Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. I SA/Ke 241/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Maria Grabowska (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Celestyna Niedziela, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 27 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi Gminy Z. na decyzję Zarządu Województwa Ś. z dnia [...]nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] Zarząd Województwa Ś. (instytucja zarządzająca, organ) uchylił własną decyzję nr [...]z dnia [...]r. i określił Gminie Z. (skarżąca, beneficjent) przypadającą do zwrotu kwotę środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w łącznej wysokości 115.043,96 zł, z tytułu zwrotu części dofinansowania przekazanego na podstawie umowy o dofinansowanie wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, ustalając kwoty i daty naliczania odsetek.

W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że Zarzad Województwa jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Opreracyjnym Województwa Ś. na lata 2007- 2013 ogłosiła nabór wniosków o dofinansowanie projektów ze środków EFRR z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013 w ramach konkursu dla: Osi Priorytetowej 5 - Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport, Działanie 5.2 Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych. W ogłoszeniu o konkursie wskazano min. na dokumenty, z którymi należało się zapoznać przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (m.in. Szczegółowy opis osi priorytetowych RPOWŚ na lata 2007-2013; Podręcznik Kwalifikowalności Wydatków objętych dofinansowaniem w ramach RPOWŚ na lata 2007-2013; wzór umowy o dofinansowanie). Z dokumentów tych wynikało m.in., że wydatek poniesiony przez podmiot zobowiązany do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759; dalej jako "u.p.z.p."), aby mógł być uznany za kwalifikowalny, powinien być dokonany zgodnie z tą ustawą. W dokumentach tych wskazano również, że jeżeli beneficjent wykorzysta całość lub część dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących przepisów prawa, lub pobierze dofinansowanie w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości, zobowiązany jest do zwrotu tych środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Ponadto stwierdzono, że instytucja zarządzająca może odstąpić od umowy lub ją rozwiązać, jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostaną istotne naruszenia, które miały wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach projektu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00