Mniej formalności dla organizatorów zbiórek publicznych
Od 18 lipca 2014 r. organizowanie zbiórek publicznych nie będzie wymagało już uzyskania pozwolenia. Aby zorganizować zbiórkę publiczną, organizator będzie musiał jedynie zgłosić ją Ministrowi Administracji i Cyfryzacji. Informacja o takim zgłoszeniu zostanie zamieszczona na "portalu zbiórek publicznych". Obowiązkowe będzie sprawozdanie z takiej zbiórki, które zostanie zamieszczone na portalu zbiórek publicznych. Sprawozdanie będzie dostępne dla wszystkich. Organizacja zbiórek publicznych będzie tańsza. Zniknie opłata skarbowa od pozwolenia i konieczność zamieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie. Takie zmiany wprowadza ustawa z 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (dalej: ustawa), która zastąpiła ustawę z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych.
Nowa definicja zbiórki publicznej
Od 18 lipca 2014 r. zbiórką publiczną będzie wszelkie zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym (patrz: słowniczek) na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz na cele religijne.