistrz, prezydent miasta (w rzeczywistości poprawnie stroną powinna być sama gmina, a nie, jak wskazuje to literalnie przepis, jej organ wykonawczy).
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze - jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (jednostką budżetową, zakładem budżetowym), stroną postępowania taryfowego jest wyłącznie to przedsiębiorstwo. Pod drugie - jeżeli przedsiębiorstwo składa wniosek taryfowy dla obszaru objętego porozumieniem międzygminnym albo obszaru działania związku międzygminnego, to stroną postępowania taryfowego oprócz przedsiębiorstwa jest wyłącznie organ wykonawczy gminy, która na podstawie porozumienia przejęła zadanie własne pozostałych gmin z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków albo zarząd związku międzygminnego.