Wyjaśnienie ZUS z dnia 28 października 2009 r. /Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne/
Dwóch pracowników działu finansowego naszej firmy od października 2008 r. rozpoczęło studia zaoczne. Kierunek, na którym studiują pracownicy, to finanse i rachunkowość. Pracownicy zwrócili się o dofinansowanie do czesnego. Dyrektor podjął decyzję o dofinansowaniu studiów, ale z zastrzeżeniem, że firma nie kieruje pracowników na studia. Czy w tym przypadku pokrycie części czesnego jest przychodem, od
Jednym z kryteriów oceny podręcznika przez recenzentów jest stwierdzenie, że podręcznik zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów.
Do czasu pracy nauczyciela wliczają się zarówno godziny, o których mowa w z art. 42 ust. 2 pkt 2a Karty Nauczyciela jak i wynikające z obowiązującego na tym stanowisku pensum.
Wybrane przez nauczycieli programy nauczania muszą być zgodne z nową podstawą programową, przy czym programów tych nie dopuszcza do użytku szkolnego Minister Edukacji Narodowej, tylko dyrektor danej szkoły, zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty.
Nauczyciel biorący udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego w czasie przekraczającym obowiązujący go tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie tak jak za godziny ponadwymiarowe.
Skoro środki trwałe to: budynki i urządzenia to budynek nie może być jednocześnie urządzeniem, nie mówiąc już o gruncie pod tym budynkiem.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.
Nauczyciel powinien dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).
W zakresie nadzoru pedagogicznego nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.
Dla podkreślenia trafności przyjętej przez Sąd pierwszej instancji wykładni art. 21 ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p. należy zwrócić uwagę na jego brzmienie. Zgodnie z nim "za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów uważa się wydatki na: 1) zakup stanowiących
W „okresie przejściowym”, trwającym w szkole podstawowej pięć lat, a w gimnazjum dwa lata, obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania. W klasach realizujących dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego ramowe plany nauczania nie zmieniają się.
Nauczyciel może korzystać z gotowych programów nauczania opracowanych przez specjalistów czy oferowanych przez wydawnictwa edukacyjne, może dokonać modyfikacji takiego programu nauczania, jak również opracować samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami autorski program nauczania.
Przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela w ostatniej nowelizacji (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz.1), nie zmieniają zasad rozliczania czasu pracy nauczyciela, jedynie precyzują opis czynności i zajęć, które obowiązany jest wypełniać nauczyciel.
Ukończenie nauki przez ucznia, dla którego w arkuszu organizacyjnym szkoły przewidziane były godziny na naukę z uczniem objętym indywidualnym nauczaniem, jest równoznaczne ze zmianą organizacyjną powodującą zmniejszenie liczby oddziałów w rozumieniu art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.).