Komentarz do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
KOMENTARZ
Pieniądze napływające do gmin na mocy omawianej ustawy mają być w założeniu dochodami gmin, dzięki którym będą one mogły realizować swoje cele wynikające z potrzeb administrowania państwem oraz lokalnych społeczności. W praktyce, może poza kilkoma dużymi miastami, dochody gmin z podatków lokalnych nie wystarczają i konieczne stają się dotacje z budżetu państwa. Ponieważ chodzi o pieniądze, to jak każdy przepis z nimi związany ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych była wielokrotnie, bo aż 27 razy, nowelizowana. Z jednej strony poszczególne ekipy rządzące chciały zwiększać dochody gmin, bo leży to w interesie państwa, z drugiej strony rozmaite grupy nacisku powodowały zmiany dające skutek odwrotny.
Ostatnia zmiana wprowadzona na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 122, poz. 1315), która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2002 r., związana jest, według uzasadnienia do ustawy, z koniecznością dostosowania prawa polskiego do postanowień Dyrektywy 1999/62/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. dotyczącej pobierania opłat od pojazdów ciężarowych za korzystanie z niektórych rodzajów infrastruktury. W związku z tym zmieniono katalog przedmiotów opodatkowania. Jednocześnie dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie mniejszej niż 12 ton wprowadzono stawki minimalne zróżnicowane ze względu na masę całkowitą i liczbę osi (załącznik nr 1 do ustawy). Należy dodać, iż w aneksie nr 1 do powołanej dyrektywy określono również minimalne stawki podatku dla zestawów pojazdów (pojazd członowy oraz zespół pojazdów). Tabela zawierająca te stawki nie została włączona do przepisów o podatku od środków transportowych, ponieważ polskie przepisy nie przewidują możliwości rejestracji łącznej, tj. rejestrowania zestawów (zespołów) pojazdów (co dopuszczone jest w niektórych państwach Unii). W Polsce rejestruje się jedynie poszczególne elementy, z których można tworzyć zespoły pojazdów. Z tego względu przewidziano opodatkowanie jedynie poszczególnych elementów podlegających rejestracji.