Data publikacji: 02.04.2006
Jakie zmiany wprowadzono do ustawy o kontroli skarbowej i Ordynacji podatkowej
Parlament znowelizował ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową. Zmiany dotyczą zasad kontroli dużych podmiotów, doręczania pism przez organy podatkowe oraz katalogu dowodów dopuszczalnych w postępowaniu podatkowym.
Likwidacja szczególnych zasad kontroli dużych podatników
Nowelizacja uchyliła art. 13a ustawy o kontroli skarbowej. Przepis ten stanowił, że postępowanie kontrolne wobec tzw. dużych podatników wszczynał wyłącznie Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej w trzech przypadkach. Po pierwsze, na podstawie pisemnego wniosku właściwego dla takiego podatnika naczelnika urzędu skarbowego. Po drugie, jeżeli zaistniało uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, jeżeli właściwym do prowadzenia dochodzenia był inspektor kontroli skarbowej. Po trzecie, w przypadku udokumentowanego przypuszczenia występowania między kontrolowanym a jego kontrahentami powiązań lub związków, o których mowa w przepisach prawa podatkowego. Uchylony art. 13a ustawy o kontroli skarbowej miał na celu ograniczenie liczby kontroli wobec tych podatników. Przyznanie tylko Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej prawa do wszczęcia kontroli dużych podatników powodowało możliwość zarzutu złamania Konstytucji w zakresie takiego samego traktowania podatników. Dlatego po nowelizacji duzi podatnicy będą kontrolowani na ogólnych zasadach i nie będzie ryzyka podważenia wyników kontroli na podstawie Konstytucji. Dodatkowo poprzednio obowiązujące zasady wymagały dużej ilości dokumentacji i wydłużały czas trwania kontroli.